maandag, oktober 05, 2015

Pas op voor vrekken

Voor bijzonder thuisafgehaald heb ik een aantal weken lang, voor 1 man van 92,  in ieder geval twee keer per week gekookt.

Al eerder merkte ik de zuinige aard van deze man. Inmiddels begrijp ik dat het woord zuinig nog te aardig is. De man is een vrek. Het vrekken betekent in mijn geval een financiele aderlating voor mij. Ik consuminder dan wel, maar een vrek ben ik niet. Zoals bovenaan dit blog staat, ben ik de aard een big spender.

Hij sloeg al een keer de betaling van een maaltijd over, maar zag ik door de vingers. Oude man nietwaar. De afspraak door bemiddeling van bijzonder thuisafgehaald stond op zeven euro per keer. 
Hij vond dat te duur, kennelijk. Het betalen ging langzaam. Met moeite kwam het uit zijn portemonnee. 

Vorige week werd ik innerlijk nijdig toen hij mij met een gekregen kaart van de postcodeloterij van 12,50 voor biologische prodcuten bij AH  wilde betalen. 
Zelf komt hij niet bij AH. Hij vindt de winkel te ver. Dat is bijzonder. Hij komt wel bij de Lidl en de AH is maar een paar winkels verder. Hij rijdt auto en kan daar parkeren.

Afgelopen vrijdagmorgen belde hij me twee uur voordat ik langs zou komen op en vertelde me, dat ik niet hoefde te komen. Zijn zoon was de avond daarvoor langs geweest met eten. Dat at hij die vrijdag verder op. Aan zijn blijde stem merkte ik dat hij heel blij was, dat hij, dure mij, kon afbestellen.

Dit weekend schreef ik hem een e-mail en adviseerde hem een aantal plekken waar hij eten kon bestellen. Met deze zaken kon hij flexibel bestellen. De maaltijden worden thuis bezorgd. Misschien niet voordeliger, maar ook ok.

Vandaag kwam dan de eindafrekening. Hij begreep dat hij te ver was gegaan en hij vertelde me dat ik lekkerder en beter kookte. Hij had al een adres daarvan geprobeerd, 
Tja, het kan, maar ik ben geen dweil nog een deurmat.  Als iemand mij wil blijven tillen en in de aard een vrek is, past dat niet bij mij.

Zijn hulp komt twee keer per week, voor zowel de schoonmaak en de was en de strijk. 
Hij doet aan bejaardensport, hij speelt bridge. Hij komt er wel. Onbemiddeld is hij zeker niet. Hij zou maanden kunnen cruisen bijvoorbeeld. Cruisen is altijd all in clusive. 
Hoe moeilijk is het om een potje eten te maken, niet toch. Alles kant en klaar kopen bij zijn Lidl en assembleren maar. 

Het gaat hem goed. 



10 opmerkingen:

  1. De oude baas had waarschijnlijk een portemonnee van uienleer...... gaat huilen als hij open moet..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je de knoop hebt doorgehakt. Wel sneu, zo´n ervaring. Ik denk, dat je wel even nadenkt, voordat je zoiets weer zal doen?
    Nu maar snel vergeten.

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duim omhoog voor je kracht er mee op te houden. Ik hoop dat je in de toekomst betere klanten mag verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha ha , ellen j. ....
    wij zeiden altijd : ons loonzakje is van uienschillen gemaakt , de tranen schieten in je ogen , als je het openmaakt ...
    vond de baas niet zo leuk :}
    20 jaar terug , kreeg ik elke week nog een loonzakje mee ...

    wijs om te stoppen met zulke gasten !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat vind ik ook niet zozeer vrekkigheid als onfatsoen! Vrekkig wil niet zijn dat je het kunt maken om je niet aan afspraken te houden en gewoon maar niet te betalen. Wat vervelend dat het zo is gelopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat jammer, vooral voor hemzelf. Zonde dat hij door zijn zuinigheid het bij jou heeft verprutst. Straks is hij duurder uit en eet hij minder lekker! Ik ben ook zuinig, maar zeker niet ten koste van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat je heldere grenzen hebt gesteld. Eerlijk gezegd vond ik toch al dat je veel geduld met hem had 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Groot gelijk hoor. De afspraak staat dat hij betaald. En twee uur van te voren afbellen kan ook niet. Je hebt dan al alles in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Allen, dank voor het meeleven. Ik leer steeds beter mijn grenzen aangeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer! Maar ik geef je groot gelijk, niet betalen is gewoon oneerlijk, daar heb ik niets mee.

    BeantwoordenVerwijderen