woensdag, september 02, 2015

Nazomeren en boeken lezen

Het warme weer geeft me vleugeltjes. Wat is het heerlijk.  De laatste paar dagen heb ik mij gebogen over lekkere leesboeken. Vaak ben ik niet zo goed in het zoeken van boeken, maar de tips van min-of-meer hielpen me.
Het eerste boek Het begon toen ik 14 was met 431 bladzijden, over het uithuwelijken in de polygame Mormonen sekte FDLS in de VS.
In mijn ogen zijn het allemaal babyfabrieken. Mannen huwen vrouwen die jong zijn, 14 in dit geval met het doel om binnen een jaar een baby te krijgen.
De schrijfster Elisa Wall was 14 toen ze uitgehuwelijkt werd en heeft met succes de sekteleider Jeffs aangeklaagd. Met succes. Ze moest hiervoor uit de FDLS gemeenschap en na nog een paar jaar nadenken met hulp heeft ze de sekteleider juridisch aangepakt.

Nog een boek "Suiker het zoete vergif, geschreven door Huib Stam, waar ik nu in bezig ben, op advies van een schoonzus. Er stond een artikel in Trouw. Voor haar ging er een wereld open. Eerder had ik namelijk tegen een ouderdoms diabetes patiënt gezegd, dat dat Suiker vergif was. Dat werd me door haar niet in dank afgenomen. Maar ja, er wordt me wel meer niet in dank afgenomen. Zo gaat dat nou eenmaal.
Maar even later, dankzij het artikel in hun dagblad Trouw over dit boek, kreeg ik van haar het advies dit boek te gaan lezen.

Het boek beschrijft hoe lactose ontstaat. Dat een Amerikaan 40 suikerklontjes neemte en een Chinees slechts 8, zal me verder boeien.
Ik vind het een goed boek voor mensen die nog steeds niet begrijpen dat suiker slecht is.
Vorige week op een verjaardag, kreeg ik een gekocht, boordevol rotzooi, maar wel suikervrij zogenaamd lekker iets. Nu kon ik ook mee eten. Het zat nog in de verpakking en het was speciaal gekocht. Ik ben bezweken voor de druk. Het liefst had ik het ding weggesmeten. Wat een troep kunnen mensen bedenken. Ik ben er echt niet rouwig om.
Chocolade, een goede bonbon. Daar heb ik wel moeite mee, om dat te weigeren. Dat lukt niet goed.

2 opmerkingen:

  1. Ken je de boeken van James A. Michener. Lekkere dikke boeken over de loop van de eeuwen op 1 plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och ja.. mensen die moeite voor je doen, maar vervolgens eigenlijk toch een heel fout product voor je meenemen. Herkenbaar! Wat voelt het dan vervelend om te zeggen dat je eigenlijk toch niet..

    Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen