zaterdag, september 12, 2015

Van aflossingsvrij naar hypotheekvrij

Aflosverhaal van een echtpaar met twee kinderen in de leeftijden van 5 en 10 jaar oud.
Zij is 41 jaar en hij is 53 jaar oud.

Werk?
Zij is 41 jaar oud en werkt  voor de gemeente als onderzoeker. Haar man 53 jaar oud is ondernemer en heeft altijd zijn eigen bedrijf gehad in de audiovisuele sector.

Zij vertelt:
Ik werk  90%, verdeeld over vijf dagen,  zodat ik de kinderen 3 dagen per week van school kan halen. Dit bespaart  ons weer veel kosten aangezien we geen gebruik hoeven te maken van naschoolse opvang.  Mijn man werkt full time maar doordat hij zelfstandig werkt en veel vanuit huis doet, is hij gelukkig flexibel. En ook mijn werk is goed zelf in te delen en ik kan thuiswerken.

Wat deed je besluiten om af te lossen?
We hebben op de bijna top van de markt in 2007 ons eerste huis gekocht en vlak daarna raakte dat huis in de crisis die uitbrak “onder water” zoals dat zo mooi heet.
Het zinde me al langer niet dat we niet echt vaart maakten om ons huis meer van ons te maken, maar dit speelde meer op de achtergrond als een vervelend stemmetje in mijn hoofd, dat ik probeerde te negeren.

We hadden al wel onze te dure auto de deur uit gedaan en waren overgestapt op Greenwheels. Maar daar was het toen wel zo’n beetje bij gebleven.

Ik was op de Dam in Amsterdam om deel te nemen aan een demonstratie tegen de megastallen. Ik liep na afloop nog even de boekenafdeling van de Bijenkorf op en heb daar ter plekke op een krukje in 1 ruk de helft van het boek Hypotheekvrij van Gerhard Hormann gelezen. En het ook maar gekocht en thuis de andere helft meteen doorgenomen. Toen begon het balletje te rollen en verslond ik ook boeken als 'Your money or your life' en de Nederlandse uitgave daarvan,  'Je geld of je leven' (gratis te downloaden), 'DeVrekkenkrant', 'The Tightwad Gazette', 'Debt', 'Cut your grocery bill in half', 'The milionaire next door', 'Rich dad poor dad' etc. Ik ben ook veel blogs op dit terrein gaan volgen. Mijn kijk op het leven en mijn gedrag zijn er radicaal door veranderd. Gelukkig is mijn man er ook een heel eind in mee gegaan. Heel fijn om het samen te kunnen doen.

Wanneer begon je met aflossen?
November 2013

Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Tot de hypotheek € 0 bedraagt. Hopelijk lukt het in circa 12 jaar tijd.

Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
Nu ongeveer gelijk denk ik. Misschien dat we nog een kleine onder waarde hebben. Er wordt weinig verkocht van ons type huis, dus het is niet helemaal goed in te schatten.

Hoe voelt het aflossen? 
Heel goed. Het geeft een gevoel dat ik de controle over mijn leven terug heb. Het stappenplan van 'Your money of your life' heeft me hier heel erg bij geholpen. Ik heb ook al meerdere vrienden en collega’s blij gemaakt met het boek. En het voelt ook leuk dat ik hen weer een beetje op weg kan helpen.

Hoe hou je het vol?
Door het uitvoeren van het stappenplan dat ik noemde en te zien in grafieken hoe goed we het doen en dat ons leven er eigenlijk ook alleen maar fijner, rustiger en bewuster op geworden is nu we zo “frugal” bezig zijn (ik heb er geen mooi Nederlands woord voor kunnen vinden dat de lading zo goed dekt). De kinderen hebben we ook veel uitgelegd en doen ook mee op hun manier, bijvoorbeeld met het meedenken over hoe een kinderfeestje te vieren (niet laser gamen, maar wel een spannend slaapfeest in een grote tent). Het is een nieuwe manier van leven geworden.

Heb je het verder verteld?
Iedereen mag het weten. Als mensen geïnteresseerd zijn wil ik hen ook helpen.

Wat voor reacties krijg je?
Veel mensen tonen interesse. Sommige geven ook aan dat ze niet zouden kunnen doen wat wij doen.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
We hebben geen eigen auto, ons boodschappenbudget hebben we gehalveerd, we gaan regelmatig op vakantie door op iemands huis en dieren te passen omdat dat niets kost (maar dat doen we niet altijd, deze zomer hebben we er voor gekozen om lekker – met een aanbieding - een week naar Disneyland te gaan aangezien we dat alle vier helemaal leuk vinden), we hebben de werkster laten gaan en maken zelf ons huis weer schoon, we koken bijna altijd zelf, uit eten gaan zien we als een traktatie, ik neem het avondeten van de vorige dag mee als mijn lunch naar mijn werk, bijna alle kleding kopen we tweede hands (op rommelmarkten en in kringloopwinkels rondsnuffelen vind ik heerlijk) en ik heb een leen uit / leen van systeem met een goede vriendin met kinderen die net weer een andere leeftijd hebben.

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
ING

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
We hebben een 100% aflossingsvrije hypotheek. We begonnen op € 408.000 en zitten nu op €358.000. Nog wel even te gaan dus… We hebben circa 40.000 euro sinds we begonnen in november 2013 afgelost (we hadden toen namelijk al ongeveer 10.000 in een flexibel potje gekoppeld aan de hypotheek ingelegd, waarin we naar eigen keuze kunnen beleggen of sparen voor uiteindelijk de aflossing van de hypotheek).

Welk rentepercentage?
Eerst 4,9%, sinds afgelopen april na het oversluiten en betalen van een boeterente zitten we op 3,9%.


Ben ik nog iets vergeten?
Ik geloof het niet ;-) Oja, dat we naast het aflossen onze buffer met een bedrag hebben aangevuld zodat we het ongeveer een jaar kunnen uitzingen mochten we allebei ineens geen werk hebben.

5 opmerkingen:

  1. Inspirerend verhaal! Veel succes met het aflossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We gaan gelijk op als ik je verhaal lees. Grappig is dat. Hetzelfde jaar begonnen, hetzelfde jaar huis gekocht en zelfde bedrag tnt extra afgelost. We zijn goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gaat goed. Fijn dat je verwacht over 12 jaar klaar te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen! En jullie gaan inderdaad superhard zeg! Ik heb ongeveer hetzelfde als jullie, met wat meer begonnen en ik zit nu op wat minder. En hier dan wel deels annuïtair, dus aflossingen erbij en destijds al de kk en verbouwingen ook zelf gefinancierd, waardoor het als het goed is - gelukkig - niet onder water staat. Maar dan nog, ook boven water zijn het pittige lasten, helemaal als er ook nog bij wilt aflossen. Heel veel succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen dat we gelijk opgaan met gelijk gestemden! Ik ken niet veel mensen in mijn directe omgeving die er zo mee bezig zijn als wij. Misschien toch leuk om zoals Mr Money Mustache doet via zijn blog een keer een bijeenkomst te organiseren in een park!

    BeantwoordenVerwijderen