zondag, oktober 11, 2015

De pensioen BV gaat in stenen investeren

Een garagebox in een stedelijk gebied lijkt mij een goede investering voor de pensioen BV. Het mogen er ook twee zijn.
Die garagebox moet dan wel beheerd en verhuurd worden door een derde persoon. Immers ik ken mijzelf. Ik ben een watje en ik ben dol op onderhoud.

Voor verhuur ben ik niet de juiste persoon.

Hoe kom ik daarop? Tja er staat momenteel teveel geld op een goedkope zakelijke spaarrekening.
Robert Kyosaki schreef het al in zijn boek 'Rich dad, poor dad' een garagebox is een eenvoudige investering en levert geld op.

Garagebox worden vaak niet gebruikt voor het parkeren van auto's, maar voor opslag. De ZZP-ers hebben vaak behoefte aan opslagruimte.  Een garagebox is vlot verkocht. Dus als ik nu zeg maar de juiste garagebox(en) kan kopen, dan heb ik meer kans op een goed rendement.
Dat denk ik dan tenminste. Een wanbetalende huurder kan door tussenkomst van een beheerder sneller er uit gezet worden.
Garageboxen zijn niet te duur. Als ik mijzelf moet gaan uitbetalen, zijn ze snel verkocht. Een rendement dat hoger is dan de huidige rente kan gemakkelijk gehaald worden.
Extra rendement is mogelijk door meer vraag naar garageboxen in stedelijke gebieden, waar de ruimte krap is.


Update: De stamrecht moet eerst worden aangepast. Dat kan, maar dat is een dingetje..... Ik mag alleen maar investeren in kredietinstellingen. Ik mag bijvoorbeeld wel in een Robeco vastgoed investeren, maar niet zelf stenen kopen.
Aanpassen mag, maar u begrijpt, dat is een dingetje, dat nog 'even' gedan moet worden. Lastiger kunnen we het niet maken, Leuker wel, als u begrijpt wat ik bedoel.

5 opmerkingen:

  1. Ik woon in stedelijk gebied, in de Randstad. Hier staat al enkele jaren een complex met gloednieuwe garages in alle maten. Die richten zich ook op de ZZP-markt. Ik fiets er vaak langs en zie dat er heel veel nog te huur zijn en dat er verder weinig gebeurt. Volgens mij valt het tegen met het snel kunnen verhandelen en rendement op deze beleggingen.

    Er zijn op de beurs betere opties voor handen. Die wel liquide zijn. Je kan bijv. dividend-fondsen kopen en een deel van het dividend weer investeren in een optie die waarde oplevert bij dalingen. Ik weet dat je ook hier wel ervaring mee hebt. Orienteer je eens in die richting ipv een illuiquide stuk garage te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Kreupelgeld, dank je. Er hangen dus te huur borden bij? Op Funda staan veel parkeergarages zes of plus zes maanden te huur.
    Ik heb belegd, na het einde heb ik een berekening gemaakt van dividend. Daar werd ik niet blij van.

    Maar goede tip, ik ga eens langsrijden langs garageboxen parken. Zelfs al zou de garage een half jaar leeg staan, dan heb ik al meer rendement dan nu,
    Dank,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet wel dat ze snel verkopen, verhuren weet ik idd ook niet. Misschien als caravanstalling ofzo? Hoewel je dan natuurlijk wel genoeg ruimte moet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat er een groot verschil zit in garagebox-parken die op industrieterreinen staan en op garages in woonwijken. Een garage in een woonwijk, zeker in de randstad, zal je makkelijker verhuren en verkopen dan zo'n industrieterrein-box. Die zie ik alleen maar leeg staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @LLmM, caravans worden vaak geplaatst in oude kassen, die niet meer rendabel zijn voor gewassen.
    OldTimers worden soms gestald. Maar meestal zijn het toch de ZZP-ende loodgieters, klussers en onderhouds mensen. Opslag voor hun materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen