zondag, november 15, 2015

10 tips om je gasverbruik te verlagen

De belasting wordt per 1 januari 5 cent per m3 gas verhoogd.  Alle redenen om stil te staan wat je kunt doen om je verbruik te verminderen:


  1. De thermostaat lager zetten
  2. (Nog) beter isoleren
  3. Trek warme kleding aan
  4. Kook sneller met de snelkookpan en korter met de hooikist, of een pan in een deken zetten, bij het koken van rijst, bieten, bonen, bouillon trekken. Kook vooraf water in de waterkoker voordat je de pan op het gas zet. 
  5. Zet de verwarming een uur voor het naar bed gaan lager
  6. De lage verwarming hoeft geen 15 graden te zijn, het mag ook lager, bijvoorbeeld 12 graden. Extra snel behaaglijk mits je je radiatoren/convectoren hebt laten inregelen. Dit scheelt geld en geeft veel comfort. 
  7. Douch niet te lang. Gebruik een zandloper, of een wekkertje. Het helpt je bewust te zijn van het aantal minuten dat je onder de douche staat
  8. Neem eventueel een voorgeprogrammeerde thermostaat, als je telkens vergeet de cv lager te zetten. Vergeet ook niet de cv laag te zetten als je het huis uit gaat
  9. Zet niet alle radiatoren in andere ruimtes uit, maar zet ze op half. Het zorgt er voor dat de radiatoren niet gaan roesten en lekken
  10. Verwarm alternatief:
    Investeer in een hout- of pelletkachel indien mogelijk
    Overweeg om een zuinig elektrisch bij te verwarmen. kWh is goedkoper dan m3. Neem zoveel mogelijk zonnepanelen. Kijk bij aanschaf niet naar je huidige verbruik maar naar mogelijkheden om elektrisch bij te verwarmen.

26 opmerkingen:

  1. Ik zet de verwarming zelfs twee uur voor het naar bed gaan uit. De warmte blijft nog zeker een uur hangen voordat het begint af te koelen. Voordat het koeler wordt pak ik een fleecedeken en dan blijf ik heerlijk warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt rustig alle radiatoren dichtdraaien in de ruimtes waar je niet bent. Waarom zouden ze daarvan gaan lekker en roesten?
    Ik stook al 15 jaar alleen in de woonkamer, geen enkel probleem.

    Enne, 12 graden is wel erg koud hoor. Dat is geen leven maar overleven. Of bedoel je als je als je naar bed gaat? In een goed geisoleerd huis kun je hem dan zelfs helemaal uitdraaien. Dat verhaal dat het meer kost om het huis op te warmen dan het op temperatuur laten is al lang achterhaalt. Het enige waar je voor moet zorgen is dat leidingen niet kunnen bevriezen maar dat doen ze bij een termostaat op een paar graden boven nul al niet meer en in een normaal geisoleerd huis al helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ook meer dan 2 uur zelfs. Om 8 uur gaat de verwarming naar 7 graden. Tegen half 10 begin ik pas te merken dat het killer wordt. Dan pak ik een dekentje en blijf heerlijk warm tot ik rond half elf mijn bed in duik.
    Ik zet de verwarming zo laag omdat ik 's nachts aanslaan absoluut wil voorkomen. Als ik beneden kom de volgende ochtend is het vaak nog 17 graden ofzo dus dat de c.v. dan vreselijknhard moet werken om het warm te krijgen is een hardnekkige fabel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ineke, een aantal mensen bij mij in de buurt moesten hun convectoren vernieuwen na 23 jaar in de slaapkamers. De rede was, dat ze de radiatoren dicht of uit hadden gezet.
    Ik wist niet eens waar ik aan moest draaien om ze uit te zetten. Dit is de reden dat ze bij mij niet verroest zijn. Bij mij lekken ze niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoveel mogelijk zonnepanelen op je dak dat zou ik nooit doen. De panelen die je meer hebt dan je eigen gebruik haal je er nooit uit. Je krijgt voor de KW die je meer opwekt maar 8 of 9 cent per KW. Het verstandigst is om eerst drastisch je energieverbruik te verlagen en daarna zonnepanelen aan te schaffen rekening houdend met je verlaagde verbruik. Het equivalent van 1m3 gas is 8 KW. Het is dus veeeel duurder om elektrisch te verwarmen dan verwarmen via gas. Hout of pellet kachel zou kunnen maar dat lijkt me weer meer milieu vervuilend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zijn dus hele oude radiatoren, die van tegenwoordig roesten niet zo snel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Mirjan maait hoop gras voor mijn voeten weg :)

    Maar ook de tip die veel bespaart lees ik niet je Cv en radiatoren inregelen.

    https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/

    Ook veel radiatoren dicht draaien zou ik nooit doen roest of geen roest een cv ketel is al overgedimensioneerd 30 Kw en dan slechts 2 radiatoren open van 1000 Watt geen goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Nadasurf. Die tip is toegevoegd.

    @Mirjam. Ik heb zonnepanelen en een gewone energiemeter. Ik kan hierdoor gratis met econoheatpanelen bij verwarmen. Zeker ook omdat ik zuinig met energie doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tip 11, gooi de cv de deur uit. (Grapje!!!)
    Waarom schrijf ik dit zo flauw?
    Omdat deze tips een baard hebben van jaren, ik heb ze al zo vaak voorbij zien komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op temperatuur houden kost veel minder energie dan opwarmen, dus kun je beter de nachttemperatuur niet te laag zetten. Het ligt een beetje aan je radiatoren, bij vloerverwamring bijvoorbeeld kost het opwarmen veel energie en is het dus verstandiger om de thermostaat hooguit 2 graden lager te zetten. Als je langere tijd weggaat is het een ander verhaal.

    Ik weet dat dit tegen je gevoel ingaat, maar het is simpele natuurkunde dat je voordeliger stookt als je de verschillen niet te hoog laat worden. Hoe beter geisoleerd je huis is, hoe warmer het blijft zonder dat je ketel iets hoeft te doen, hoe kouder de thermostaat kan. Maar het is dus geen wet dat je bespaart door de thermostaat lager te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op de site Informatieblad Milieubelastingen (Belastingplan 2016) heb ik de verhoging gevonden.
    Per 1 januari a.s. gaat de belasting op gas omhoog met 0,858 eurocent/m3. Met 21% b.t.w. daarbij wordt de verhoging 1,038 eurocent/m3. Dus veel minder dan de genoemde 5 eurocent!
    Waar komen jouw gegevens vandaan en wat is waar? Harm

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Christina,

    Lees mijn link maar een met andere verwijzingen. dan kom je wel op andere conclusies in goed geïsoleerde woning is een nachtverlaging altijd voordeliger dan doorstoken.

    Heb ik zelf ook ondervonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Harm, de plannen liggen bijna klaar voor de eerste kamer. Alleenverdienende kostwinners van een gezin betalen teveel belasting in verhouding tot tweeverdieners. http://opnieuwbegonnen.blogspot.nl/2015/09/tweeverdieners-zijn-in-2016-extra.html
    Als de aanrechtsubsidie weer ingevoerd gaat worden, moet dat geld ergens vandaan komen.
    Er is nu nog wat gesteggel over, dus het hangt er om of deze plannen het halen. er komt steds meer draagvlak voor deze plannen. Met name Pieter Omtzigt CDA heeft dit met succes aangezwengeld. D66 stribbelt tegen. Na de laatste verkiezingen is er geen VVd en PvdA meerderheid meer in de eerste kamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tip 10 is onjuist: een kuub gas is inderdaad 2-3 keer zo duur als een kWh, maar levert ongeveer 10 keer zoveel energie op. Stoken op gas is dus minstens 3 keer zo goedkoop. Zie bijvoorbeeld hier

    En tip 1 en 5 zijn wel hele grote open deuren, zo kan ik ook wel 10 tips opsommen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gatsie, gaan die tarieven weer omhoog? Ik gebruik de pelletkachel, dus meestal komt het gas er niet eens aan te pas, behalve als de temperatuur beneden de 12 of 12,5 graad komt. Dat kan 's nachts wel eens zo zijn, of als ik een paar dagen weg ben en de pelletkachel dus niet stookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Rentenier. Bekijk een econoheat is 400 kWh. De rest van het huis kan laag blijven. Voor mij werkt het

    Voor anderen heeft het vermelden van energiebespaartips een enorme saaiheid omdat ze deze kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik maak tegenwoordig lekkere warme huisvesten. Lekker zwierig tot de enkels en van dubbele stof. Kachel kan daardoor lekker op 15 graden blijven en tegen de avond even iets hoger. Als ik in huis aan het werk ben, gaat het vest uit en ga ik zitten en lezen b.v., dan gaat hij weer lekker aan. Vorig jaarheb ik daardoor maar zo'n 900 kuub gas verstookt ! Bevalt mij prima !
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @tientonnerelf,

    Even vergelijk hier gezin 6 personen afgelopen jaar 400 M3 gas verbruikt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Nadasurf Wat zal Mark Rutte helemaal niet blij zijn met jullie gezin. Hoe deed je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. In mijn huurcontract staat dat ik verplicht ben om de verwarming minimaal een halve slag open moet laten staan om vochtproblemen en bevriezing te voorkomen.
    Ik heb zelfs verwarming in de berging, wat ik nogal onzinnig vindt.
    Maar in mijn toilet tegen de buitenmuur en omringt door onverwarmde ruimtes heb ik wel een piepklein electrisch kacheltje geplaatst.
    Je bevriest daar anders compleet.
    1min. aan is voldoende om niet te klappertanden

    BeantwoordenVerwijderen
  21. OB, Nee, maar Groenlinks wel :) Mijn tips heb ik eerder al vermeld in een link.

    @Marlien,

    Verwarming de radiatoren moeten helemaal open, hier ook geen verwarming op wc maar het is daar ook maar seconden-werk :)

    Vochtproblemen voorkom je met luchten, en als je nu al je verwarming aan moet dan zal ik eerder eens naar de isolatie kijken.

    Hier wordt niet kouder dan 15 graden in huis ook niet als 10 graden vriest. En dan staat CV alleen overdag aan wanneer we thuis zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Nadasurf, heerlijk goed geïsoleerd. Het lijkt mij een energielabel A woning. Geniet er van.
    Ik heb een energielabel C woning, alhoewel ik het energielabel niet heb laten aanpassen en veel aan mijn woning heb verbetered HR++ ramen bijvoorbeeld, zonnepanelen en straks TonZon.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tja, als ik me niet aan mijn huurcontract houd en het gaat mis, dan kan ik opdraaien voor de kosten.
    Je bent een beetje tegenstrijdig als je zegt dat de verwarming helemaal open moet.
    Dat moet alleen in de ruimtes die je verwarmen wilt.
    In de ruimtes die koud mogen blijven moet ie van de WBV een halve slag open.

    Zolang ik mijn verbruik ruim onder het gemiddelde weet te houden, ondanks dat ik vrijwel de hele dag thuis ben, ben ik tevreden.
    Mijn verwarming staat overdag snachts op vijftien, overdag op 17 en savonds op 18 en lager ga ik als chronisch zieke echt niet.
    En ja hij staat nu dus echt wel aan.
    Door bewust stoken heb ik me al 600 euro per jaar bespaart.
    Ik hoef niet zo nodig spartaans te leven en mijn gezondheid te kort te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Martien, tja ik heb geleerd van de dichtgedraaide convectoren en dat die mensen een nieuwe convector moesten nemen na zoveel jaar. Een nieuwe convector komt momenteel bijna aan de 900 euro. Als je het zelf niet kunt dan ben je verplicht om te winkelen bij de dure installateur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heet marLien en ik heb het over knoppen niet over convectoren

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Marlien, Sinds een paar jaar weet ik pas waar die knoppen van de convectoren zitten. Die zie je niet. Die zit aan de onderkant achter het omhulsel. Techniek? Het is niet mijn passie, heel zacht uitgedrukt. Vermoedelijk is dat ook de reden dat ik nog geen lekkende convectoren heb.
    Aan Convectoren zitten ook Knoppen :-)))

    BeantwoordenVerwijderen