vrijdag, september 11, 2015

Evaluatue van het UWV

Afgelopen weekend in de VK, een verhaal van Sjors van Beek, journalist die zijn tijd als werkloze bij het UWV heeft beschreven. Het stuk heette 'Verdwaald in het digitale uwv doolhof '.

Hij werkte naast zijn UWV uitkering en moest daarom werkbriefjes invullen. Als hij voordat hij ontslagen werd al naast zijn werk had gewerkt. Dan had hij alleen maar hoeven zorgen dat hij niet meer werkte tijdens de WW-periode zoals hij dat voorheen deed. Dat is gewoon pech geweest.

Ik hoef geen werkbriefjes in te vullen voor de bijverdiensten, tenzij ik nieuwe bijverdiensten ga doen, of dat ik meer uren ga werken, dan dat ik in loondienst al deed.

Het UWV riep mij op kantoor na de eerste paar maanden dat ik een WW-uitkering ontving. Ik ontving een verzoek per mail en een verzoek per brief. In de mail stond een ander adres dan in de biref. Tja, ik had de mail gelezen en de brief, eigenlijk niet. Ik arriveerde op tijd op het verkeerde adres.

Na nog eens een paar maanden ontving ik een verzoek of ik om acht uur 's morgens op het adres wilde zijn dichtbij het Hofplein in Rotterdam. Daar aangekomen, bleek dat het een cursus solliciteren was voor 55+ en dat ik daar tien weken lang op dezelfde tijd  moest komen.

Hierna ontving ik alleen maar een digitaal volledig geautomatiseerde evaluatie.
Iedere keer dat ik solliciteer  via de site Werk.nl vermeld ik dat op die site. Op Werk.nl staan vacatures die 100% passend zouden zijn bij mijn opleiding en ervaring.

Voor de grap heb ik eens gesolliciteerd bij een bedrijf die dichtbij gevestigd was. Ik schreef dat het me een fantastische ervaring, bla die bla, die bla en dat ik vast zou passen, omdat het UWV dit een 100% passende functie had genoemd. :-))
Dat bedrijf bleek zoals alle andere bedrijven niet volledig geautomatiseerd sollicitatie e-mails te lezen en beantwoorde mijn e-mail niet. Onzin vonden ze het en zo was het ook.

De journalist Sjors van Beek beschreef die geautomatiseerde passende vacatures die hij voorgeschoteld kreeg, als grote onzin. Hij kreeg een vacature waarin gevraagd werd om drie jaar ervaring. Een junior journalist

Een bericht van het UWV met vermelding of ik voldoe aan mijn sollicitatieplicht ziet er als volgt uit:

"Beste mevrouw .......

Iedere drie maanden controleert UWV of u heeft voldaan aan uw sollicitatieverplichtingen.

Wij hebben geconstateerd dat u hieraan heeft voldaan.

Tip: Op werk.nl onder het tabblad Solliciteren treft u verschillende testen die u kunt doen. Bezoek ook het online Werkbladmagazine voor meer tips en trucs.

Of neem een kijkje Werkversterkers, het digitale platform voor en door werkzoekenden: https://www.werkversterkers.nl/

Veel succes de komende periode.

Met vriendelijke groet,
Adviseur Werk UWV Werkbedrijf'


4 opmerkingen:

  1. Zo begreep ik van een vriendin van mij, dat UWV ook vacatures naar je toe gemaild, die 100% op je lijf geschreven zijn. Turks sprekende receptioniste echt een vacature die bij haar past NOT dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, die ontvang ik ook wel eens. uwv geeft aan dat je ook kunt solliciteren oo functies die niet geheel bij je passen.
    Ik vind het Turks spreken bijzonder. Wat zou de lonk met haar kunnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen idee wat de link zou zijn, maar ik hoorde van mijn vriendin dat dit niet de eerste keer was. Zo adviseerde UWV ook op full time functies te reageren ondanks dat je parttime wil werken. Hun redenering is als er twee mensen zijn die parttime willen werken dan heb je samen een full time baan. Maar heel veel werkgevers geven al direct aan dat dit niet de bedoeling is.

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Liesbeth. Hier heb ik niets aan toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen