vrijdag, oktober 02, 2015

Wees blij met wat je hebt en kan

Het is heel Nederlands om met behaalde resultaten niet te koop te lopen. Vooral ook niet met kop en schouders boven het maaiveld uit te steken.  'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'.

Ja ik ben ook een Nederlander, dus ik doe daar ook aan mee.

Heb ik het over een mooi groot huis, dan noem ik dat een optrekje.

Tegen anderen zeg ik bijvoorbeeld: 'Dat heeft een lieve cent gekost'.

Of de uitdrukking ' op de centjes passen'.

Walgelijk eigenlijk. Waarom zeggen we niet, wat een groot mooi huis. Dat zeggen we ook wel, maar een optrekje is zoveel meer gebruikt.

Ik ben niet de enige. Vroeger had ik een jaar lang een baas, die nooit iets goed vond. Echt nooit iets. Naar mij toe deugde van het werk niets. Tot op een keer tijdens zijn afwezigheid, hoorde ik van zijn hogere baas, dat ik het werk zo goed deed. Dat had die negatieveling aan hem verteld.

Zijn motto was, je werkt voor je geld. Verders niets. Doe je het niet goed, dan hoor je dat en een compliment? Vergeet het maar.
Ik wrong me in allerlei bochten om het gezellig te krijgen, was positief. Nu ik thuis ben denk ik nog wel eens aan die situatie. Nu begrijp ik dat die man gewoon negatief was. Ik begreep dat niet. Ik snap dat nog niet. Dit was mijn eerste baas in mijn laatste bedrijf waar ik werkte,

Hij was wel positief. Hij was collegiaal bevriend met zijn baas. Hij was altijd collegiaal bevriend naar anderen die hoger waren. Ik snapte daar toen niets van. Nu begrijp ik waarom er nooit iemand lang op die werkplek bleef zitten. Na mij kwam er een nieuwe collega en hij pakte dat goed aan. Hij deed het werk van die man, zodat hij nooit iets hoefde uit te voeren. Wat was die baas een materialistisch, negatief ingesteld persoon. 

 Moraal van dit verhaal, 'kleineer een behaald resultaat of iets moois niet'. Daar wordt niemand gelukkiger door.

2 opmerkingen:

  1. Mijn schoonmoeder gaf altijd complimenten door iets van haarzelf naar beneden te halen. Dus: oooooh, mooie bloes heb jij daar, veel mooier dan die van mij.
    Zeg gewoon dat je de bloes mooi vindt!!! Dacht ik dan altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Anneli, dat doet mijn zusje ook, haalt haarzelf en de dingen die ze doet naar beneden. En dat is helemaal niet nodig want ze heeft heel veel kwaliteiten maar andere dan ik heb. Het gevolg van een negatief zelfbeeld??

    BeantwoordenVerwijderen