vrijdag, september 04, 2015

De vrije zaterdag ingeruild voor de vrijdag

Zo lang als ik vrij ben, heb ik op vrijdag vaak het gevoel dat het zaterdag is. Echt!
Op vrijdag werk ik hard en doe ik veel. Zo ook vandaag.
Tig wassen, soppen, boodschappen en in gedachten nog bij de klussen die ik wilde doen.

Vanmiddag zo rond de klok van 3 uur. Dacht ik, hè, hè het zit er op.

Ik begon aan het pc werk, de agenda bijwerken, e-mails verzenden, werken aan de website. Toen pas drong het tot me door, dat ik het ook wel wat rustiger aan kon doen.  Morgen is er weer een dag.
Pffttt.

Hoe vaak ik dat niet heb gehad?  Al meer dan een jaar ben ik thuis en weet ik dat ik niet hoef te rennen......
Maar op vrijdag, vergeet ik dat.

Ging de week vroeger snel voorbij. Tegenwoordig is dat niet anders. Het zit in de aard van het beestje. Als ik niks te doen heb, dan klaag ik. Ik denk dat het leven aan mij voorbij gaat. Dat kan niet.

Hoogste tijd dat ik thuis ook aan tijdschrijven ga doen. Bijhouden waar er tijd weglekt.

Eén ding weet ik wel, bij mij thuis zal het nooit een modelwoning worden. Ik snap mensen niet die altijd een stralend glanzende keuken hebben. Bij mij ligt er altijd wat. Neem nu vandaag. Ik heb weer 15 liter soep gemaakt. Mijn favoriet, tomaten met ui en courgettes. Alhoewel dit keer met weinig courgettes, want het is te koud geweest de laatste tijd.  Die pan en die ingrediënten zijn echt niet in een uurtje gewassen, gekookt, geroerzeefd, afgekoeld in ingevroren.
Andere mensen hebben een vaatwasser, ik niet. Ik heb trouwens nog nooit een vaatwasser gezien die een soeppan van tien liter kan wassen.

Als ik bij iemand op bezoek kom, is daar de keuken altijd glimmend en glanzend opgeruimd. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mensen met een immer opgeruimde keuken niet koken. Pronto.

Bij mensen waar geen papier en boeken rondslingeren, die lezen niet. O, zo. het mag gezegd.

17 opmerkingen:

  1. Heerlijk!!!!
    Helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En er zijn mensen waar nooit iets rond slingert ! ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Gerda, di mensen hebben geen hovby's, leven buiten de deur of .....
    Vanavond in de regen de auto gewassen. 1 emmer sop. Voor- en naspoelen hoefde niet :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zijn de overeenkomsten tussen de auto wassen in de regen en een opgeruimd keuken?

    Groetjes,
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...mijn keuken is op het eind van een kook-, weck- en/of invriesdag altijd brandschoon en glanzend en mijn diepvries en kelder vol met voedsel om in de winter van te genieten!
    ..ik lees veel, zowel op een e-reader als papieren boeken, geleend in bibliotheek of gekregen op verjaardag, als dank voor het e.o.a. of gekocht in 'n tweedehands boekenwinkel. De e-reader ligt in de la van mijn nachtkastje en de twee of drie papierenboeken, die ik aan het lezen ben in een keurig stapeltje op het hoektafeltje naast mijn leesstoel. De andere boeken staan in een dichte boekenkast! Ik kook, ik lees, ik moestuinier, ik naai kleding en sport veel en werk ook nog, sinds mijn pensionering slechts 12 uur oer week.
    Autowassen doe ik in een wasserette waar al het water gerecycled wordt!
    Te weinig tijd hebben is een kwestie van prioriteiten stellen en keuzes maken!
    Het idee, dat mensen in een 'altijd' opgeruimd en net huis geen hobbies hebben, niet koken en buitenshuis leven ( doe ik ook nog, goede vrienden, leuke familie, gek op bijna alle soorten dans, om naar te kijken niet om zelf te doen) vind ik kort door de bocht om niet te zeggen behoorlijk dom......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lianne, geen idee. Auto wassen in de regen is gemakkelijk.

    @Janne, je bent een supervrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaat het wel goed met je?
    Ik vind je laatste blogjes wat opstandig.
    Je hoeft in het leven niet overal tegen aan te schoppen.
    Geniet, je hebt nu immers de tijd.
    Ben jij toevallig ook de auteur van het blog Mijn nieuwe begin?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Lianne, dat kan best. Deze week teveel gemoeten ipv mijn hobby's nagestreefd. Als ik alles op mijn akkertje kan doen, ben ik minder mopperig.
    Als dat dekzeil is verdiend 1600 euro, doe ik het weer wat rustiger aan. Momenteek ben ik een lakenwasfabriek,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. gewoon niet vergelijken.

    dat brommerige vind ik juist wel geestig.
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kwam eens bij een kennis en zij vroeg of ik wat uit de keuken wilde pakken. Deed per ongeluk het verkeerde kastje open en daat stond de vieze afwas. Ja zo kan ik ook een nette keuken hebben. Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Cisca Serve, Geweldig. Vandaag is alles spic en span.... Ik ben weer in de keuken bezig.

    Ik zag vanmorgen spatjes aan de drempel van de tuindeuren. Het bovenraampje is niet gezeemd.
    Maar de WC's zijn spic en span. Zelfs met een tandenborstel de slecht bereikbare hoekjes in de badkamer gedaan. zo blijf ik boenen. De eetkamertafel is bezaaid met kranten en papier en boeken.
    Het bureautje is ook verre van opgeruimd.

    Maar ik ben schoon. Misschien moet ik de tussendeuren ooit nog eens een verfbeurt geven. Nu heeft de website prioriteit...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ..ik ben zeker geen supervrouw (heb wel veel energie) maar zoals ik al zei het us een kwestie van prioriteiten stellen en keuzes maken ! Dat zoveel extra tijd op!
    Bovendien heb ik de pest aan het generaliseren zoals : mensen, die nooit iets laten slingeren hebben geen hobby's en leven buiten de deur.........

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn motto, eerst leven dan opruimen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk, dank je wel voor dit opbeurende verhaal.
    Nu weet ik dus hoe het komt, teveel hobby's en belangstelling en lekker vaak rommelen in de keuken...
    Liever blij tussen de rommel dan zuur in een spic-en-span ruimte, zal ik dan maar voortaan als motto houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Anoniem en Leesgraag, dus dat is het?
    Idd brede belangstelling en altijd bezig .

    Morgen drie wassen, maaltijd voor de senior, gastenkamer voor de derde keer in drie dagen schoon maken en inwisselen. Mogelijk moestuin of niet en Aquarobics.
    Stratenmaker komt langs, er viel zomaar een gat in de achtertuin bjj de schuur. Ik hoop dat ik dinsdag meer tijd voor mezelf heb.

    BeantwoordenVerwijderen