woensdag, oktober 07, 2015

Onze kinderen blijven werken tot hun100e jaar

Vandaag in meerdere kranten, het bericht dat de kinderen die nu geboren worden mogelijk tot hun 100e blijven werken. Hierna zullen robots het werk hebben overgenomen, zo is de verwachting.
Gemiddeld 40 banen en wel tien verschillende soorten werk. Vooral de deeleconomie heeft de toekomst.

Wat een harteloze onzin lijkt me dat. Voorlopig vallen er nog voldoende mensen uit voor hun 65e. Niet iedereen wordt de nu geldende gemiddelde overlijdensdatum van 85. Dat is zo met gemiddelden.

Als ik dit lees, denk ik wat een stress. Iedereen zijn eigen baas. Iedereen een zzp-er.

Veel banen zullen nooit geautomatiseerd worden. Als ik in een restaurant aan een tablet door moet geven wat ik wil eten. Dat die tablet mij vertelt wat de specialiteit van de dag is, en dat een robot het diner als plate service komt brengen. Hoezo gezellig,

Een verpleegkundige in het ziekenhuis kan vervangen worden door een robot. Enig toch, in plaats van een mens een robot. Immers met de toegenomen efficiency waarin werk vertaald wordt in processen, kan de robot alles over nemen.

Als er onderhoud gepleegd moet worden, zal dat in de toekomst dat ook door de robot gedaan kunnen worden. Het is maar hoe je hem programmeert, niet waar?

Misschien zijn we straks allemaal programmeur, en hoeven we verder niet meer te werken.... :-P.

Ik geloof er voorlopig niet van. Er zijn nog teveel dingen die niet niet geautomatiseerd kunnen worden. Werken tot je 100e. Brrr. Ik moet er niet aan denken,

7 opmerkingen:

  1. Wat een sombere gedachte!

    Misschien heb je de Pixarfilm Wally gezien, daar doet me dit aan denken. Alles voor en door robots en verder hoef je alleen maar zittend te consumeren. De aarde is niet leefbaar meer. Het loopt toch nog goed af, men komt tot bezinning.
    Al is het een kinderfilm, het is er toch een om over na te denken.

    Ach, de dingen lopen toch vaak anders dan de voorspellingen/verwachtingen. Denk maar aan de VUT. Nu is het ondenkbaar om als 55+-er te stoppen, maar ik kan me niet voorstellen dat er pakweg 20 jaar geleden niet te voorzien was dat het systeem onbetaalbaar zou zijn en dat de 60- plussers juist wel nodig zijn en nu langer door moeten werken. Onder het mom dat we steeds ouder worden. Dat weten we helemaal niet zeker. Wat doet langer doorwerken met de leeftijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laatst las ik,dat de gemiddelde leeftijd van sommige groepen mensen juist weer achteruit gaat. Allemaal 100 worden,ik geloof het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat mijn kinderen gewoon moeten doen wat ik ook doe: hun leven op zo'n manier inrichten, dat ze kunnen werken op een manier die hen past. Willen ze mee in dikke auto's en grootse vakanties, dan zullen ze langer moeten werken, willen ze risico's nemen, dan kunnen ze ondernemer worden, willen ze in een hutje op de hei wonen, dan kunnen ze ws wel eerder stoppen met werken. Maar sowieso maak ik me daar niet druk om, het komt zoals het komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zijn gedachten waar ik ook weleens mee loop. De techniek blijft zich steeds sneller ontwikkelen. Maar wanneer wordt daarin de grens bereikt en wie bepaalt die grens? En vergeet niet dat de mens een groot aanpassingsvermogen heeft. Wat we nu ondenkbaar vinden is over vier generaties misschien wel de gewoonste zaak van de wereld. Maar ergens ben ik wel blij dat ik dat niet meer mee zal maken, tenzij die pil waarmee je onsterfelijk wordt al vrij snel wordt uitgevonden ;-)
    Wat dat langer werken betreft heb ik wel mijn twijfels. Ok, we leven gemiddeld gezien misschien een paar jaar langer, maar schuiven de klachten die bij het ouder worden horen ook een paar jaar op? Of ga je nu toch een aantal mensen die het eigenlijk niet meer kunnen dwingen om wel te werken. Ik vrees het laatste. En dat is ronduit een slechte zaak. Ik heb weleens ergens gelezen dat een van de zaken waaraan je de mate van beschaving van een maatschappij af kunt lezen, het zorgen voor de ouderen is. Nou....dan zijn we in dit land niet goed bezig lijkt mij. Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bestellen via tablet is al in enkele restaurants ingevoerd (laatst zat ik in een sushi restaurant....). Steeds meer services/diensten worden ook geautomatiseerd. Gezellig? Nee, misschien niet (al heb je nog steeds je tafelgezelschap om het gezellig te maken). Tenzij je ervoor (extra) wilt betalen, dan misschien wel.
    En wie bepaalt of het erg is? De mensen die betalen, die bepalen meestal. Soms de politiek nog, al laat die het meestal aan de markt over.
    Voor serviceintensieve sectoren (zorg) ben ik wel benieuwd wat er gebeurt: juist in de zorg is de kwaliteit erg afhankelijk van regelmatige blikken van een (hoogopgeleide) deskundige, bij voorkeur een vaste. En niet elke blik levert direct resultaat op, dus dat is voor marktdenkers vloeken in hun kerk. Tot nu toe wordt er hard geknepen. Hoe lang laten wij (volk, mensen, kiezers) dit toe?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik moet er niet aandenken, werk sinds mijn 17e en heb er nu dus 40 jaar opzitten, ik "mag" nog 10 jaar werken, en merk nu al dat het steeds zwaarder word, vooral de nachtdiensten, het herstellen na zo'n dienst gaat steeds moeizamer (ik heb 7 nachtdiensten per maand)
    Zou graag eerder stoppen,en dat zal ws ook wel kunnen, maar pas op mijn 65e ongeveer, dan is het huis afgelost en hebben we genoeg spaargeld om 2 jaar te kunnen overbruggen.

    Ik blijf het oneerlijk vinden dat de pensioenleeftijd omhoog is gegaan
    zoveel mensen zonder baan, jongeren die tot hun 25 e studeren (en dus geen 50 jaar hoeven te werken, en zowel dan in een veel makkelijkere baan dan die van mij)
    Let wel ik doe mijn werk met veel plezier, maar van mij mag het met 45 werkjaren wel afgelopen zijn , dan maak ik graag plaats voor iemand anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk ook zeker niet dat we allemaal 100 worden. En mochten we gemiddeld ouder worden dan nu, dan zijn ouderen in hun laatste extra levensjaren niet meer zo gezond, dus niet meer in staat om te werken. We worden wel ouder, maar het zijn extra jaren die gepaard gaan met (veel) ziekte en beperkingen. Ik zou me voor kunnen stellen dat de pensioenleeftijd ooit op 75 jaar komt. Maar ouder? Nee dat denk ik niet!

    Net als anoniem hierboven vind ik het oneerlijk dat de AOW leeftijd omhoog is gegaan en dat veel CAO's de seniorenuren afgeschaft hebben. Mijn ervaring is dat het echt zo is dat ouderen na het werk meer tijd nodig hebben voor herstel. En dan tot 100 jaar doorwerken? Dan wordt het net als vroeger, 100 jaar geleden bestond er nog niet zo iets als AOW, dus als je kon, werkte je tot aan je dood. Tenzij je vermogend was, dan kon je rentenieren.

    BeantwoordenVerwijderen