dinsdag, september 22, 2015

Verkouden door eigen schuld

Ieder jaar val ik in de herfst-val. In mijn hoofd is het zomer. Ik hou van de zomer. Geef mij maar zon en warme dagen. Ik geniet van mooi weer. Het uizicht op korte dagen, wind en kou zijn niet echt mijn ding, behalve dan een zonnige windstille vriesdag.

Je zou verwachten dat ik zo langzamerhand bedacht moet zijn op herfst. Hetzelfde is het geval in het voorjaar. In mijn agenda staat in april een herinnering. Al schijnt de zon, de wind is nog schraal. 
Afgelopen voorjaar hielp deze hint me, om langer een sjaal voor mijn mond te houden op de 45-kilometer scooter en langer een winterjas aan te houden. Die warme dingen deed ik anders te snel af.

Deze tip had nu in september ook in mijn agenda mleten staan. Vorig jaar scooterde ik op 18 september in de zon naar de Jaarbeurs in Utrecht via zoveel mogelijk leuke routes.

Wat het ook is, ik ben verkouden.  Dat is dus een beetje dom. Ik had gewoon eerder nachtkleding aan moeten doen en op de scooter de sjaal voor mijn mond.

Het is gewoon een gevolg van dikke bult, eigen schuld.

Vandaag boekte ik mijn hotel plus ticket naar de Spaanse zon in december. Ik zie er naar uit!


Update 23-9: Vandaag eindelijk de door de dokter voorgeschreven supplementen besteld bij de RoodeRoos voor het komende jaar. Ik ben nog net niet failliet. Het is een rib uit mijn lijf.
Gelukkig aftrekbaar van de belastingdienst. Zeker nu mijn inkomen minder is.

18 opmerkingen:

  1. Lijkt wel of heel Nederland verkouden is en loopt te hoesten... ben nog even de dans ontsprongen maar vrees dat niet zo heel lang gaat duren.
    Beterschap, misschien stomen helpt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, niet door kou zelf. In koudere tijden zitten mensen vaak meer binnen, en dan verspreid het zichzelf. Deurknoppen bij wc s zijn beruchte verspreiders van dit soort virussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook verkouden en pak me altijd wel goed in. Maar tegen een virus is niets opgewassen hoor. Sterkte. En wat een leuk vooruitzicht je vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een fabeltje hoor dat je verkouden kan worden van de wind of de koude,zelfs in de vrieskou rijden met nat haar maakt je niet ziek!
    Verkoudheden gaan over van persoon op persoon, je hebt dus een niet zo aangenaam kadootje gekregen van iemand😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Eurootje zo erg is het niet.

    @Anne Jongkind. Geloof mij nou, de meeste mensen worden ziek door zich niet op het weer te kleden. Bovendien heb ik de laatste tijd geen vitamine C genomen, dat is uitstekend tegen ontstekingen.
    Misschien heb ik wel te weinig intensief gesport. Sporten help met de griep er uit zweten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Min-of-meer dank je. Te weinig weerstand dus?

    @Anna de Wree, heb ik te weinig weerstand dus. Spijt dat ik te gemakkelijk ben geeorden met supplementen. Ik heb het nu ook erg druk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met eigen schuld heeft het niet veel te maken!
    Verkoudheid is net als griep een virusinfectie. Verkoudheid is nog veel besmettelijker dan griep. Het heeft niets met kou te maken, dat is een mythe uit de tijd dat men nog niet wist dat virussen en bacteriën schuldig waren aan infecties. Als je geen verkoudheid wilt oplopen, dan moet je niet in contact komen met andere mensen, niet in de supermarkt komen, niet in het OV reizen. Wat wel wat helpt, is een goede conditie, maar helaas geeft een goede conditie geen 100% garantie dat je geen verkoudheid oploopt. Bovendien heb je het opbouwen van een goede weerstand of conditie niet altijd zelf in de hand.
    Het lichaam bouwt ook weerstand op d.m.v. het doormaken van virusinfecties.
    Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Zuinigaan, ik weet dat ik te weinig gedaan heb aan mijn weerstand. Druk en een tijdlang mijn supplementen niet genomen.
    Ik weet niet of dat wat iedereen zegt juist is. Ik herinner me dat ik uit jazzballet kwam. Flink bezweet. Ging ik 's avonds direct afkoelen in de tuin. Gevolg direct een flinke kou te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb er ook last van, veel mensen in mijn omgeving ook. En zou niet speciaal kunnen zeggen waar het nu door komt. Beterschap in ieder geval! En zo'n herinnering opschrijven kan natuurlijk altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Plots stoppen met supplementen geeft misschien wel een reactie richting je immuunsysteem met als gevolg een verhoogde vatbaarheid. Ik heb afgelopen zomer de supplementen van mijn vorig jaar aan kanker overleden man opgebruikt. Waaronder ook een pot pillen met verhoogde dosering vitamine C met gereguleerde afgifte (24 uur per dag i.p.v. een stoot waarvan je het overschot meteen weer uitplast). Toen ik de pot pillen opgebruikt had en me een paar maanden erna bij Sanquin meldde was mijn hb gezakt naar 6.7. Vitamine C verbetert de ijzeropname sterk en dat boost-effect had ik nu niet meer. Toch ga ik niet terug naar de pillen, het is nu een uitdaging geworden om verdeeld over de dag voldoende vitamine C in de vorm van bijv. rode grapefruit te nemen.

    Mijn dochter deed zondag mee aan de Dam tot Dam loop (16.1 km). Een erg leuke loop, ik heb 'm zelf ook 3 keer gelopen met mijn man. (Those were the days!). Maar na afloop is het vervoer terug wel een probleem. Er zijn pendelbussen naar het station maar die zitten stampvol doordat er een stormloop op is. Haar vriend zou zijn auto halen maar die stond ver weg geparkeerd omdat de omgeving van het parcours afgezet was. Hoezeer ik haar ook inpakte met jassen, truien en sjaals, de afkoeling na de loop deed toch zijn werk. Sinds maandag niest en proest ze dat het een lieve lust is. Maar 't gaat vanzelf weer over, alleen lastig tijdens de colleges:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem, dat is erg laag 6,7. Ik heb zojuist weer nieuw besteld. Je merkte het verschil niet, totdat ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @OB, ik was wel vermoeider, maar dacht dat het kwam door het verwerken van het verdriet over de dood van mijn man. En vanwege alle rompslomp die je door moet als je alles van een overlijden moet afwikkelen. Ik slik nu wel staal, met frisse tegenzin, want ben helemaal geen pillenslikster:-( Nog een maand, en dan moet ik weer bloed laten prikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Anoniem, ik was verrast dat zulke grote hoeveelheden vitamine C een hoog HB gehalte maken. Staal is een goed en voordelig product.
    We zoeken altijd of iets achter de oren zit. Blij dat oncologen vitamine C voorschrijven tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. vitamine C is ascorbinezuur en dat is nou net een product waarbij het merk niet uitmaakt, dus kun je gaan voor de goedkoopste of een aanbieding. En langzame afgifte is ook gewoon een onzin marketing verhaal, het zoutzuur in je maag heeft zo'n laagje om de pil direct eraf. wat je beter kunt doen is 500 mg vit c kopen en dat verspreid over de dag innemen. b.v elke 4 of 5 uur een tablet. Dat is effectiever dan b.v. 1000 mg. time released per keer innemen. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Anoniem, hoe weet je dat zo zeker? gelukkig zijn er tegenwoordig meer soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. lees de etiketten van de verschillende vit c tabletten in een winkel maar eens, altijd ascorbinezuur en soms een dunlaagje om de tablet = time released en dat lost op in zoutzuur=maagzuur dus een duurder product maar geen voordeel voor je lichaam.
    Verder is een hoge dosis 1500 mg een enorme stoot voor je nieren om dat te verwerken daarom is elke 4 a 5 uur 500 mg vriendelijker voor je lijf en wordt het effectiever ingezet. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @OB, oncologen schrijven niets voor aan supplementen, hoor. Dit slikte mijn overleden man op advies van een NTTT arts. Met nog vele andere supplementen en vergezeld van het Houtsmullerdieet (wat overigens niet veel verschilde van wat we altijd al aten, vega, niet rokend). Helaas, het heeft dus niet geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Anoniem, nee, dat is waar. Soms helpt het niet. Maar jullie hebben er wel alles aan gedaan. Ik heb vandaag de bestelling van de Roode Roos ontvangen. Besteld volgens het lijstje vanneen goede fijne NTTT arts. Een rib uit mijn lijf. Vandaag was ik al weer een stuk actiever..
    Ik moet meer leuke dingen doen, heerlijk een dagje niks,

    BeantwoordenVerwijderen