maandag, september 14, 2015

Geef de keizer wat des keizers is

Vanmiddag heb ik de belastingen betaald.  Het is bijzonder om te moeten betalen in plaats van terug te ontvangen.
Jaren heb ik geld terug mogen ontvangen. Hypotheekrente en giften geeft immers belastingaftrek.

Dit jaar is dat voor het eerst anders. Gelukkig was ik nog net op tijd.

Privé moesten alle mensen betalen voor juli en kreeg je uitstel tot november 2015.
Zakelijk op de voorlopige aanslag moest ik dit betalen voor 19 september.

Digitaal heb ik twee mapjes met daarin te betalen opdrachten. Privé en Zakelijk.
Tja, tegenwoordig zit ik niet graag meer achter de pc. Dat begon vorig jaar, doordat de pc thuis toch heel anders zit dan die op kantoor. Alle mogelijke aanpassingen zijn er geweest. Ik zou prima kunnen werken. Maar ik doe het niet meer graag.

Ik heb een prima stoel, maar wanneer ik een paar uur gezeten heb, dan voel ik toch mijn rug.

Komt daar nog eens bij, dat in mijn gevoel ik vaak genoeg achter een pc heb gezeten. Het kringetje is dan rond. Ook is het meestal zo, dat ik langer achter de pc zit dan dat ik had gepland.  Ooit had ik gedacht, dagelijks twee uur en dat is al heel wat. Liever gebruik ik de Ipad en de Iphone. Destijds koos ik bewust voor een pc, omdat deze krachtiger is dan een laptop.  Bovendien heb ik een backup gekoppeld aan de pc en de all-in-one zwart wit Brother is met een draadje gekoppeld aan de pc.

Gelukkig kwam ik er vandaag achter dat ik die zakelijke betaling de 19e binnen moest zijn bij de bekastingen. Anders had ik ook nog een boete kunnen krijgen.

5 opmerkingen:

  1. Ik moet inderdaad voor november betalen, maar ik heb de betaling voor de belastingdienst al lang digitaal klaar staan. Op 29 oktober 838 euro van de spaarrekening naar de betaalrekening en op 30 oktober de betaling van 838 euro van de betaalrekening naar de belastingdienst.
    Hoe komt het dat je er pas zo laat achter kwam dat de zakelijke betaling op de 19e binnen moet zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Zuinigaan. Omdat ik het liefst zo min mogelijk achter de pc zit. Dat is het. Niks meer, niks minder. Bovendien d overgang naar 100% digitaal is soms nog even wennen.
    Thuis heb ik niet de mogelijkheid om inhoudelijk de .pdf's te lezen. Dat was op kantoor al wel mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, je hebt echt zo een boete te pakken! Ik had bij de btw-aangifte 2 getallen perongeluk omgedraaid toen ik ze betaalde. Huppekee: 50 euro boete. Ik baal er nu nog van. Ook al was het mijn eigen stommiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je geen PDF-bestanden op je PC kunt lezen, dan ben je heel beperkt in je mogelijkheden! Op je PC kun je, om de PDF's te lezen, een acrobat reader installeren. Volgens mij kan dat gratis. https://get.adobe.com/nl/reader/ Standaard staat de installatie van de McAfee virusscanner aangevinkt. Dit is een soort verkooptrucje, als je die scanner niet wilt, dan vink je die uit.
    Gelukkig regelen mijn (schoon)kinderen zulke dingen voor mij, zodat ik alle mogelijke bestanden kan openen en lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zuinigaan: Op boekhoudingen is het mogelijk middels een speciaal programma. .pdf's te maken die ook leesbaar zijn.
    Is niet voor kleine grutjes zoals ik.
    Op mijn vorige bedrijf kon dat. De postkamer scande alle post als .pdf en wij konden via een programma binnen de gescande post zoeken op inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen