vrijdag, oktober 23, 2015

De uitgewerkte ABP overzichten

Het valt me alles mee, nu ik alle overzichten van het ABP heb uitgewerkt. Volgens de info van nu is het 213,53 minder tussen de toezegging van toen en de toezegging van nu.

Als ik nu nog wat rendement van de stamrecht bv er bij kan halen, baal ik niet, maar ben ik hoogstwaarschijnlijk heel vaak op vakantie.
Het enige dat in de toekomst nog tegen kan zitten is de inflatiecorrectie. Die zal de komende jaren bij ABP niet tot uitkering komen.
Felimina Rotundo werkt ook al is zij 100

Het is een brij met cijfers, maar als je geinteresseerd bent lees je verder, en anders stop je nu met lezen.
Veel zaken zijn als, indien, wanneer enz.

Ik heb nu 10% deeltijdpensioen, omdat ABP hetzelfde bedrag als kosten in zou houden op mijn opgebouwde pensioen.
Daarom gaat het eerste overzicht met de toezegging stoppen met werken op 62 jarige leeftijd mank. Bovendien ging ik op 61-jarige leeftijd en twee maanden met pensioen.
`
Dit eerste document was een download van de PC, helaas geen toezegging van de ontslagleeftijd 61 jaar en twee maanden.













100% ABP keuzepensioen


Totaal: ABP keuzepensioen + AOW



Stoppen met werken:
bruto netto

bruto netto

nov -13 62 jaar 2.853,96 1.758,35
AOW leeftijd 2.853,95 2.246,20

nov -13 65 jaar 3.708,43 2.205,51
AOW leeftijd 3.708,45 2.619,84










Het volgende document is van juni 2015 opgesteld door een betrokken medewerker van ABP. Mijn grote dank.
Het overzicht geeft aan wat  ik aan het einde van de  WW  periode in juni 2015 een volledig ABP zou gaan krijgen.  Het geeft ook het bedrag aan dat ik zal ontvangen naar verwachting als ik de AOW leeftijd bereikt heb. Dan is de belasting een stuk minder.

Dankzij het hoge belastingtarief heb ik 1326 euro netto per maand aan het einde van de WW-periode. In dat geval gaat de stamrecht uitkeren.  De stamrecht BV is niet verplicht om altijd hetzelfde bedrag uit te keren. Het verschil mag 1 : 10 zijn. De ene keer 1 euro en de andere keer 10 euro. Het mag geen 11 euro zijn. Om mezelf werk te besparen wil ik de uitkeringen 1 keer per kwartaal of 1 keer per half jaar uitkeren. Want je moet de loonheffing direct verrekenen met de Belastingdienst. Ik zit niet om werk verlegen :-))
Als ik de AOW leeftijd bereikt heb, kan het uit te keren bedrag minder worden, maar het geld moet wel op 85 jarige leeftijd op zijn. Dit is de gemiddelde overlijdenstijd.













100% ABP pensioen
Totale ABP keuzepensioen + AOW



06-15 64 jaar 2.323,00 1.326,00
AOW leeftijd 2.205,00 1.658,00




















De brief van het ABP die ik vier maanden later oftewel onlangs ontving gaat alleen over wat er gebeeurd als ik nu en na AOW leeftijd nog steeds  deeltijd pensioen ontvang. Het scheelt 213,53 ten opzichte van het maximale wat ik in november 2013 volgens het eerste overzicht bereik  Het valt mee. De brief geeft twee bruto bedragen. Dat is 266,90 tot AOW datum en 147,73 na AOW datum. Het genoemde AOW bedrag in de brief luidde 1.099,48 per maand bruto.
Deze bedragen rekende ik uit per jaar, rekende ik van bruto naar netto om en toen kreeg ik dit staatje

Ik heb dit doorberekend naar een volledige ABP pensioen:













bruto netto

bruto netto

Berekend Pensioen 2.669,00 1.983,99
ABP 1.477,30 1376,23






aow 1.099,48 1030,08








2406,31










Het verschil tussen nu zonder werk en doorwerken tot je hijgende de AOW leeftijd behaald hebt is 213,53 euro per maand minder.

3 opmerkingen:

  1. Anonieme opvretervrijdag, 23 oktober, 2015

    Uit ervaring van een kennis weet ik dat de overzichten van -zeker het ABP online- net zo wisselend kunnen zijn als het weer. Je zou kunnen stellen dat ze er zo ongeveer een dagkoers tegenover zetten. Dus hoe betrouwbaar de cijfers van het ABP zijn valt te betwijfelen, zeker als je meer dan 40 dienstjaren hebt zoals in haar geval.

    De regels voor de stamrecht BV zijn mij meer dan bekend, dus dat is helder.

    Maar dan blijft voor mij nog een andere vraag open... Heb je vanwege je andere activiteiten al geinformeerd naar een eventuele stakingswinst? Ook dat is belangrijk om in het plaatje mee te nemen! Als je eventueel zou moeten afrekenen met de fiscus kan dit het besteedbare inkomen sterk naar beneden drukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anonieme. opvreter. Tot nog toe heb ik can iedere net gepensioneerde ABP-er gehoord dat het altijd 100 euro minder is dan toegezegd.
    Stakingswinst is niet mogelijk, omdat met 1 gastenkamer ik geen kvk inschrijving hoefde te doen. Ik zou het nu alsnog kunnen doen, maar ik vrees dat het UWV dit niet kan behappen. Het is gewoon een box 1 dingetje. Zoals nu, denk ik, ik heb voldoende omzet, even rustig is ook lekker. Bovendien mag ik niet meer uren maken dan toen ik werkte. Blijft natuurlijk dat ik nooit een uren overzicht maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgend jaar verdwijnt de tijdelijke heffingskorting vroeggepensioneerden definitief. Die was de laatste 3 jaar al in afbouw, maar de laatste 61 euro per jaar gaat er nu ook aan. Kan toch weer 5 euro per maand bruto schelen

    BeantwoordenVerwijderen