woensdag, september 23, 2015

Tips om klantvriendelijk een hotel te boeken.

Gisteren boekte ik dan eindelijk het Spaanse appartement. Voordat ik dat deed wist ik al maanden dat ik graag hier wilde zijn. Het complex ligt pal aan de boulevard, met balkon en schitterend zeezicht.
Overal op het internet volgden de advertenties mij van dit gebouw. Maar hé het was wel duurder dan ik tijdens het consuminderen ooit had betaald.
Bovendien had ik nog wat vragen en zag deze niet beantwoord op Zoover. Ik belde het complex. Het bleek dat er onlangs wijzigingen waren geweest. Alles helemaal top.

Ik gunde het hotel de volle prijs, dus boekte ik via de site van het hotel.
Die advertentiesites zoals book ing. com. Exp edia en noem ze allemaal maar op die zijn duur.

De prijzen op jouw eigen site en die van book ing com moeten gelijk zijn. De hoteleigenaar mag geen concurrerende tarieven op de eigen site zetten. Bovendien draagt hij/zij provisie af: 12% plus btw, is bij mij ongeveer totaal 15% aan de slimme verzamelwebsites af.

Deze hoge provisie wordt uitgegeven aan marketing. In NL kan het hotel in de eigen taal een e-mail sturen  die dan per e-mail later beantwoord wordt, soms word je gebeld. De eigenaar kan de provisie eisers niet zelf bellen. De eigenaar ontvangt van book ing alleen de naam van de gast. Niets meer, niets minder. Niet prettig dus.

Als je zelf rechtstreeks bij het hotel boekt, hebben zij tenminste jouw gegevens.
Het is mogelijk dat de eigenaar per mail wat vragen stelt, maar het is wat raar om een mail te sturen, als de eigenaar niets meer weet dan een naam. Ik kreeg nog een voordeel, namelijk dat het hotel meteen gratis de shuttle bus voor mij regelde. Niet dat dit zoveel kost, namelijk € 10,-- per rit. Het kan maar meteen geregeld zijn.

Mijn gratis advies is dan ook, boek bij de eigenaar zelf, of kijk in ieder geval voor de boeking naar meer info op het www.. Tripadvisor, of Zoover bijvoorbeeld. Boek nooit klakkeloos.

Update: Grote hotels ontvangen de vollediga NAW gegevens van klanten. Kleinere hotels niet.
Air-bnb is bijzonder sympathiek naar zowel de klant als de verhuurder.

2 opmerkingen:

  1. De regels die jij voor booking.com beschrijft zullen ze wel proberen af te dwingen, voor kleine ondernemers. Onze vrienden hier met een klein hotel/restaurant beamen wel wat jij zegt. Maar andere vrienden, die een franchise hebben van een grote keten (wereldwijd) krijgen wel gewoon behalve de naam contactgegevens en nemen ook standaard kort voor aankomst rechtstreeks contact op met klanten. En andersom als klant heb ik die ervaring ook, zeker als je boekt op een ander continent; je krijgt gewoon rechtsreeks een mail en ze kennen ook je woonplaats.

    Over de andere kant: kleine hotels (die mijn voorkeur hebben, zeker buiten steden) boek ik vrijwel altijd rechtstreeks. Ik kan me zo voorstellen dat mensen willen weten wie er komt. En ik vind airbnb ook een geweldig systeem omdat de aanbieder dan gewoon kan bepalen wat voor soort mens er in zijn/haar huis komt.

    BeantwoordenVerwijderen