vrijdag, september 25, 2015

Na drie dagen voel ik me weer een vief wijf

Woensdag was ik nog een verkouden mens. Alle afspraken afgezegd. Stilgestaan hoe ik mezelf toch altijd weer van alles op de hals haal. Ik kan het schijnbaar niet laten.

Vandaag vrijdag ben ik al weer goed bezig, gewandeld, kuipfauteuil ophaald via Marktplaats. Kon niet in de Toyota Aygo, de verkoopster reed achter mij aan op de terugweg.  

Gekookt voor de senior meneer waarvoor ik in ieder geval twee keer per week kook.
Een Italiaanse gaste naar haar afspraak acht kilometer verder gebracht. Twee wassen gedraaid en heerlijk buiten drogend.
Zelf genoten van de zon. Tijdens de ochtend wandeling regende het nog bakken.
Vanavond de karnemelk bij de boer gehaald voor mezelf en familie. 

Kortom alles is weer als vanouds. Een wc rol was voldoende om de snot mee weg te werken.
Gelukkig dat ik zo snel al weer gezond ben.  

Ik heb deze afgelopen dagen geleerd dat ik vooral goed moet opletten dat ik voor mezelf moet zorgen. Mezelf voorbij rennen lijkt mijn core business eigenlijk.

Hoe los ik dat op? Vaak zeg ik tegen mezelf, en nu hou ik even 'Zondag'. Gewoon even niks doen. Helemaal niks. Dan ga ik lezen. Lezen is een vorm van mindfullness las ik in een dik boek.
Tijdens het lezen wordt de ademhaling als vanzelf  dieper. Het via de buik ademhalen gaat als vanzelf.

Deze therapie werkt gedeeltelijk. De aard van het beestje is niet zo eenvoudig te veranderen.

Net als de bejaarde meneer. Hij heeft vandaag betaald! Tja, dat mag dan ook wel weer, negentig procent van zijn maaltijd is biologisch en hij betaalt 7 euro.

Vandaag was dit champignonnensoep met flintertjes kipfilet, peterselie. Fruitsalade van banaan, vijg en appel. Hoofdgerecht zilvervliesrijst, stamslabonen, selderijstengels, kipfilet ui, paprika, peper en het zout niet vergeten. 
Het warme eten geurde me tegemoet toen ik het in een tas in schaaltjes met kranten voor de isolatie naar hem bracht. De schoonmaakster die daar twee keer per week schoonmaakt kwam ook even kijken in de keuken.  Hij geniet zichtbaar van de gerechten

Inmiddels weet ik dat hij van zoet en soep houdt. Bij ouderen vermindert het vermogen om te ruiken en te proeven. Veel sterkere kruiden gebruiken en graag stamppotten.
Mag ik nu nog een gerecht voor maandag bedenken.

Vanavond at ik roergebakken andijvie met wat selderij, paprika, ui, peper, venkelzaad en fenegriek, iets kurkuma (niet lekker, wel gezond) Dit is voor mij een favoriete combi.

3 opmerkingen:

  1. Fijn dat je zo snel van je klachten af bent!
    Waarschijnlijk heb je een vrij mild virus gehad.
    Er zijn heel veel verschillende verkoudheidsvirussen, die ook nog regelmatig muteren. Het zijn erg slimme organismen die prima zorgen voor hun voortbestaan door zichzelf te veranderen en steeds te hoppen van de ene naar de andere mens of dier. Mensen zijn prima gastheren/vrouwen voor een virus.
    Hoe ik dat allemaal weet? Van mijn jongste dochter die een Biologie Master of Science heeft: Health & Disease. Ze heeft voor haar Masterscriptie een virus onderzocht dat bij dieren voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Zuinigaan. Heeft je dochter daarbij de weerstand van dieren onderzocht?
    Een hele rol toiletpapier is op gegaan. Gisteren was het beter, maar als ik voor de baas had gewerkt zou ik nog een.dag thuis zijn gebleven. Zojuist 4,5 km gewandeld naar de stad. En straks door de stad naar huis terug. Zulk lekker weet. Ik ga niet naar de moestuin. Dat kost altijd ruim twee uur inclusief opruimen. Dat zal maandag blijken hoe goed het onkruid heeft gegroeid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ze bestudeerde hoe zeer dat virus besmettelijk was. Er waren dieren die voldoende weerstand hadden, maar die weerstand was niet wat er onderzocht werd. De studie ging over het aantal dieren dat besmet werd.
    Er zijn overigens virussen waarbij bijna iedereen besmet wordt, zoals Ebola en Aids.

    BeantwoordenVerwijderen