maandag, november 23, 2015

Belangrijke basisbehoeften

. Waaraan basisbehoeften moeten voldoen wordt verschillend gedacht.

Primaire basisbehoeften gaan uit van:
De economische wetenschap   voedsel, kledij  en onderdak.

De psychologische wetenschap vindt dat zelfbeschikkingsrecht, behoefte aan competentie, erkenning, verbondenheid en veiligheid.

De secondaire economische basisbehoeften zijn  sociale behoeften, onderwijs, cultuue en sport en zorg van het individuele naar het collectieve.  Infrastructuur, recreatie, verpleging of pensioen.

De tertiaire economische basisbehoeften zijn (verre) reizen, auto, boot.

Hoezo heb ik het opeens aan basisbehoeften? Nou dat komt zo. De zoon van een kennis moest onlangs bij een schriftelijke overhoring op school het verschil vertellen tussen basisbehoeften en luxe.  Deze zoon had het idee dat vakantie behoorde tot luxe!!! Dit was onjuist beantwoord. Dit 'verkeerde' antwoord kostte hem - 0,2 punten!!!

Ik was verrast. Als vakantie geen luxe is, hoe kan het dan dat vakantiegeld vaak wordt gebruikt voor het aflossen van de hypotheek, of voor het aflossen van schulden, voor het sparen voor een vervangende auto. Noem maar op.
In het boek 'Het nieuwe nietsdoen' gaat het volgens mij helemaal niet om hoevaak en hoeveel en hoe ver je met vakantie gaat. Het gaat er om dat je zo veel mogelijk zelfbeschikkingsrecht  en recht op recreatie en pensioen.   Dat kan altijd en overal. De schrijver van dit boek zet desnoods een grote tent op in zijn tuin. Staycation, maar dan in de tuin. Helemaal niets doen, in een nieuwe vorm.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, is een vakantie luxe of een basisbehoefte.
Linksbovenaan staat sinds een paar dagen een poll, onder het motto, goed is goed genoeg.

Epiloog:  Vakanitie is volgens wikipedia geen basisbehoefte.  Echter, als je werkt krijg je wettelijk vakantiedagen.  Op vakantie gaan, een reis maken is luxe, maar de vakantiedagen gebruiken om uit te rusten is een basisbehoefte.

8 opmerkingen:

  1. Vakantie is voor mij (en voelt ook als) luxe. Maar hoe vaak hoor en zie je mensen klagen dat ze al 3 jaar niet op vakantie zijn geweest? Misschien zien die mensen het als een basisbehoefte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je vakantie beschouwt als een aantal vrije dagen lijkt me het een basisbehoefte. Maar tijdens die vakantie uitstapjes maken of weg gaan ervaar ik als luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wellicht bedoelden ze inderdaad in de test de vrije dagen an sich, dat is een basisbehoefte. Het weggaan is gewoon luxe, er is maar een klein deel van de wereldbevolking die dit kan en wil betalen. Ze hadden in die test dan wel wat duidelijker mogen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarschijnlijk had hij het antwoord moeten reproduceren dat in een leerboek geformuleerd was. Als je dan een ander antwoord geeft is het natuurlijk fout :).

    Verder denk ik er hetzelfde over als izerina hierboven, met de aanvulling dat het volgens mij ook erg situatie bepaald is. Cultureel en ook wel persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind vakantie absoluut een luxe als het gaat om 'op vakantie gaan'. Vrij hebben van je werk is denk ik wél een basisbehoefte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vakantie is een noodzaak, je bent tenslotte niet voor niets wettelijk verplicht als werkgever je werknemer 2 weken aaneengesloten per jaar vakantie te geven.

    Op reis gaan, en dan boedoel ik ook de camping op de hoek, is luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Allemaal, dank jullie voor de reactie. Ik heb een update geplaatst. Dat het bedrijfsleven verplicht is om vakantiedagen te geven, kwam van Doortje. Daar valt geen speld tussen te krijgen. De zoon heeft terecht punten ingeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen