woensdag, september 30, 2015

App Toot Toot helpt je zuiniger rijden

De gratis app stimuleert je om zuiniger auto te rijden. Je vult de actuele benzineprijs in, zet de app aan en gaat rijden.
De app geeft aan of je wel of niet milieuvriendelijk rijdt.

Afgelopen maandag reed ik 56 kilometer en bespaarde daarmee €0,46 cent.

Bij een taxibedrijf werd er een test gedaan met de app en daarbij was er een taxichauffeur die vergeleken met zijn collega's 40 tot 50% zuiniger reed.

Hierna heeft de meest besparende taxichauffeur rijlessen gegeven aan zijn collega's.

De app werd ontwikkeld door Paul Meulblok en hij investeerde hier 15.000 euro in. Dat is bijzonder toch. Hij verdient er niks aan. De app is gratis.

De bedoeling is dat je de app altijd aan laat staan wanneer je auto rijdt. Afgelopen maandag moest ik op het laatste deel van de rit, Google Maps gebruiken. Ik dacht dat de app gestopt was. Op de terugrit bleek dat ik toch hetzelfde bespaarde als op de heenweg.

De app is niet loepzuiver. Je kunt ook niet invoeren in welke bezineslurper je rijdt. Wel de benzineprijs. Ik gaf aan 1,47 per liter.

Je gelooft het vast niet, vroeger was er subsidie om het nieuwe rijden te promoten. Nu niet meer. Bovendien mag je vaker 130 per uur rijden. Dat is accijns- en btw-vriendelijker.

Nog even een paar punten van het nieuwe rijden in de herhaling:

  • Schakel door bij 2.500 toeren
  • Zie je een stoplicht of file in de verte, haal je voet van het gaspedaal en laat de auto uitrijden.
  • Rij negentig
  • Rij rustig
  • Hou je banden op spanning
  • Neem voor korte afstanden of wanneer je niet veel te vervoeren hebt, de fiets. Op de fiets passen fietstassen. Je kunt de boodschappen ook op de fiets halen.

10 opmerkingen:

  1. Lijkt me leuk. Zal er zeker eens naar kijken. vraag me alleen af waar die €15.000,- investeringskosten vandaan komt. Zou dat de tijd zijn die Paul Meulblok eraan gewerkt heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. of neem een electrische auto. We rijden sinds kort een renault c-zero en hoeven nooit meer te tanken. Een heerlijk gevoel. Natuurlijk begrensd in afstand maar wij hoeven zelden verder dan 80 km te reizen van ons woonadres en laat dat nu exact de afstand zijn waarmee we heen en ook weer terug kunnen reizen. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @StapStories, Volkskrant 26-9: 'Hun app is gratis en heeft de makers tot nu toe alleen maar geld gekost". "We hebben er toot nu toe 15 duizend euro in gestopt".

    @Boebes, Die tijd komt nog wel. 80 km per dag is erg weinig. Hoe lossen jullie dat op als je ergens naar toe gaat met meer kilometers? Of als het koud is en veel tegenwind? Zelfs een fiets of een elektro scooter heeft een actie radius van 80 km.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schakel door bij 2.500 toeren -> soms moet ie echt even doorblazen. Da's beter voor de motor. Ook belangrijk lijkt me
    Zie je een stoplicht of file in de verte, haal je voet van het gaspedaal en laat de auto uitrijden. -> hopelijk geen km's vtv, da's irritant en houdt het verkeer op.
    Rij negentig -> op de snelweg? Freakish
    Rij rustig -> da's idd handig. Jakkeren werkt niet.
    Hou je banden op spanning -> zeker belangrijk
    Neem voor korte afstanden of wanneer je niet veel te vervoeren hebt, de fiets. Op de fiets passen fietstassen. Je kunt de boodschappen ook op de fiets halen. -> niet rijden is het zuinigst. Logisch...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag zelfs 60 rijden op de snelweg: want je krijgt pas een boete als je voertuig niet harder dan 60km/u kan. Zoek het maar op. Een weg waar je maximaal 130/u mag rijden, mag je ook gewoon 90 rijden. Zolang dat niet links is, is het weinig irritant. En stoppen met gas geven 'km's vtv' voor een stoplicht irritant? Houdt het verkeer op? Het stoplicht houdt het verkeer op, niet het uit laten rijden. Ik bespaar niet alleen brandstof, maar ook bandenslijtage, remschijven en een hoge bloeddruk.

      Verwijderen
    2. @Rene, klopt die zestig km. Ik dacht dat het zeventig was. De rest klopt ook. 😋

      Verwijderen
  5. @Anoniem, mijn dealer vertelde me dat het doorblazen van een motor niet klopt. Dat was toen ik mijn gloednieuwe auto ging ophalen.
    90 op de snelweg is niet Fraskish. Je moet niet helemaal links gaan rijden, tenzij je op de 80 km ringwegen rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @OB Op een snelweg waar door het normale verkeer 130 gereden mag worden, vind ik een verschil van 40kmph niet verantwoord; tenzij vrachtverkeer; en zelfs zij rijden vaak geen 80/90.

    Zuinig rijden is een mooi streven, maar verkeersveiligheid en meerijden is m.i. nog steeds belangrijker.

    Het valt me vooral op dat die zuinigheid de doorstroming in bijna geen enkel geval bevordert, maar wel een aantal keer belemmert. Maw leuk voor jezelf, maar heel irritant voor de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, jij draagt het nieuwe rijden geen warm hart toe. Duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt me een goede app idd, Ook al dalen de benzineprijzen is het alsnog handig om nog meer te gaan besparen.

    BeantwoordenVerwijderen