dinsdag, oktober 06, 2015

Een lijfrente gaat volgend jaar uitkeren

Een lijfrente met een bedrag van nog net geen tien mille bruto gaat volgend jaar uitkeren.
Ik kan deze in zeven jaar laten uitkeren, maar er ook tot mijn 85e over doen.
Veel variaties zijn mogelijk, zoals wachten op AOW of wachten tot de laatse snik, of weet ik wat.

Ik kies voor uitkeren in zeven jaar en dat ik volgend jaar nog niet het voordelige AOW belastingtarief heb, zal me worst zijn.

Tot nog toe leverde deze verzekering een jaarlijkse bruto rente van 2,84% op. Ooit sloot ik deze voor 5000 gulden af bij ASR en toen werd dat DBV en nu is tie opeens Reaal gaan heten.

Moneywise.nl is de website die het allemaal gemakkelijk maakt. Wil ik de uitkering laten verzorgen door een verzekeraar in de komende zeven jaar betaal ik daar een negatieve rente voor van -0,54%.
Bij anderen is de rente 0% en eenmalige kosten van 195 euro.

Met de kennis van nu, zeg ik, waarom heb ik ooit dit product gekocht? 
Afgelost huis, ABP en later AOW of eventueel vanaf mei 2017  IOAW van 800 euro plus uitkering van de ontslag BV. 
Het geld stroomt me tegemoet....

Vanaf volgend jaar laat ik dit bedrag uitkeren. Iets van 1395 euro bruto per jaar. Jottem.

Een ander bankspaarproduct van SNS bank van +10.000 euro mag pas met AOW leeftijd uitkeren. Bij mij 1jaar eerder, omdat ik dat ding al had voor de wet werd gewijzigd,
Deze uitkering moet stoppen op 85-jarige leeftijd, ook de ontslag BV moet op 85-jarige leeftijd op zijn.
85 jaar is de gemiddeld genomen overlijdens leeftijd. 

Hoe je het wendt of keert, volgend jaar ontvang ik 1395 euro bruto per jaar,  

Als ik alles van te voren geweten had, had ik nooit dergelijke polissen afgesloten. In mijn geval blijkt dat ik ruimer in de slappe was zit, dan ik vroeger me had kunnen voorstellen. Wat een geluk dat ik nog net op tijd ben gaan consuminderen.

3 opmerkingen:

  1. Heb je hier al schriftelijk bericht van gehad?
    En stond er in dit bericht geen mogelijkheid aangegeven om een andere datum te kiezen?
    Ik weet van iemand die de datum kon verschuiven. Informeer er eens naar als je dat wilt natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem al twee keer laten verlengen. Toen ik 55 was en toen ik 60 was. Iedere keer haalde de politiek een streep door mijn plannen.

      Ik had hem nog een keer kunnen laten verlengen

      Verwijderen