dinsdag, september 29, 2015

Suikertax, in Belgie kan het

Belgie voert langzaam aan een belasting in op suikerhoudende dranken. Cola en het alcoholische drankje Smirnoff ijs toe.

Ook ik vroeg eens aan een CDA lid of het invoeren van suikertax in Nederland zou kunnen. Ik werd onmiddelijk afkeurend aangekeken door een winkelier. Het is onmogelijk volgens hem. Overal zit suiker in. Dat klopt overal zit suiker in.

Suikertax invoeren op suikerdranken is een goede start. Belgie hoopt de schatkist begin volgend jaar al met 50 miljoen euro te vullen.  In 2020 hoopt het Belgische rijk er zelfs 150.000 euro beter van te worden.

Dit vindt ik een goede belasting. Ben jij voor of tegen suikertax?

9 opmerkingen:

  1. Het CDA zal zeker tegen het invoeren van een suikertax zijn. Veel (bieten-)boeren stemmen CDA en die willen ze niet verliezen!
    Ikzelf ben voor het invoeren van een suikertax en het zou ook verboden moeten worden om overal suiker (of een vervanger) in te verwerken.
    Zelfs in vleesbeleg voor op de boterham zit suiker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Binnenkort vallen frisdrank en sapjes in het hogere Btw-tarief, dus Nederland begint al met een suikertax.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Janne, mogelijk.

    @Loesje, ja dat is zo. Aan sappen mag geen suiker worden toegevoegd dacht ik. Raar dat op iets van fruit extra btw wordt geheven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het geen slechte maatregel maar ik vraag me af of het onze Belgische (rechtse) regering echt wel te doen is om onze gezondheid. Volgens mij zoeken ze alle mogelijke manieren om de schatkist te vullen op de kap van de gewone burger. De bedrijven en de kapitaalkrachtigen worden gespaard.
    Nu gaan ze ook de inschrijvingstaks op vervuilende dieselwagens verhogen, maar de leasewagens (bedrijfswagens) worden hiervan vrijgesteld. Tja, geef je dan om het milieu? Ik denk het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind niet dat ze een tax moeten toevoegen maar de fabrieken verbieden zo veel suikers en troep toe te voegen. Wie weet als mensen puurder gaan eten dat er minder mensen allerlei kwalen en klachten ontwikkelen en dus minder medicijnen en zorg kosten maken.

    Tegenwoordig vind je suiker, melk en gluten in allerlei producten, wat moet dit in vlees(waren) of wat dacht je van melk in je tandpasta? Sapjes die vol gestouwd worden met Suiker en melk! Ja je leest het goed melk! Dit had ik ook niet geweten als ik geen kinderen zou hebben met melk allergie, op het moment dat je etiketten gaat lezen val je van de ene verbazing in de andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben uit B en vind dat ze de fabrikanten van alle voeding moeten verbieden van rommel in onze voeding te stoppen dit is gewoon om hun eigen zakken te vullen en de gewone mens is er weer de dupe van het zou moeten zijn dat iedereen zich goede melk en andere zuivel kan veroorloven alsook zou het moeten zijn dat iedereen zich biologische groenten en fruit kan permitteren ! en dat ze ons beleg en brood niet volstoppen met troep ! en verbied meteen maar margarine en alle mayonaise waar suiker inzit en alle chips met smaakversterkers want mayo kan perfect zonder suiker en ga zo maar door en hormonenvrij vlees waarom is dat zo duur?
    om zo maar een ander vb te geven wij rijden al jaren op gas betaalde de gastank zelf worden elk jaar extra belast daarvoor en betaling bij elke keuring extra terwijl dat dit toch één van de mist vervuilende brandstof was hé ? dit is B één bende hypocrieten !!lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het griezige van een alleen-maar-suikertax is,dat mensen wellicht meer frisdrank e.d. met zoetstoffen gaan consumeren. Dat is voor de glucosehuishouding net zo slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Jezebelle, de wegenbelasting voor auto's met een gastank is in NL het hoogst. Gas is het meest milieuvriendelijk, op elektrisch rijden na.
    Ik begrijp je punt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Miss Milla,

    Ik ben het met je eens, het doel in België is niet de volksgezondheid, maar de staatsinkomsten. Om mensen ergens minder van te laten gebruiken, moet de prijs meteen véél hoger worden, anders passen mensen hun gedrag niet aan.

    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen