donderdag, oktober 29, 2015

Wat drijft een schrijver tot schrijven

Graag deel ik met jullie een column in het RD van een bekende schrijver.
Hij schreef afgelopen vrijdag dat niemand schrijft om er rijk van te worden, het is juist precies omgekeerd Deze schrijver schreef eerder in  20 jaar 10 boeken maar werd daarmee  niet bekend. Van deze eerste boeken werden er soms 1000 exemplaren verkocht, Zijn bekendheid begon met zijn elfde boek.

Schrijven om bekend te worden heeft volgens hem meer te maken met timing en geluk, alsook met geduld, discipline, doorzettingsvermogen,

Met zijn elfde boek had hij pas voor het eerst een opwindend gevoel dat hij een verhaal te vertellen had en misschien zelfs een boodschap kon overbrengen.

Schrijven is voor hem vooral het overbrengen van een boodschap, daar doet deze schrijver het voor. Maar de hoofdreden dat hij een schrijver is, omdat hij niets liever doet. Niet schrijven zou hetzelfde zijn als niet ademhalen, omdat de woorden de hele dag door zijn hoofd tuimelen, omdat er altijd iets nieuws te ventileren is, een verband te leggen is.

Schrijven is voor hem een uitlaat klep. Het is een passie, waarmee je soms ook nog wat mee verdient. Hij besluit  zijn column met de woorden: ' Niemand schrijft een boek om rijk te worden, maar het is precies het omgekeerde: schrijven verrijkt je leven'.

Klik hier als je je afvraagt wie deze schrijver is.

Ga ik nu even nadenken waarom ik schrijf. Ik vind het leuk om te doen. Soms lastig om een onderwerp te kiezen en soms heb ik veel ideeen voor meerdere columns.

4 opmerkingen:

  1. Ik had de schrijven goed geraden. Ik ben het er zeer mee eens dat bekend (of heel succesvol) worden vooral met timing en geluk te maken heeft. Tot zover de american dream...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke post! Voor mij is schrijven ook een uitlaatklep!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had het goed geraden.
    Hoe zou dat bij die stagiair bij die krant gegaan zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem. Het gaat in deze blog niet over een stagiair. Deze column is in het Regormatorisch dagblad afgekort RD geplaatst.
    Kun je je vraag verduidelijken?

    BeantwoordenVerwijderen