vrijdag, september 18, 2015

Isolatie met TonZon

Voordat ik de vloer kan gaan isoleren met TonZon moeten er toch nog weer aanpassingen gedaan worden.

- de kruipkelder moet muis- en ratvrij zijn.
- de diepte van de kruipkelder mag niet dieper zijn dan 50 cm.


Maak mijn borst maar nat. Ergens voel ik mijn geld al weer als zandkorrels uit mijn zakken glijden.

Vorig jaar had ik voor het eerst muizen in huis.  De ongedierte bestrijding plaatste overal gaasjes ook in de kruipruimte.
Volgens bouwbesluit moet een kruipkelder muisvrij opgeleverd dient te worden. Muizen hebben de gewoonte om het isolatiemateriaal  te gebruiken als nestmateriaal. Dat knagen ze dus uit het isolatiemateriaal weg.
Volgens de ongediertebestrijding is dit een onmogelijk iets.  Muizen graven zich een route door het zand.

De TonZon man trof muizenkeutels aan en zag nog twee plekken waardoor ze naar binnen of naar buiten zouden kunnen. Hij sprak over ratten. Maar die heb ik niet. Ratten verschijnen, daar waar rioleringen kapot zijn. De ongediertebestrijder komt nog een extra inspectie doen. Geheel gratis. Fijn. Het bedrijf is op 1 kilometer afstand gevestigd.  Voordeel om vaak plaatselijke bedrijven te kiezen. Veel service.

In januari 2011 liet ik de kruipkelder met zand opspuiten.  Het was toen een diepte van 40 cm. Nu is het 70 cm.  Dat is 30 cm verzakt in vier jaar tijd! Mijn buurman heeft ook last van verzakkingen en hij vroeg mij hem bij te staan en mezelf ook, door de gemeente te bellen. Dat deed ik dus.
Maar eens wachten op de inspectie door de gemeente. Die wil na twee klachten langs komen.

Hierna kan ik altijd nog met kalkkorrels ophogen. Ping kassa.

Kortom mocht je besluiten om te gaan isoleren. Isolatiemateriaal van TonZon is niet duur. Het werkt goed, aldus een neef die dit al weer drie jaar onder zijn huis heeft liggen. Je kunt het zelf bevestigen.
De activiteiten rondom isoleren in een verzakkend gebied is niet eenvoudig. Er is zes centimeter piepschuim geplakt onder de betonnen vloer. Vroeger was dit een ideale oplossing. Inmiddels isoleren we beter.

Het zal nog wel even duren voordat het zover is. Goede Uggs pantoffels of andere met wol er in helpen ook. Maar ik heb hier ook nog wel eens last van koude kuiten.

Heeft iemand al ervaring met TonZon?

9 opmerkingen:

  1. Hoi, wat ik me afvraag hoe het zit met radon gas, of dat allemaal wel goed weg kan? ER zijn verschillende manieren van isoleren, zelf heb ik wel eens over schelpen opspuiten gedacht, wegens het meest natuurlijk en goed vochtregulerend (geen kans op zwammen).
    Wat een baal dat de grond zo verzakt bij jullie! Ben je mooi klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, voor alles kijk eerst op www.milieucentraal.nl voor isolatie. Daar heb ik gekozen uit meer mogelijkheden. Ik koos TonZon.
    Geen idee of schelpen helpt tengen vocht. Je zou net als ik je gemeente kunnen bellen of ook op milieucentraal kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schelpen nemen veel vocht op. Voordeel is ook dat je huis een zeevakantiegeurtje krijgt. Het hele jaar door gratis zeevakantie in huis! Maar er was een ander nadeel dat voor TonZon niet gold. Ik geloof dat de schelpen omdat ze veel vocht opnemen dan juist weer niet zo goed isoleren. Ik heb het eens nagevraagd en ik meende dat ik dat antwoord kreeg (maar hang me er niet aan op). Dus helpt wel tegen vocht in de kruipruimte maar dat vocht opnemen gaat ten koste van de isolerende werking. TonZon zou op beide punten beter presteren.

    Zelf aanbrengen? Nou, ik heb geen last van fobieën, maar ik vrees die wel te krijgen als ik zelf een aantal uren de kruipruimte in moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hen helaas geen toegang tot de kruipruimte, anders had ik dat zeker al gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind vloerisolatie een lastige keuze. Over vrijwel elk type vloerisolatie, kun je minder goede verhalen lezen. Ook TonZon schijnt niet altijd een succes te zijn. Je moet daar maar eens op googelen. Maar PUR schuim zou ook tot problemen kunnen leiden (overgevoeligheid). Bodemisolatie? Het middel zou zelfs negatief kunnen uitpakken, dus je vloer nog kouder kunnen maken. Niettemin succes met je vloer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben gekozen voor pirr isolatie platen. Wel zijn daar strikte regels aan verbonden hoe te bevestigen omdat je anders juist vocht en schimmels creëert tussen de vloer en isolatie en dat wil je niet. Manlief kon het zelf plaatsen, zijn vader is hoofdopzichter in de bouw die kon alles controleren en zonodig aanwijzingen geven daardoor durfde wij het aan om de klus zelf te doen. Hadden we geen supervisor bij de klus gehad dan hadden we het uit besteed. Ik ben heel benieuwd wat het deze winter gaat doen. Ook in combinatie met de nieuwe cv ketel en nieuwe radiatoren in onze hele woning.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Amand. Dat zal lekker behaaglijk zijn deze winter. Goed gedaan.geniet er van

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb TonZon in 2012 laten plaatsen.

    Werkt onder de houten vloer in de woonkamer erg goed, geen koude voeten meer.

    In de keuken, met betonnen vloer, merk ik geen effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Anoniem. Dank je voor je antwoord. Ik ga het verder onderzoeken

    BeantwoordenVerwijderen