maandag, oktober 12, 2015

Update over mijn scooter Sym Fiddle 505

Al jaren lang rij ik scooter. Eerst tegen mijn zin. Een scooter was toen nog niet hip. Een scooter was toen nog een uitvinding voor mensen die goedkoop en zuinig waren. Zoals Jan Klaassen en Katrijn bijvoorbeeld.

Na een paar maanden voor het eerst op de scooter gereden te hebben, begon ik er anders over te denken.
Scooters hebben een benzineverbruik van 1:40 tot 1:25.
De Sym Fiddle 505 heeft een verbruik van 1:33

Een scooter rijd je van deur tot deur. Het is plezierig om in de Randstad rond te sjezen zonder last van files.
In Rotterdam is de helmscooter sinds begin 2015 verplicht op de grote weg te rijden. Dat is niet prettig. Voor je het weet sta je in de file te wachten bij de Parksluizen bij het begin van de Maastunnel. Kun je met een niet helm scooter lekker over de fietspaden rijden met veel minder stoplichten. Dit genot is sinds begin 2015 niet meer voor de helmscooter weggelegd.
Ook mag je met de helmscooter dwars met het autoverkeer over het dru8kke Kleinpolderplein rijden. Niet fijn.

In andere steden is het prima rijden op de helmscooter door het verkeer. of het nu Den Haaf, Delft of Amsterdam is.  Moet ik eerlijk zeggen, dat ik in deze steden nog nooit in de spits heb gereden.

Mijn scooter heeft vorige week zijn 25.000 kilometer beurt gehad. Deze scooter kost mij na aanschaf destijds 1649 plus rijklaar maken, onderhoudsbeurten, bromfietsverzekeringen bij ANWB / Unigarant, nog wat extra dingen, zoals een houder voor de smartphone voor GPS.  Dikke vette snowboots voor in de winter, wat rieten manden achterop, vaste handschoenen aan het stuur. Nee, je handen zweten niet met + 30 graden in de zomer. De handschoenen houden gewoon goed de wind tegen, extra kettingslot, voor het geval dat. Ik gebruik hem eigenlijk niet. Er gaat niets boven een goed schijfremslot.

Wat kost die scooter nu per kilometer? 17 cent per kilometer of als je het precies wilt weten: 0,16602525 per kilometer. Rijdt dat lekker weg? Nou dan.

Die mand achterop zorgt voor lekker veel extra bagage. Al je boodschappen achterop, net zoals een pizzabezorger al zijn pizza's lekker achterop heeft.
Een haak aan de voorkant voor nog wat tassen. Scheuren maar.

Ik verwacht nog zeker 10.000 kilometer weg te rijden op deze scooter. De volgende scooter wil ik graag met grotere banden. Grotere banden zorgen dat je vlotter de bocht door kunt. Dat is heel handig met al die auto's in de buurt.

1 opmerking:

  1. Het voordeel van een scooter lijkt me inderdaad dat je net als op de fiets geen last hebt files en zo. Je bent heel wendbaar lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen