maandag, september 07, 2015

Brief van het OM

Mijn kentekenplatendief is opgepakt en al weer een paar weken terug vroeg het Openbaar Ministerie of ik kosten had gemaakt. De kosten kon ik declareren. De man is niet alleen maar voor gestolen kentekenplaten opgepakt. Daar moet je in Nederland toch wel iets meer voor op je kerfstok hebben.

Ook vroeg het OM of ik op de hoogte gehouden wilde worden van de voortgang en of ik bij de rechtbank aanwezig wilde zijn.

Ik heb het antwoord laten versloffen. Immers de kosten van de kentekenplaat zijn 20 euro en van een kale kip is het lastig plukken. Laat maar.

Het grootste probleem had ik immers met de RDW. Zij hebben niet tijdig genoteerd dat mijn kentekenplaten gestolen waren en dat er een 1 op mijn nieuwe kentekenplaat bijgezet is.
Ik heb daarvoor bekeuringen moeten betalen en het duurt nog minstens 7 maanden voordat dit bij de kantonrechter komt.

Omdat de RDW dit niet goed noteerde kwam de politie een paar keer  aan mijn deur.
Pas na de bekeuring voor te hard rijden werd het me duidelijk, dat dit kwam omdat de RDW zijn werk niet goed deed.

Helaas kan ik de kosten hiervoor niet bij het RDW verhalen en ook niet bij het Openbaar Ministerie.

Ik ben blij dat de politie de man te pakken heeft genomen. Wie weet ga ik in december wel naar het gerechtsgebouw. Dat is openbaar. Maar misschien ook niet.

Ik ben benieuwd wanneer het OM het geld van de bekeuring terug gaat betalen.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind inderdaad wel dat je dat geld van de bekeuringen terug moet krijgen! Wel fijn dat ze de man te pakken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vervelend allemaal. Niet alleen de diefstal, maar vooral die hele nasleep met kosten en frustraties...

    Je mag een rekening voor een bekeuring of boete toch aanvechten voordat je deze betaalt?
    Nu moet je maar afwachten of je het geld terug krijgt.
    Volgens mij kun je ook een foto opvragen als je geflitst bent geworden. Als er dan een andere auto op de foto staat, kun je hier ook tegen in beroep. In Duitsland bijv, daar krijg je gelijk een foto meegestuurd bij de boete.

    Succes met de nasleep!

    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Tineke, dat heb ik allemaal gedaan. Het bleek dezelfde auto te zijn met mijn oude kentekenplaten!
    Het OM accepteerde mijn eerste beroep niet, omdat ik nagevraagd had bij RDW waarom zij niet genoteerd hadden dat ik nu een1 op mijn kentekenbewijs had staab.
    Een toen sympathieke telefoonmeneer adviseerde mij om dat alsnog opnieuw aan te leveren. Dat deed ik.

    Wat kreeg ik als reactie van het OM op mijn beroep? Dat ik pas na de bekeuring mijn kentekengegevens had afgegeven bij RDW.
    Het beroep werd als niet ontvankelijk verklaard. Ik moest naar de kantonrechter.

    Ik haalde vervolgens de factuur op bij het kentekenplaatbedrijf en ik speurde een foto op die ik in de sneeuw had gemaakt van de auto met de nieuwe platen.
    Om in aanmerking te komen voor behandeling bij het kantongerecht moet je eerst de bekeuring betalen. Nu wacht ik. Ik wacht en ik wacht.
    Ik ben blij dat de man gepakt is, dat betekent dat ik daar nooit meer last van zal hebben.
    Ik ben blij met mijn autogarage die zoveel service geeft. Dijkstein in Maassluis, ik kon op de zaterdag voor mijn vakantie die zondag begon de kentekenplaten laten bevestigen, blvendien kreeg ik op tweede kerstdag een leenauto om alles in orde te maken. Die dag begon het met sneeuwen.

    BeantwoordenVerwijderen