woensdag, oktober 28, 2015

Schrijf je successen op

Als je je successen op schrijft dan heb je in een tijd dat het minder gaat iets om naar om te kijken. Je slaapt veel beter als je je successen voor het slapen gaan op schrijft jn een drukke periode.
Dit advies las ik in een jeugdboek.

Eigenlijk heel simpel. We zijn vaker bezig om ons te richten op een volgend doel. Een doel dat vaak ver achter de horizon ligt. Voordat je een doel bereikt hebt, heb je een periode van een leerproces. Komt het doel dan nooit? Ga ik het doel ooit halen. Zo werk je steeds verder naar je doel. Zeker als het doel nogal hoog gegrepen is, kun je je door tegenslag laten ontmoedigen.
Doelen die je uit de slaap houden.

Zo begon ik in een schrift de successen van de dag op te schrijven. Je denkt vaak alleen aan de dingen die nog moeten. We moeten namelijk al heel veel. Je staat stil bij dingen die wel lukten. Een soort mindfullness eigenlijk,

Door gewoon in het schrift alleen je successen van die dag te plaatsen, vlak voordat je naar bed gaat, zie je je vorderingen beter. 
Heb je een periode geen bijzondere doelen, of leermomenten, dan schrijf je niet.

In de periode dat ik veel aan mijn hoofd had, werkte het goed. Ik sliep veel beter. Als ik mijn successen, hoe nietig ook, niet opschreef, bleef ik in mijn dromen vooral doorwerken aan het verbeteren, to do lijstjes opstellen. 



5 opmerkingen:

  1. Ik ben wel benieuwd wat voor successen er dan bedoeld worden.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Lot, het kunnen de kleinste dingen zijn die goed gegaan zijn.
    Voor een eenzaam iemand zal dat zijn: ik ben die of die tegengekomen, mee gebeld of wat dan ook, oude mensen.
    Voor iemand die uit de schulden probeert te komen, kan het zijn, ik vond een dubbeltje op straat, of ik heb bespaard. Of ik heb een nieuw verdienmodel gevonden. Ik ga dit uit proberen.
    Voor iemand met relatieproblemen, kan het weer helemaal iets anders zijn. Noem maar op.

    Toen ik vroeger vertrok na een avondje werken bij een schuldige noemde ik aan het eind van het bezoek alle zaken die we behandld hadden. Waar ze geld mee ging besparen en hoe lang het duurde voordat ze haar doelen ging behalen.

    Als je he bewust bent van de stapjes voorwaarts sta je er beter bij stil. Succes mioet je vieren is een bekende innde zakelijke wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik tel mijn zegeningen. En hoe meer ik kijk, hoe meer ik zie. Succes is vluchtig. Zegeningen geven een rijk gevoel. Is maar net wat bij je past.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor vandaag kan ik toch niets bedenken, ja wasje gedraaid en lekker gekookt maar dat zijn toch gewone HH dingen.

    Niet gedaan: stuk fietsen (was te veel motregen) en geen tijd gehad om patroon voor trui te maken.

    Zegeningen heb ik wel veel maar elke dag tellen zal er niet helemaal onder vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Lot, idd het is moeilijk

    @Nietzomaarzoo, zegeningen en successen het is gelijk aan elkaar. We schrijven onze zegeningen nooit op.
    Met successen opschrijven gaat toch vooral om een project.

    BeantwoordenVerwijderen