donderdag, oktober 01, 2015

Ik verlang naar het einde van het moestuinseizoen

Zo langzamerhand verlang ik naar het einde van het moestuinseizoen. Ik begin het moestuinieren een beetje zat te worden.

Vanaf maart ongeveer reed ik gemiddeld drie keer per week naar de moestuin. Dat is best veel. Het is prima om in de buitenlucht bezig te zijn en het is ook best gezellig met de familie.

Maar nu aan het einde van het seizoen, waarbij ik tijdens het seizoen veel onkruid weghaalde, zaaide, voorzaaide, pootte, oogstte, de oogst verwerkte tot in het vriesvak. Tijdens het seizoen veel bladgroenten en courgettes at.
Bonen, najaarsandijvie, tomaten / courgette soep in grote hoeveelheden in de vriezers.
Afgelopen week kocht ik appels, stoofpeertjes en die zijn geweckt. Gewoon geweckt. De vriezers zijn vol.

Alleen de grote pompoenen met de peterselie moeten nog geoogst en tot soep of groenten verwerkt worden. Dat is ook nog een dingetje. De blauwschokkers moet ik nog oogsten.

Op de moestuin staan nog selderij, spitskool, spruiten, boerenkool. Lekker, die komen ook nog wel op.

Maar hoe dan ook ik vind het mooi geweest het moestuinseizoen. Laat het onkruid ook maar stoppen met groeien. Ik ben het zat. Ik heb het wel gehad.

Eind vorig jaar begon ik met composteren. Die ton zit nu al behoorlijk vol. Komende winter ga ik niet spitten. Begin volgend jaar huurt mijn jongste broer een freesmachine. Hij freest zelf. Mijn één na oudste broer liet een loonbedrijf nog wel eens frezen. Sinds enkele jaren spit hij zelf. Twee spaden diep. Dat kan hij ook best zelf, hij is twintig jaar ouder dan ik. Mijn één na oudste broer en mijn jongste broer, die wel heel goed in hardlopen zijn, hebben meer moeite met spitten :-))

Ik zie uit naar een moestuinvrije winter. O, zo. Als je net vrij komt van werk, heb je veel vrije tijd. Maar zo langzamerhand is die vrije tijd gevuld met dingetjes. Veel dingetjes, ook weer werk.

4 opmerkingen:

  1. Al die dingetjes zjn wel beter dan verveling gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja hoe leuk moestuinieren is, het is en blijft heel veel werk. Hier loopt het ook op zijn laatste benen. Zuurkool moet nog worden ingemaakt en paprika's geroosterd en in 't zuur en dan voor de ergste nattigheid de laatste wortelen,selder, pastinaak bieten en pompoenen eraf, Voor die tijd zal de laatste tomaten en paprika's ook wel geplukt zijn. Wij laten de tuin in het najaar omploegen en voor het zaaiseizoen gaat de frees erover. Voor volgende maand hebben wij nog een behoorlijke klus. Walnoten pellen en in zakken van 500gr. doen. Verleden jaar hadden we 40kg schoongemaakte walnoten . Ben benieuwd hoeveel het er dit jaar worden. Groetjes Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina, ja idd. Is de aard van het beestje.

    @Cisca Servie, dat is nog veel te doen. Jullie moeten een enorme lap tuin hebben, Veel walnoten. Juliie wonen niet in de Randstad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat kan ik me goed voorstellen. De laatste loodjes wegen altijd het zwaarts.

    BeantwoordenVerwijderen