woensdag, oktober 21, 2015

ABP stuurde mij een trieste brief

Het ABP stuurde mij vandaag een brief. Dat de uitkering van mijn 10% deeltijd pensioen per AOW datum lager is dan het deeltijdpensioen dat ik nu ontvang.
Ik ontvang nu burto 266,49. Dat wordt later 147,73. Wat een leuke vetpot is dat. Op mijn AOW leeftijd ontvang ik net iets meer dan het minimumloon plus AOW. Maar misschien is dat tegen die tijd nog wat minder,

Wat ik inmiddels met veel schade en schande heb geleerd is dat je nooit kunt vertrouwen op wat je latere pensioen inkomen zal worden.

10% deeltijdpensioen per AOW leeftijd is bruto 147,73. Dat betekent  1477,30 bruto per maand. Daar heb ik dan 43 jaar pensioen voor gespaard. Ja, ja. 43 jaar is ongeveer gelijk aan  een minimum loon.
Ik klaag niet. Als ik de AOW plus mijn pensioen BV en afgelost huis er bij op tel, kom ik nog wel ergens. Het is echt weinig. Een paar jaar terug berekende ik dat ik alleen aan ABP 1820 euro netto zou ontvangen. Dat is nog maar een paar jaar terug,

Wat ik mee wil geven is dat je echt niet op de beloftes van pensioenfondsen af kunt gaan.

Derhalve is mij er alles aan gelegen om de pensioen BV van een gedegen rendement te voorzien. Een gedegen rendement betekent een veilig defensief rendement. Ook dat is zwoegen.

De moraal van dit verhaal? Zorg dat je je hypotheek hebt afgelost en dat je naar je zin woont wanneer je oud bent. Verhuizen betekent altijd minder.
Ik heb veel gepensioneerden gesproken die kleiner en goedkoper zijn gaan wonen. Ze konden het niet meer betalen.

Succes met pensioen. Het lijkt heel wat. Tegen de tijd dat je zover bent valt het vies tegen.

11 opmerkingen:

  1. Wat schrikken!
    Als ik het goed begrijp krijg je dus 400 euro per maand minder dan gedacht of heb ik het niet helemaal begrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem het getal wisselt regelmatig en het was zelfs 2000 euro beloofd op 63-jarige leeftijd in de periode dat je ook nog op je 55e met pensioen kon. Een paar jaar terug was het >1800 en nu dus1477 met aow leeftijd.

    Let dus vooral op dat je behalve je huis aflost, ook je pensioen verbetert en oor voldoende passief inkomen zorgt. Je eisen wat bijstelt naar beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk en hier laat de wetgever zien hoe betrouwbaar ze (not) zijn.. Dat bedoel ik dus... Laten we heel eerlijk zijn, als een pensioen zeker is, is het een zekere bron van inkomen en daarmee een inkomen om een hypotheek te krijgen...

    Zit me nu op te vreten bij het ontbijt, en wil toch graag een stemadvies uitbrengen.. geen PvdA meer... Hoezo arbeider?? Nee gewoon slaaf van een stel linkse gokverslaafden met riante salarissen buiten de Bakellendenorm om.. Bah.. Drees zou zich omdraaien in zijn graf, en den Uyl neemt nog maar een borrel met een oliesjeik op de pof, terwijl Kok zijn kwartjes telt en Wouter Bos aan het draaikonten is, terwijl Samson met Greenpeace op een nieuw avontuur is om nog meer ecotax te redden...

    http://www.telegraaf.nl/dft/geld/24642203/___Pensioen_niet_voor_aflossing_hypotheek___.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anonieme opvreter, Das Kapotal had een nog beter onderbouwde reactie op het rapport van Jette Klijnsma, http://daskapital.nl/2015/10/u_bent_een_muppet_en_u_blijft.html

    Ik ben het helemaal met je eens, zeker nu ik de tweede koopsompolis, banksparen niet in mag zetten voor extra geld. Want daarvoor zijn de regels veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dus je hebt nu een 10% deeltijdpensioen tot aan de AOW leeftijd. Dat is een deel van je pensioen wat je gebruikt om minder te gaan werken. In jouw geval dus 10% minder.

    Je geniet dus al eerder van 1/10e deel van je pensioen. Dat je pensioen dan bij het bereiken van de AOW leeftid minder is dan jouw berekening van een aantal jaren geleden. Lijkt me logisch.

    Je krijgt straks 1477 bruto pensioen per maand? Daar komt dan AOW bij (alleenstaand, 1111 euro), waardoor je bruto ca. 2500 euro pensioen hebt (excl. pensioen bv's, lijfrentes, etc.). Netto ca. 2000 tot 2100 euro. Dan zit je boven het gemiddeld (zie CBS).

    Dat je minder pensioen krijgt komt doordat je zelf de keuze hebt gemaakt voor een deeltijdpensioen in combinatie met het niet indexeren van uitkeringen. Deal er mee, dat moet iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is mij niet helemaal duidelijk. Bedoel je dat je 1477,30 bruto per maand krijgt inclusief je AOW? Of krijg je bruto 1477,30 bruto per maand + AOW?
    Ik vind dat laatste erg meevallen! In mijn ogen is dit een riant inkomen!

    Zoals het nu lijkt, belooft het ABP mij inclusief AOW netto €1569,- per maand als ik AOW krijg. Dat is inclusief een bedrag (64,- p mnd) dat ik gespaard heb in het kader van ABP Extra pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat bedoel ik dus... Tijdens het spel de regels veranderen... Nou, ik blijf het allemaal lekker in eigen beheer doen. Misschien minder rendement, maar wel baas over de eigen portemonnee! Das ook een boel waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog even voor de duidelijkheid: als ik vanaf mijn 63e (= over ruim een maand) met pensioen zou gaan, dan zou ik tot mijn 66e €1260 per maand ontvangen en vanaf mijn 66e 160 euro netto per maand (+ pensioen, maar dat komt niet van het ABP). Dat is het resultaat van 21 jaar en 2 maanden werken en pensioen afdragen.
    Jij ben nu al met pensioen en ontvangt straks €1477,30 bruto per maand!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Kreupelgeld, zo kreupel heb je dat niet berekend. Het klopt. Maar ik vergelijk het met eerder gedane beloftes en dan valt het vies tegen.
    Misschien zie ik het te zwart, maar een netto inkomen van 3000 per maand lijkt mij aardig. 10% deeltijd is gelijk, aan de kosten die ABP zou inhouden als ik geen deeltijdpensioen zou opnemen. Het is nu een keuke toevoeging, Vandaag weer bruto ontvangen onder aftrek van zvw en direkt 100 naar belasting spaarrekening en de rest naar prive overgeboekt. Van prive gaat het ook naar spaarrekening voor vakanties en zo.

    @Zuinigaan, is excl AOW. Anders zou het idd te weinig zijn voor woorden. Het saat onduidelijk op de website bij ABP. Dat overzicht krijg ik niet meer te zien.

    @Anonieme opvreter. Zo juist. Als ik nu al niiet meer bij een eigen koopsompolis kan, omdat tijdens het spel de regels veranderd zij .
    Maar je moet over een sterk karakter beschikken. Dat heeft niet iedereen. Eerlijk gezegd ik ook niet. Als ik niet verplicht gespaard had bij ABP zou ik nu veel minder hebben.
    Vanmorgen op nieuws RTL4 een 100 jarige in de vs die zes dagen per week elf uur per dag in een wasserette werkt. Helemal klein van de artrose, verschrompeld bijna. Lekker liberale economie in de VS.

    @Zuinigaan. In 2005 begon het middellloon pensioen. Mijn inkomen was hoger. Voor Alle duidelijkheid ik ben met de WW. :P en omdat ABp anders kosten zou inhouden als ik geen deeltijd pensioen zou opnemen, heb ik deeltijd pensioen.

    Neemt niet wegm dat de beloftes uit het verleden, die ik ooit, om mezelf te pesten op een spreadsheet zette nog ens duidelijk maakte dat het toch een stuk minder is.
    Gelukkig kin jij nog verder werken en ben je het werk niet zat, toch moet jij in jouw omgeving merken dat, zodra er een 6 in je leeftijd hebt, je anders aangekeken wordt door de jongeren. In mijn ex bedrijf worden vooral energieke mensen gevraagd. Super energiek met het liefst een master en nog beter twee masters voor te weinig geld,. Alhoewel het de laatste tijd aan het verbeteren is,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien eens http://www.radartv.nl/columns/archief/detail/article/solidariteit-kan-oneerlijk-zijn/ lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Kreupelgeld, ik wist het wel. Ik ben benieuwd wat het wordt als ik vanaf mijn 64e volledig ABP ga ontvangen. Hetvis in alle gevallen minder dan ik had gehoopt.

    BeantwoordenVerwijderen