donderdag, oktober 15, 2015

Iedereen kan zich schuldhulpverlener noemen

Dinsdagavond waren gelijktijdig twee programma's te zien op tv.
Tros Opgelicht en Dubbeltje op zijn kant.

Het eerste programma had een item over een schuldhulpbeheerder die de mensen nog verder de schulden in hielp. Zelf leefde hij er goed van. Alhoewel ik me afvraag of hij goed sliep.

Kennelijk is schuldhulpverlener zijn een vrij beroep. Zo vaak als ik hoorde of las over schuldigen die door de verkeerde schuldhulpverlener te zoeken van de kant in de sloot terecht zag komen.

Heb je schulden kun je je het beste proberen via de gemeente bij de NVVK  aan te melden of bij Humanitas of bij Schuldhulpmaatje.

In de aflevering van dinsdagavond kregen de schuldigen een nieuwe bankrekening bij de ASN. De schuldigen hadden wel een overzicht van hun bankrekening, maar konden geen betalingen verrichten.
Na verloop van tijd kwamen de deurwaarders weer bij hen langs.

De eerste maand waren de slachtoffers opgelucht dat hun financiën geregeld zouden worden. Zij kregen een contant bedrag per periode. In de tweede maand groeide de onrust. Medewerkers namen de telefoon niet altijd op.

Hoogste tijd dat het zijn van schuldhulpverlener geen vrij beroep meer is.

7 opmerkingen:

  1. Oh, is dat waarom ik de laatste tijd merk (tja, ik ben postbezorger) dat relatief veel mensen die in de schuldsanering zitten (brieven van bewindvoerder aan saniet) ook ineens een rekening bij de ANS hebben gekregen (en brieven van de ASN ontvangen). Ik weet het, ik mag hier niets over berichten, daarom dus anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Correctie, het gaat niet perse om mensen die in de formele schuldsanering zitten. Maar het betreft wel een buurt waar veel mensen in de schuldsanering zitten en er veel bijstandsuitkeringen genoten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het heel raar dat ze bij Dubbeltje op Zijn Kant een oude uitzending herhaalden. Die uitzending had ik al lang gezien!
    Anoniem van hierboven: ik heb ook een rekening van de ASN, maar daar heb ik zelf voor gekozen en ook zelf het beheer over. Het is niet zo dat ASN de bank is van louche nep-schuldhulpverleners.
    @ Consuminderen: Goed dat je hier aandacht aan besteedt. Er zou veel meer voorlichting moeten komen over schuldhulpverlening en bewindvoering, zodat mensen in de schulden niet opgelicht en bedonderd worden. En misschien inderdaad wel méér wettelijke regulatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ZuinigAan: nee, de ASN treft geen blaam. Ik heb er zelf ook een bankrekening en een spaarrekening.

    Maar de uitzending van Opgelicht laat wel een zwakke plek zien: de 'klanten' van dit 'schuldhulpbedrijf' hebben, net als andere bankrekeninghouders van de ASN zo 'n Digipas. (Ja, ik weet dat die veiliger is dan betaalsystemen bij bijv. de ING bank die met TANcodes werkt). Maar de 'klanten' van dit schuldhulpbedrijf moesten hun Digipas aan hem afgeven met de code er bij. Dat is hetzelfde als dat je je inloggegevevens en je TANcodes aan iemand afgeeft, maar dat hadden de klanten wellicht niet door. Het klinkt ook heel aannemelijk als een vertrouwenswekkende figuur zegt dat hij je bankrekening zal beheren.
    Vooral als je, zoals de mensen uit de uitzending geen toegang hebt tot reguliere schuldhulp omdat je schulden daar net weer te laag voor zijn, zoeken mensen toevlucht tot deze 'hulp'.

    Het viel mij de laatste tijd op dat veel huishoudens in een buurt waar veel mensen in de schulden zitten ook ineens een ASN bankrekening hadden. Dat kan natuurlijk ook gekomen zijn door een lager maandbedrag voor de betaalrekening of een andere aantrekkelijke aanbieding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is wettelijk niet is toegestaan geld te verdienen aan een schuldhulpverleningstraject. Een bewindvoerder wordt bovendien door de kantonrechter benoemd. Maar het zou me niets verbazen dat veel mensen dat niet weten en onwetendheid, maakt je altijd tot een makkelijke prooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat erg dat er mensen zijn die op die manier andere mensen nog verder de problemen in helpen. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je dan nog goed kunt slapen zeg! Het lijkt me een goed idee als het een beschermd beroep wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Even reageren op "anoniem" van hierboven: bewindvoering is iets heel anders. Dat moet inderdaad door de rechter opgelegd worden en dat gebeurt vooral bij mensen die bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking of hersenletsel anderszins niet zelf (meer) met financiën kunnen omgaan.
    Dat is dus iets heel anders dan schuldhulpverlening, dat is een traject dat mensen vrijwillig ingaan omdat ze schulden hebben. Om in de officiële schuldhulpverlening terecht te kunnen komen (van de gemeente bijvoorbeeld) moet je aan bepaalde eisen voldoen. Dat lukt dus niet iedereen. Bovendien kost dat ook geld. Die mensen komen dan vaak bij de charlatans terecht die ze nog verder in de put helpen. Het lijkt me inderdaad geen slecht idee om er een beschermd beroep van te maken met een zeker mate van controle. Kan een hoop ellende voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen