zondag, oktober 25, 2015

Niet iedere babyboomer heeft een vet pensioen

Geschokt was ik toen ik in de Volkskrant een ingezonden brief las van een gepensioneerde politieman. De jongens van Jan de Wit die voor ons het leven veiliger maken.

Deze politieman heeft dertig jaar pensioen gespaard, is 68 jaar en bouwde in die 30 jaar pensioen op. Hij ontvangt nu 750 euro pensioen. Omdat hij een partner heeft met wie hij samenwoont ontvangt hij 730 euro AOW per maand extra.

Zijn partner heeft geen inkomen, ook nog geen AOW. Ze bezorgt ook geen kranten of zo, schrijft geen blogjes, heeft geen webwinkel. Niets.

Maar het verhaal gaat hier over deze gepensioneerde politieman die 30 jaar pensioen opgebouwd heeft. Dat levert hem 750 euro op.

Eerst toen ik het las, was ik geschokt. Wat weinig geld. Wat zielig. Maar nu denk ik 30 jaar pensioen opgebouwd? Wat heb je verder nog gedaan? Heeft dat geen pensioen opgeleverd?  Dertig jaar werken levert 750 op. Ik vind dit heel netjes. Bij pensioenen gaat het pensioen vooral de laatste periode hard omhoog.

Deze man had echt meer moeten vooruitzien. Zelf pensioen opbouwen is een mogelijkheid. Als een koophuis hebt, de hypotheek aflossen.
Kijken hoe je verder wat geld kunt verdienen.

1480 euro is niet veel, maar als hij een huurhuis heeft, kan hij nog allerlei toeslagen ontvangen.
Een proefberekening maakte ik.  Deze gepensioeneerde ontvangt bij een huurhuis van 800 euro aan huurtoeslag 399 per maand voor hem en zorgtoeslag voor hem en zijn echtgenote 149.

Aan huur betaalt hij geen 800 euro maar 401 euro per maand. Hij hoeft niet te investeren in onderhoud.

Ben ik misschien wat hard voor deze man? Misschien is zijn partner wel ziek, invalide of zo. Ik weet het niet. Wel weet ik dat hij niet echt vooruitgekeken heeft. Dat is jammer. Er zullen er veel zijn, die niet vooruit denken.

Kan die man misschien nog wat extra geld verdienen? Uit mijn schuldhulp tijd weet ik dat ouderen post bezorgen voor Sandd bijvoorbeeld.

Wat vinden jullie van deze babyboomer?

18 opmerkingen:

  1. Volgens mij maak jij een rekenfout. Hij krijgt zijn eigen AOW, hij krijgt partner AOW ( dat geldt nog voor hem omdat hij voor 1950 geboren is) en hij heeft in 30 jaar 750 euro pensioen opgebouwd. Dat is bij elkaar geen 1480 euro maar meer dan € 2.100 !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij zit je met een huur van EUR 800 boven de huurgrens en kun je fluiten naar toeslag. Ik ken baby boomers die het heel goed hebben en inmiddels in een riante flat wonen na het verkopen van een bijna hypotheek vrij huis. Aan de andere kant ken ik ook veel mensen uit die generatie die geen pensioen of een heel kleintje hebben en echt geen vetpot. De man was schilder bij een klein baasje en er was gewoon geen pensioen. Een ander was behanger en weer een ander was wegbezuinigd in de WAO. Omdat mijn ouders lang in een sociale huurwoning woonde zag ik genoeg stille armoede, ook bij ouderen.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Janne, het is een ingezonden brief in de Volkskrant van zaterdag, geen fout. Hij moet wachten tot mevrouw AOW krijgt.

    @Nic, Ik heb een proegberekening gemaakt. Bovendien heeft heb ik me o.a. laten inspireren door dit bericht op DasKapital verschil tussen minimumloner met veel toeslagen en iemand die 1,5 x modaal verdient. http://daskapital.nl/2015/10/jan_modaal_wordt_keihard_genaa.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het trieste is,dat hij met jongere partner en dus meer kosten minder AOW krijgt,dan wanneer hij alleenstaande was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Izerina, het voordeel is dat hij al een laag inkomstenbelastingtarief betaald. Helaas als alleenverdiener is dit hoger. Zou zijn partner minimaal 600 bruto per maand verdienen, hoefde hij nog minder te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry Opnieuw beginnen maar je zit toch echt fout. Ook ik ben jonger dan mijn partner. Hij is van 1949 en ontvangt voor mij een toeslag op zijn AOW daarbij komt dan nog het pensioen dat mijn man ontvangt. Janne heeft gelijk met wat zij schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Nienke. Dan is deze briefschrijver in de uitgelicht van de Volkskrant niet oprecht. Hij ondertekende met Jan de Wit. Een nickname volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Overall conclusie: we weten te weinig van deze man af om er echt een goed onderbouwde mening over te hebben. Ook ik heb de VK met de ingezonden brief gelezen. Er staat duidelijk dat de man 750 netto pensioen van het ABP ontvangt en 730 euro AOW. Dat lijkt mij netto AOW voor 1 persoon (met het vervallen van de partnertoeslag is het begrip 'alleenstaanden AOW' een 'fuzzy' begrip geworden). De partner is 60 jaar en zonder inkomen, en zoals de man schrijft, kansloos op de arbeidsmarkt. Zij is dus van 1955 (of een jaar eerder) en de man ontvangt dus geen partnertoeslag voor haar. De man heeft dertig jaar bij de politie gewerkt en in die sector is toewijding en betrouwbaarheid belangrijk. In totaal hebben ze 45 jaar gewerkt en premie betaald voor hun pensioen en AOW. Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om ze dan te verwijten dat ze niet genoeg vooruit gekeken hebben, of te suggereren dat ze maar bij Sandd post moeten bezorgen.

    @OB, 1 ding snap ik niet helemaal. Je stelt dat 750 euro pensioen voor 30 jaar werken heel netjes is. Maar een paar dagen geleden mopperde je over je eigen (in jouw ogen) niet al te riante pensioen. Dat kan ik toch niet helemaal rijmen, of zeg ik nu iets heel politiek incorrects?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @anoniem. Dank je voor je eerlijke opmerking

    Al jaren keek ik naar mijn pensioen. Ik heb 43 jaar gewerkt
    Ik vind het salaris van een politieman te laag. Ik ben blij met hun werk

    Ik kocht koopsompolissen loste mijn huis af. Zorgde voor goed onderhoud
    Maakte overzichten of ik rond kon komen met pensioen
    Baalde dat ik niet eerder met pensioen kon. Dat de politiek iedere keer mij de pas afsneed

    Ik begrijp deze man niet. Hij heeft niet vooruit gekeken. Een oudere collega keek ook nooit op de site van ABP zo zei ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. huursubsidie bij een huur van 800 euro, nee de grens is 715 euro, dus huursubsidie krijgt hij niet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ander voorbeeld

    Man, vrachtwagenchauffeur,45 jaar gewerkt. Loon op basis van gemiddeld 50/55 uur is 1750 netto per maand. Volgend jaar pensioen. Opgebouwd pensioen 6500 bruto per jaar.Vrouw 9 jaar jonger, al bijna 30 jaar thuis met reuma en copd, geen uitkering oid, dus geen pensioenopbouw gehad. Situatie na pensionering: De eerste 10 jaar (tot vrouw ook AOW krijgt)is het inkomen 750 AOW en ik schat netto 400 per maand pensioen. In het bezit van een huis met nog kleine hypotheeklast van 300 per maand (heel zuinig geweest om het zoveel mogelijk af te lossen).Als er nog sprake was van 'dubbele aow' dan was het inkomen genoeg geweest om gewoon verder te kunnen leven, Nu een ramp. Of huis verkopen en de opbrengst gaan opeten en betalen aan de veel hogere huur ( waar dan geen huursubsidie voor is,want er is vermogen door het verkochte huis). Of blijven bijverdienen tot vrouw ook op haar 67e AOW krijgt, dus tot zijn 76e jaar.
    Ik denk dat meneer agent echt geen uitzondering is.Alleen heeft hij geluk met een huurhuis

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Anoniem, ja ik ben uitgegaan van een verkeerd gegeven.

    @chauffeur. Dat is een beroerde situatie, wat een pech, ik voel met je mee. Dit zijn harde lessen.
    Sorry dat ik zo negatief was.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vroeger werd er eigenlijk nauwelijks aandacht besteed aan pensioenen, althans niet in mijn omgeving.

    Ik werkte 45 jaar en pas de laatste 25 jaar bij 1 werkgever full-time lange tijd en bouwde goed op. Daarvoor waren het baantjes zonder opbouw, kort en vaak voor uitzendbureau's. Daar heb ik dus niet van opgebouwd.

    Al 10 jaar voor volledige afkeuring was ik al 1/2 afgekeurd, pensioen opbouw ging wel grotendeels gewoon door. Het salaris werd echter in de loop der jaren minder en was na afkeuring niet veel boven minimumloon. Nu heb ik alleenstaanden AOW en pensioen en dat ik ongeveer 250 euro netto meer dan 65 jaar en 3 maanden. Eigenlijk nog nooit zo veel te besteden gehad, was slechts administratief werk en daarvoor ontvang je geen topsalaris.

    Als je lang wel goed hebt verdiend en terugvalt op AOW en klein pensioen kan je dus wel veel achteruit gaan.

    Gelukkig word er tegenwoordig wel voldoende aandacht aan pensioenen besteed en eigen verantwoordelijkheid in opbouw. Helaas kan niet iedereen geld opzij zetten voor later of huis afbetalen door laag inkomen of altijd in huurhuizen gewoond te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het partnerpensioen voor jongere, weinig- of nietverdienende partners is miv 2015 afgeschaft voor nieuwe gevallen. Dus misschien had de echtgenote nog een baan/inkomen toen deze politieman met pensioen ging en hebben ze zich te weinig als "calculerende burgers" gedragen. Heel jammer in dit geval !
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De krant brengt de leugens in het land en dat is waarschijnlijk deze keer ook zo.
    Als de man 68 jaar is, dus van 1947, en zijn vrouw werkte op het moment dat hij AOW kreeg niet ontvangt hij een toeslag voor haar.
    Ze krijgen maandelijks samen € 1336,31.
    Mijn man is ook 68 jaar en ik ben 62 jaar.
    Ik ben gestopt met werken toen mijn man AOW ging krijgen en vanaf toen krijgen we gewoon de toeslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Lot, idd. Raar dat dat vroeger niet gebeurde. Pas 8 jaar terug of zo, begon ik de eerste vragen te stellen aan ABP over pensioen. Mijn omgeving vertelde me, dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Tot die tijd was het een welvaartsvastpensioen. Een jaar of anderhalf na mijn vragen, kwam het bericht dat er onvoldoende in kas zat. Nu wordt er zelden meer geindexeerd. Er zijn pensioenfondsen waar wel wordt geindexeerd, zoals bij Shell en Rabobank meen ik.

    @Greetje54. 'calculerende burgers' Ik denk dat de crisis mensen bewuster heeft gemaakt van geld.

    @Lianne, Kijk, jouw antwoord bevestigt nogmaals dat het een rare ongelofelijk domme brief is van de 'ex-politieman' Ik begin nu zelfs over dat beroep te twijfelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik weet niet of mijn reactie er toe doet. Vroeger had je een pensioenberekening op basis van eindloon. Sinds ik weet niet wanneer bouw je pensioen op op basis van middelloon. Met het laatste bouw je natuurlijk veel minder pensioen op. Dat heeft toch ook invloed op de hoogte van je pensioen? Dus als iemand voor 2004 met pensioen ging is het toch zo dat het eindloon maatgevend is (en daardoor een hoger pensioen)?.

    En mijn persoonlijke situatie: Ik heb een pensioengat van 12 jaar, ik kan niet fulltime werken doordat mijn kind zwaar gehandicapt is. En ik ben gescheiden. Dus ik weet dat mij een slechte financiële toekomst wacht omdat ik zo maar het idee heb dat de AOW ook stevig afgebouwd gaat worden. Ik probeer wel met een lijfrente iets te sparen maar dat pensioengat dicht ik nooit meer.
    Wat is dan beter: weten dat je later in armoe moet leven (en daar slapeloze nachten van hebben) of in onwetendheid Gods water of Gods akkeren laten vloeien en een paar financieel zorgeloze jaren hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Ikke. In mijn ogen ben je goed bezig. Middelloon was vanaf 2005. Degenen met eindloon hadden het beter. Kanttekening er is al jaren niet geïndexeerd.
    Jij bent beter uit omdat je iets doet

    Idd de AOW wordt afgebouwd niet alleen in de start maar ook in bedrag. Het wordt te weinig geïndexeerd

    BeantwoordenVerwijderen