maandag, september 28, 2015

Je appartement zelf verkopen

Dit weekend zag ik een nieuw stel op straat in een kraam om zijn appartement te verkopen. Al een jaar lang waren ze bezig om dit appartement te verkopen!

Ze deelden kaartjes uit met daarop de tekst dat dit appartement voordeliger was dan vergelijkbare appartementen.
Als in dit appartement, dat een gewone flat is kon verkopen, zou ik € 750 verdienen.

De flat kost 169.000 euro en bevat een Turkse stoomcabine, ruime inloopkast, drie slaapkamers en een woonkamer met een zijkamer, die thans ingericht is als kantoor. Mooie foto's en mooie kleuren in het huis.

Ze verkopen het zelf. Daar kan ik alleen maar van zeggen dat het een goed plan is. Ze proberen het al een jaar lang te verkopen.
Andere flats in dit flatgebouw kosten 125.000. Dat scheelt nogal. De verkoopinfo van andere te koop staande flats is duidelijker. Er is een actieve Vereniging van Eigenaren en het energielabel is D. Die info is niet te lezen op hun verkoopsites.

Ik geloof best dat het geld gekost heeft om deze flat te verbouwen. Maar zoals altijd is dat wat je binnen in een huis verbouwt tijdsgebonden en voegt niet veel toe aan de verkoopwaarde.  Een turkse sauna is even leuk, maar die gebruik je normaal gesproken niet vaak.
De meeste keukens gaan na 10-15 jaar weer op de schop, want gedateerd.  Een inloopkast is leuk, zeker in de kersenhouten kleuren van deze. Maar die kast is ook zo te maken met kersenhouten panelen van de bouwmarkt. Weet ik uit ervaring.

Ik heb een kastenkamer, met een open kast en de overige 5 kasten hebben deuren. Dat is handig, Daar kan ik de lakens over te drogen hangen en een droogrekje er aan.  In mijn kastenkamer zie je de wasmanden staan. Maar vuile was kun je ook in de wasmachine bewaren tot de volgende wasbeurt. Sorteren op kleuren is zo des huisvrouws....

Ik verwacht niet dat iemand veertig duizend euro meer er aan uit wil geven. De flat zelf is niet zoveel waard. Nou ja, misschien ooit. Als de huizenprijzen blijven stijgen.
Zou jij een veel duurdere flat kopen als je ook een voordeliger flat kan krijgen?

5 opmerkingen:

  1. Nee, echt niet! Ik zou voor de goedkopere gaan. En ik zou zeker niet extra willen betalen voor een Turks bad. Dat zou ik zien als een mooie bezuinigingspost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ik zou geen 44.000 euro uitgeven aan een duurder appartement met features die ik niet percé hoef. Voor die 44.000 euro kun je in dat goedkopere appartement heel veel laten doen en dan is het precies naar je smaak.
    Oh en waarschijnlijk ben je dan nog minder geld kwijt ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met zo'n vraagprijs tov de andere flats hoop je te verkopen. Vraag is of ze hun verlies kunnen nemen. Als je wilt verkopen hanteer je een lagere vraagprijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel zo cruciaal om te vermelden dat er een actieve Vve beheer in zit. geeft toch een geruststelling lijkt me...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correct. Maar dit verhaal ging over mensen die hun appartement extreem hadden verbouwd.

      Niet een serieuze aankoop idee.

      Verwijderen