donderdag, september 10, 2015

Hamsteren voor een gezonde voordelige winter

De oogsttijd is in volle gang.  Het is nu veel werk, maar komende winter, pluk ik de vruchten van deze tijd.
De laatste tijd heb ik 3,5 emmer stamslabonen geoogst en drie emmers ingevroren. Bijna 3 kilo in een bouwemmer en verdeeld à 4,50 ons per porie.

Lekker veel  soep gemaakt van courgettes en tomaten. Een heerlijke combi.

Verder nog gehamsterd met bieten, andijvie.
Flessen met bramensap, vlierbessensap en zelfs druivensap dit jaar!

Op de moestuin liggen nog wat van die joekels van pompoenen. Er staat nog veel prei, boerenkool, spitskool, rode kool, een paar spruitenplanten. Lekker allemaal.

De kolen groeien onder aardbeiennetten. Ik dacht dat dit wel hielp om de vlinder het koolwitje weg te houden.
Deze vlinder legt graag eitjes op zo'n heerlijke voedselparadijs.
Het heeft niet echt geholpen.

Wat dit jaar wel goed hielp waren de glasgordijnen van Marktplaats die als een vliesdoek het zaaigoed beschermen. 
Vliesdoek is altijd zo kapot, maar deze glasgordijnen doen hetzelfde en gaan veel langer mee. Het was een werkje al die gordijnen met de hand aan elkaar naaien, maar het werkt wel.

Het wortelzaaigoed van Lidl groeide voor geen meter. Twee keer gezaaid. Wortelzaad kiemt traag, het kan een maand duren. Voordat ik in de gaten had, dat ik nooit meer wortelzaad van de Lidl moest kopen,duurde erg lang.
Ik heb dit jaar geen wortelen!

Tuinbonen liggen te wachten in de vriezer, samen met peultjes. 

Het wordt een gezonde winter!

7 opmerkingen:

  1. Wat fijn, zo'n voorraad!
    Helaas kan ik op mijn balkonnetje niet zoveel aan moestuin kwijt, maar ik koop graag goedkoop paprika's op de markt, of ander groente wat in het seizoen en dus goedkoper is. Ook mijn vriezer ligt nu vast vol voor tijdens de winter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Crafts, idd. Heel fijn en gemakkelijk in de winter.

    @Jantine, vandaag een pan paprikasoep gemaakt. Hmmm.. Paprika's zijn in september extra voordelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt alsof je een flinke oogst had zeg! Heerlijk dat je zo'n voorraad hebt kunnen aanleggen van eigen tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een oogst!
    Heerlijk dat je de komende winter nog van je eigen moestuin kunt eten.
    In mijn moestuin heeft er bijna niets fatsoenlijk gegroeid. Alleen de asperges en courgettes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk allemaal. Fijn dat je het straks zomaar voor het grijpen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen