donderdag, november 12, 2015

Arbeidsmarkt in de aantrekkende economie

De economie trekt aan. Misschien heb jij er niet zoveel van gemerkt.  Maar ik merk er wel degelijk wat van.

Sinds maart 2014 ben ik werkloos. Ik was toen 61 jaar oud en ik dacht dat ik echt nooit meer zou hoeven te vrezen voor een baan. Toch vervroegd met pensioen, schreef ik op mijn website.

In het begin solliciteerde ik nog wel wat kritisch. Zoveel mogelijk bij bedrijven waar ik voeling mee had.
Af en toe werd ik gebeld, meestal door tussenpersonen, zoals uitzendbureaus bijvoorbeeld.  Maar omdat ik steeds vaker afwijzing e-mails ontving, solliciteerde ik op alles wat het UWV op de site werk.nl voor mij klaar zette. Van de medecursisten voor 'solliciteren voor 55+' hoorde ik dat je met een 6 in je leeftijd en langer werkloos nooit meer werd uitgenodigd om te solliciteren.

Omdat ik al langer zonder baan ben, krijg ik van werk.nl steeds minder verdienende banen voorgeschoteld. Banen met weinig potentie, zeg maar. Het maakte mij niet meer uit of het parttime banen waren, of wat dan ook. Ik ging er van uit dat ik direct in de deletebank ging als ik op mijn leeftijd solliciteerde.

Afgelopen weken werd ik twee keer telefonisch uitgenodigd om te solliciteren. Ik!!! Hallo zeg.
Gisteren werd ik gevraagd om te solliciteren op een parttime baan voor 16 uur, maar zo vertelde de man mij, 4 uur per week mocht ook.

Er waren bijna 200 sollicitanten op deze job, waarvoor ik niet eens inhoudelijk meer had gekeken naar de inhoud van de functie. of bedrijf.  Tweehonderd sollicitanten en dan kiezen ze mij uit voor verdere sollicitatie!!!

Waarom ze de anderen niet gekozen hadden en ze mij niet direct in de afwijzingsbox hadden gegooid, zo vroeg ik.
Geen direct antwoord. Iets met reisafstand en typefouten of zo.  Ik vermoed echter de CV.

Nu zou ik mijn CV kunnen wijzigen in minder, minder en nog minder, maar dat stuit me toch tegen de borst. Dat klopt niet en past niet bij mijn ideaalbeeld van een transparante wereld.
Typefouten in de heel korte bijgaande e-mail??? Tja, maar dan hebben ze toch mijn CV.

Ik ga weer solliciteren op banen met potentie. Op banen waar ik wat mee voel.

4 opmerkingen:

  1. Manlief heeft een ruim jaar geleden ook in de 'klauwen' van het u wv gezeten.
    Ik begrijp dat er een organisatie moet zijn om de werklozen weer aan een baan te helpen maar het is een star-niet flexibel- niet vriendelijke organisatie en dan druk ik me nog heel mild uit.
    Ik heb me af en toe zo verbaasd. Voor een 5 minuten gesprekje - lees banenmarkt 60 km reizen. En o wee als je niet op komt dagen dan wordt je gekort. En de banenmarkt wordt dan gehouden in de tijd dat je weer voor 20 uur bij je oude baas aan de slag kunt. En leg dat dan maar eens uit aan je consulent die ook ontslagen wordt door het u wv.
    Het systeem ligt er een weekend uit en je moet je sollicitaties digitaal doorgeven. Te laat, dus je wordt gekort op je uitkering.
    Uiteindelijk mag je weer 20 uur aan het werk bij je oude baas en je hebt binnen 3 maanden tot een half jaar uitzicht op 40 uur maar je moet voor die 20 uren werkloosheid blijven solliciteren. Mijn man had er af en toe een dagtaak aan om alles in te vullen en bij te houden. En dan ook nog de vacatures die ze je sturen, in het begin nog een aantal raakvlakken met je opleiding maar na een paar maanden mag je als bakker solliciteren terwijl je een technicus bent.

    Ik wens je succes met het gericht zoeken naar een baan want ik weet dat het niet mee gaat vallen als je de 50 gepasseerd bent, laat staan de 60.
    Zo zit onze maatschappij blijkbaar nu op dit moment in elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoef je er dan niet heen te gaan als je een uitnodiging krijgt? En je staat er versteld over wat mensen fout kunnen doen, sommigen kunnen niet eens hun eigen naam foutloos tikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zeg dat ze jou uitkiezen! Ze zien dus wat in je.

    BeantwoordenVerwijderen