zaterdag, oktober 24, 2015

De krantenbezorger

Twee krantenabonnementen heb ik. Toen ik werkte was ik meer digitaal ingesteld dan nu. Ik dacht toen. Pfft, oud nieuws als het nieuws de krant had gehaald van de dag daarvooor.

Vrije tijd echter doet lezen, veel lezen. Twee kranten op papier worden dagelijks bezorgd.
Gisterenmorgen zag ik de krantenbezorger komen en ik opende de deur om hem te begroeten.
Hij herinnerde mij nog, van maanden terug toen ik dat ook deed,

Wanneer hij de nieuwjaarswens fooi komt halen. Dan ben ik er niet. Dat is sneu voor hem. De kranten laat ik in die periode ook niet bezorgen. 
Eigenlijk zou ik hem eerder of later het geld moeten aanbieden.  Wat zou een fatsoenlijke fooi zijn voor het dagelijks bezorgen van de kranten. 
1 of 2 euro is te weinig. Zou een bedrag ter waarde van twee zaterdagkranten een bedrag zijn, of misschien vijf euro per krant, tien euro per krant?

Lastig altijd. Hebben jullie een krant en wat is ongeveer het bedrag dat je normaal als fooi geeft?

7 opmerkingen:

  1. Wonderlijke gewoonte eigenlijk,die nieuwjaarswens-fooi. Ik ben blij dat de pakketbezorgers,postbodes en vaste bezorgers van mijn levensmiddelenbestelling dat niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik een vaste bezorger herkende van (week)krant of folders ga ik toch wel tussen de 5 en 15 euro.

    Voor hen is het echt een eindejaarsuitkering. Ze krijgen buiten de rondes al niet veel, meestal geen vakantiedagen en geld en andere extra's.

    Ik had jaren lang in de buurt een donkere man die ook zo vriendelijk altijd was en zowel de dagelijkse krant als folders bezorgde, hij kwam op zijn rondes ook even bij buurt/speeltuin langs en was daar graag geziene gast, die gaf ik 20.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geef altijd aan de weekkrant- en reclamefolders-bezorgers.
    Meestal is het jeugd, die hun taak wekelijks volbrengt. Ik lees de krantjes niet altijd, maar ben wel blij dat ik ze kosteloos ontvang.
    De bezorger is echt superblij met iedere euro die hij krijgt. Is echt een extraatje voor ze. Voor het bezorgen krijgen ze niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij als krantenbezorger (ochtendkrant) zijn de nieuwjaarsfooien zeer welkom. Het 6 dagen in de week de krant voor 7 uur in de bus hebben- dat betekent voor mij: kwart over 5 opstaan, aankleden met of zonder regenkleding,zaklamp erbij,kranten insteken, kijken naar wijzigingen, fietsen en bezorgen - levert mij bruto 9 euro per keer op- Dat lijkt per maand ( bijvoorbeeld 24x) best een aardig bedrag op.Maar dan komt de fiscus--> netto €5,50? Maar ja,ik kan geen ander werk krijgen en dan moet je wat.
    Wat ik krijg? Varieert van €0,50 tot €20. Ongeveer 10 % geeft niks. 10 % tussen €10 en €20. De rest daar tussen in. Met de aantekening dat je bij de duurste huizen het minste krijgt en allerlei uitvluchten zoals 'jammer,net niks in huis' en bij de eenvoudigste het meest en ook nog een vriendelijk woord erbij.En die keer dat ze niks in huis hebben,hangt er een envelop aan de deur voor mij. Het geeft ons in ieder geval een fijn slot van het jaar. Als je eenvolwassene ziet die de kranten bezorgt,dan ga er maar gerust vanuit dat het thuis geen vetpot is. Voor jongelui is bruto vaak netto en dan is het wel leuke verdiensten natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ligt er bij mij helemaal aan hoe iemand zijn/haar werk doet.

    Is het de dagelijkse krant die elke dag door weer en wind en elke keer stipt op tijd bezorgd wordt dan geef ik graag tussen de 10 of 20 euro. Dat heb ik in mijn vorige woonplaats ook weleens gedaan bij de weekkrant die elke week trouw en met een glimlach jaar in jaar uit door dezelfde aardige dame werd bezorgd ook wel eens gedaan.

    Op dit moment is het weekkrantje een grote ellende: dan weer wel en dan weer een paar weken geen bezorging, soms als kleddernatte prop door de bus gedouwd, vind ik een stapel in de greppel verderop en zijn het steeds wisselende bezorgers. Eind van het jaar is het dan gewoon jammer maar helaas.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geef de bezorger van de 2 ochtendkranten,( Gelderlander en Telegraaf ) die worden in 1x door de bus gedaan €20,-. De Volkskrant wordt alleen op zaterdag bezorgd en de rest van de week digitaal gelezen. Ik denk dat ik die €5,- geef. Dat geef ik ook aan de bezorger van de lokale krant die 1x per week komt. Ander krantje en reclame krijgen €2,- Als je zeker bent dat je weg bent rond de feestdagen, dan zou ik hem begin december een chocoladeletter met een enveloppe met €20,- geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Allemaal, dank voor jullie reacties.

    @Krantenbezorger. Veel info, dank je.

    @Allemaal en krantenbezorger: Op 18 december vlak voor de fooienronde komt er een blog over de giften op dit blog. Samen met een tweet zal dit de mensen stil doen staan bij het contante geld dat ze alvast apart moeten houden.

    Men wil van het contante geld af, maar ik zie voorlopig nog niet particulieren met een pin apparaat de fooiten ophalen. Dat kan nog steeds niet. Alleen mensen met een kvk inschrijving en bijbehorende zakelijke rekening mogen een pinapparaat aanschaffen.
    De stupiditeit.

    BeantwoordenVerwijderen