zaterdag, november 28, 2015

Aflossen om los te komen van de ratrace

Aflosverhaal van twee 52-jarige aflossers.

Zij zijn 27 jaar getrouwd met twee kinderen. De 24-jarige dochter  is reeds het huis uit en de 17-jarige zoon zit nog op school en gaat straks naar de universiteit.


Werk?
Ik ben reeds 32 jaar fulltime  It engineer, waarvan de laatste 27 jaar bij een grote financiële organisatie.
Mijn vrouw werkt nu op een 0-uren contract, gemiddeld drie dagen per week in de kinder opvang. Twee jaar geleden verloor zij haar baan.

Parttime of voltijds?
Ik werk fulltime. Mijn vrouw heeft na haar ontslag 2 jaar geleden een 0 uren contract. In de praktijk werkt ze 3 dagen in de week in de kinderopvang.
Wij hebben altijd maar naar 1 salaris geleefd. Haar inkomsten gebruiken we alleen voor de extra's..

Wat deed je besluiten om af te lossen?
Sinds ik begonnen ben met werken heb ik altijd minimaal 10% per maand weggezet. Dit om geld te laten werken.
Ook altijd wegen gezocht om geld beter te laten renderen en altijd fiscaal vriendelijke producten aangeschaft.

Zodoende nooit schulden gehad. Ook meerwerk en inrichting huis cash betaald.
Dit heb ik mijn kinderen ook meegegeven. Ik heb de particulier HBO studie van mijn dochter ook cash betaald. Geen overheidslening. Wij vinden dat diploma's / kennis zijn waarde behoudt en dat geld slechts een middel is. Voordat ze klaar was met haar studie kreeg ze al een baan aangeboden.
Mijn zoon zit nu in zijn laatste schooljaar en gaat straks naar de universiteit.
De kinderen betalen zelf de kosten voor de opleiding voor hun rijbewijs.

Vele jaren heb ik actief op de beurs gehandeld. Zelfs in de crisisjaren.
Ik heb nooit woekerpolissen gehad, maar wel te maken gehad met beursbedrijven die (door fraude ) failliet ging. (zie IMTECH ed.). Als ik dit niet had gehad, was ik al door de hypotheek heen. Zonde van het geld. Dan maar veilig aflossen.

Waarom ben ik dan gaan aflossen. Om de doodeenvoudige redenen dat de overheid v.w.b. de toekomst een erg onbetrouwbare partner is en je steeds meer op jezelf bent aangewezen.
Zo kon ik vroeger met de VUT op 60 jaar, toen 62, toen 65 en nu 67+.
In mijn achterhoofd houdende dat beide mijn ouders  op ongeveer 55 jaar zijn overleden wil ik vanaf heden in ieder geval geen financiële afhankelijkheid van de overheid.

En omdat ik van mening ben dat er veel zaken mis zijn op economisch gebied (geld bijdrukken, deflatie ed.) mijn geld dan maar liever in stenen.

Wanneer begon je met aflossen?
In begon in 2014. Dit om niet ieder jaar met de vermogensbelasting te maken te krijgen.
Geld moet renderen.
  
Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Totdat de teller op 0 staat. De spaarhypotheek loopt vanaf 1998, dus niet heel lang meer.

Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
Waarde van huis is hoger dan de  hypotheek

Hoe voelt het aflossen?  
Voelt goed aan. Een Cyprus actie (afromen saldo’s door de overheid) is niet meer van toepassing.

Hoe hou je het vol?
Geen probleem. De vrijheid lonkt.

Heb je het verder verteld?
Ja, aan collega’s.

Wat voor reacties krijg je?
Weinig. Men is meer met het nu bezig (consumeer maar…)

Welke dingen laat je voor het aflossen?
Geen, we leven normaal. Geen dure auto’s of dergelijke. Normaal eten. Het enige manko van ons is de reislustigheid…

Bij welke hypotheekverstrekker ben je?
ING

Welke soort hypotheek/hypotheken heb je?
-          Spaarhypotheek (€ 68067, betaal 6,9%).
 Spaardepot reeds jaren geleden volgestort in de juiste verhouding
-          Aflossingsvrij (€ 45378, AFGELOST)
-          Aflossingsvrij (€52000, betaal 2,2%) Hiervan reeds 10.000 afgelost.

Voor de tweede aflossingsvrije hypotheek heb ik ook nog een beleggings kapitaalverzekering eigen woning (KEW) lopen bij Brand New Day (BND). Dit vanwege de fiscale vrijstelling. Het BND saldo is nu  €12000

Wat is jouw beste advies?
Dat de beste schuld  GEEN schuld is.

We zitten al 20 jaar in de reorganisatie en heb altijd door opleidingen deze weten te ontspringen. Dit duurt niet lang meer (kijk naar de leeftijd). Als het huis afgelost is, is er weer een probleem minder.

6 opmerkingen:

  1. ..ik begrijp jouw 'kop' biven dit blog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Janne, ok goede vraag.

    Deze man voelt op zijn leeftijd de stroom van reorganisaties. Zijn vrouw heeft dankzij de crisis en leeftijd een stuk inkomen moeten missen.
    Stel dat deze man met weer een reorganisatie voor de deur ontslagen wordt, dan heeft hij geen problemen meer met de hypotheek.
    Het is niet eenvoudig om elders een goede baan te vinden als je +50 bent. Veel mensen zijn dankzij een hypotheek brave volgzame werknemers. Als je geen hypotheek meer heb kun je andere keuzes maken,

    Welke titel had jij juist gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste iedereen,

    Ik denk dat de titel idd "aan de" te veel bevat. Slip of the finger zullen we maar zeggen.

    Mijn vrouw haar inkomen is altijd extra geweest, dus geeft geen problemen. Dankzij de overheidsbeleid ( lees onbetaalbare ouderbijdrage) is haar organisatie failliet gegaan en heeft met goedkopere krachten een door start gemaakt..... Nu dus na 2 jaar bijna weer op oude salarisniveau. Weliswaar bij een andere organisatie, maar wel op eigen kracht waar ze kennis en ervaring en dipoma's wel waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem en Janne, oepsjes. Idd slip of the finger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat jullie al zo goed op weg zijn. Maar zo te zien ook altijd heel verstandig aangepakt!

    BeantwoordenVerwijderen