donderdag, september 17, 2015

Tweeverdieners zijn in 2016 extra dankbaar voor alleenverdieners

In 2016 betaalt een alleenverdiener met een gezin bij een vergelijkbaar tweeverdiener inkomen tot wel vijf keer meer belasting. Bron: RD

Een tweeverdiener bij een inkomen van 2 x 20.000 euro en een alleenverdiener met een inkomen van 40.000 euro.

De tweeverdieners betalen, aldus tekst van het RD

"Opgeteld betaalt een tweeverdienersgezin, waarin beide partners samen 40.000 euro verdienen (2 keer 20.000), volgend jaar slechts 1998 euro aan belasting. Een alleenverdiener met een inkomen van 40.000 euro is onder de streep 10172 euro kwijt aan de fiscus, meer dan vijf keer zoveel en ruim een verdubbeling ten opzichte van de huidige situatie. Ook voor alleenstaanden is het verschil in belastingdruk met tweeverdieners enorm. Een alleenstaande zonder kinderen met een inkomen van 40.000 euro draagt op dit moment zelfs 11.212 euro aan belasting af, terwijl een tweeverdienersgezin (2 keer 20.000 euro) zonder kinderen 3968 euro aan belasting kwijt is. "

Vertaald in een schema:





Totaal inkomen 40.000 Belasting

2-verdieners met kinderen in 2016 1.998

1-verdieners met kinderen in 2016 10.172





alleenstaande zonder kinderen draagt in 2015 af 11.212

2-verdieners zonder kinderen in 2015 3968








In het boek "Het nieuwe nietsdoen" gaat uit van een tweeverdieners.  Het nieuwe nietsdoen is voor een alleenverdiener met of zonder kinderen is in de toekomst nog meer onmogelijk.

Ik verwacht vanaf 2016 heel veel bedankjes van de tweeverdieners voor de alleenverdieners.
Bedankjes alvast in opmerkingen!

Update om 22:00 uur. Mark Rutte onze min.pres. ontkent dit bericht dat inmiddels ook in de Telegraaf staat.

27 opmerkingen:

  1. Dank je wel! En voor de mensen die samen wonen waarbij de 1 wel werkt en de ander niet is de boodschap dus dat je beter ieder parttime kan werken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anna Jongkind, idd. Allebei parttime werken en dan vergeten dat je parttime werkend geen promotie maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verhaal gaat toch een beetje scheef, want hoeveel uren draaien de tweeverdieners samen en hoeveel uur werkt de eenverdiener alleen.? Dit verhaal snijdt alleen hout als alle partijen precies evenveel uurloon krijgen dus...en ook nog eens precies hetzelfde aantal uren werken... (De twee part-timers samen evenveel uren als de alleenverdiener in zijn/haar eentje.)

    Als de tweeverdienders beiden een full-time baan hebben waarvoor ze slecht betaald worden lijkt het me logisch dat ze meer belastingvoordeel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, en ik ben een alleenstaande alleenverdiener. Part-time, dat dan weer wel. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een rare afsluiting van je bericht. Alsof alle tweeverdieners dit samen bedacht en ingevoerd hebben over de ruggen van de alleenverdieners.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ineke, verhelderend, mooi gedaan parttime werkende alleenverdiener

    @Lara, het was bedoeld als humor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, bron: het Reformatorisch Dagblad, wat natuurlijk op de hand is van de enorm zielige alleenverdiener. De makers van het RD willen eigenlijk graag dat ik als vrouw weer terug achter het aanrecht ga en ook nog eens circa zeven kinderen op een ggggristelijke manier opvoed. Nee, bedankt, RD. Dat gaan we dus mooi niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij niet nee, je lijkt me meer zo'n type wat voor 'gelijkheid' gaat. Dit is ongelijkheid ten top. Den Haag bepaald dat je beiden moet werken. Anders een boete van 10.000 euro, daar komt het op neer.

      Verwijderen
  8. Conclusie: de alleenstaande alleenverdiener zonder kinderen draagt eigenlijk nog het meeste belasting af. (Daar hoor ik het RD nooit over:-)-

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Fabiooltje, later publiceerde de Telegraaf eenzelfde verhaal. Check news.google eens.

    @Anoniem, er is in dit artikel niet ten gunste van het alleenverdienersgezin gesproken. Maar idd. Teunie krijgt het nog lastiger. Hoop dat haar keuken doorgaat. Het is jammer dat halverwege het spel de voorwáarden werden gewijzigd, dat mag toch niet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wel als in de algemene voorwaarden staat dat ze de regels mogen aanpassen (en dat staat erin maar of ze dat ook aangepast hebben weet ik niet). Overigens is het publiciteit verhaal voor die keukenboer en kan het dus zijn dat hij kiest voor deelnemer waarbij hij meer te winnen heeft. Ik hoop ook dat ze wint, heb op haar gestemd, maar ik vrees het.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Opnieuw Beginnen, ik doelde op de alleenstaande werkende zonder kinderen, niet op de alleenverdienende als duo van een paar. In het staatje dat je in je blog weergeeft staat heel duidelijk dat de alleenstaande nog meer belasting afdraagt van die 40.000 dan de alleenverdienende (duo van een paar dus) al dan niet met kinderen.

    Soms moet je zelf in een situatie terechtkomen om zoiets te zien. Nu ik jong weduwe geworden ben en zowel van een nabestaandenpensioen als van een parttime baan op minimumloon rondkom valt me de impact van het niet indexeren van de pensioenen op. Net als de afbouw van de algemene heffingskorting voor elk inkomen boven de 19.000 euro (veel mensen weten hier niet van, zien het pas in januari op hun loonstrook).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En nog een aanvulling: het RD heeft wel degelijk dit onderwerp al jarenlang als topic. Dat is niet goed of slecht, maar het is gewoon zo. De Telegraaf wil er ook nog wel over schrijven. Andere kranten nauwelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ja, zo ken ik er ook nog wel een paar: als een alleenstaande 40.000 op de bank heeft betaalt-ie 224,- belasting, maar een stelletje met dezelfde hoeveelheid geld hoeft niets te betalen. Zie bijvoorbeeld hier.

    Het gaat hier niet over het verschil tussen 1- versus 2-verdieners, maar om veel- versus weinigverdieners. Onder de 20.000,- salaris betaal je nauwelijks belasting door de heffingskorting en arbeidskorting. Vroeger was het mogelijk om de heffingskorting van een thuisblijver over te hevelen naar degene die wel salaris ontving. Dit werd de "aanrechtsubsidie" genoemd. Sinds het afschaffen van deze regeling is het dus altijd gunstig om allebei een kleine baan te nemen, tot ongeveer 20.000 bruto.

    En nee, als "veelverdiener" hoef je niet veel bedankjes te verwachten van "weinigverdieners";-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit zal kloppen. Maar het zijn 2 voorbeelden uit een hele rij mogelijkheden. Zou het Kunnen zijn dat hier de meest voordelige zijn uitgezocht? Ik geloof wel dat een alleenverdiener meer belasting betaalt dan een tweeverdienend stel (en in principe vind ik dat wel eerlijk, want de alleen verdiener krijgt ook meer van de gemeenschap, dus hoort meer terug te doen). Maar ik heb liever een grafiekje waarin alle salarissen staan, dan 2 getalvoorbeelden, die waarschijnlijk heel toevallig zijn gekozen. Ik denk dat alleenverdieners dan lang niet in alle gevallen 5x zoveel betalen (wel meer dan, maar niet altijd 5x zoveel), en zo wordt het nu wel gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. KruidigMeisje, jij vindt het wel eerlijk dat een allenverdiener meer betaald ..krijgt meer terug van de gemeenschap... hoort meer terug te doen.. Dit is echt het allerstomste dat ik ooit heb gehoord. Vastelasten betalen we alleen enz enz..Kruip is uit je ei!

      Verwijderen
  15. @Nic, die keukenboer, wie is dat? Mijn favo is Pieter Omtzigt. Leuke opmerking tussen Mark Rutte en Buma. Buma zei tegen Mark, dat hij vast een team met financieel experts had. Maar Buma had maar 1 expert en dat was Omtzigt. Woorden van gelijke strekking.

    @Anonieme pensionada, idd, je ervaart het pas als je zelf in die situatie zit, Ik ervoer het pas gisteren met dit staatje. Zo gewend ben ik dat ik veel betaal.

    @Anoniem, dat klopt.

    @Rentenier, helemaal gelijk. Toch een topic dat de gemoederen bezig houdt, de aanrechtsubsidie is in kleine stapjes helemaal afgebouwd. Als veelverdiener, zo voelde ik me helemaal niet, kreeg ik vaak wel bepaalde niet dankbare opmerkingen. Nu nog. Jij hebt zoveel WW? Maar nu ik niet meer als een bezetene afbetaal, voel ik me rijker. Ik baal dat ik niet vaak leuke tripjes maak. Nu heb ik nog de energie. De link naar 'hier' werkt niet.

    @Kruidig Meisje, Kruidg meisje, wat krijg ik dan meer van de gemeenschap nu ik alleen ben, boven dat ik zou samenwonen?
    Ik krijg geen subsidies, helemaal niks. Ik kreeg zonnepanelen btw retour. Meer niet,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Rentenier, ja, deze link werkt. Ken je de uitwijkroite? Een BV opzetten, soort holding en daar je geld parkeren, nadeel is dat de zakelijke deposito's nog lager zijn dan voor particulieren. Geloof mij nou. Ga bij de zeer rijken niet uit van de prive spaarders. Er is een verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het ook een absurde situatie, dat twee gezinnen met hetzelfde inkomen verschillende bedragen aan de belasting kwijt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @ vlijtig liesje, appels met peren vergelijken is het. Zie mijn eerdere opmerkingen hierboven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is al veel langer een feit dat je beter allebei kan werken, ook al heeft nr.2 maar een paar uurtjes werk.
    Helaas, als je partner niet kan werken zit dat er gewoon niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Vlojtig Liesje, je gaf een mooi overzicht oo jouw blog wat een niet verdienende partner maandelijks moet verdienen om meer inkomen te hebben dankzij het gunstiger belastingtarief.

    @Leesgraag, idd, als een partner niet kan, dan heb je pech. De alleenstaande ook,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik voel me als alleen verdiener zwaar in m,n kloten getrapt , ik ben getrouwd ,we hebben samen drie kinderen waarvan er een doof is , en dan moet ik als chauffeur vijfvoudig meer belasting betalen ? Denk het niet !!! Laten ze in den haag zelf maar eens inleveren , we beginnen met de helft of zo , stelletje zakkenvullers gr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ps waarom moet ik mee gaan betalen voor die tweeverdieners, ik als alleenverdiener betaalt overal veel voor, Nederland is klein maar alles is zo krom als een hoepel in dit klote land gr

      Verwijderen
  22. 'tJa ... dat is zuur. Protest aantekenen in Den Haag!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. het is in principe krom, als alleen verdiener sta je er ook alleen voor wat betreft huur en andere vaste lasten (je hebt de luxe dat je de vrijheid hebt zeg maar) en dan moet je ook nog eens extra belasting inleveren op je salaris ten opzichte van een stel dat allebei werkt, die kosten van vaste lasten, levensonderhoud etc kunnen delen. dus in praktijk dus veel ruimer kunnen leven. (wordt je straks gedwongen om een partner te zoeken die werkt om nog een leuk bestaan op te kunnen bouwen en wordt je gestraft als alleenstaande.

    BeantwoordenVerwijderen