woensdag, november 25, 2015

Dagelijks maximaal een half uur schoonmaken

Juist als je niet meer werkt schiet de tijd door je handen. Even dit, even dat, en o ja, dat kan ook nog. Voordat je het weet is de dag om en heb je geen goed gevoel over wat je gedaan hebt.

Terug dacht ik aan de tijd dat ik alleen 's avonds mijn ding deed, of 's morgens vroeg voordat ik naar mijn werk ging.

Als je thuis bent wordt er meer vies. Erger, je ziet ook veel meer dingen die niet kloppen. Vorig jaar, nadat ik voor het eerst lang thuis was, zag ik echt dingen die beslist anders moesten in huis.
Had ik voorheen al aardig geminimaliseerd, het kon nog beter. Die vieze wanden met een kleur behangpapier van tien jaar terug die wilde ik ook niet meer.
De pc stond altijd goed genoeg, maar als je thuis bent, zit je opeens veel vaker achter de pc. Ik weet nog dat ik verplicht een all-in-one printer thuis moest nemen. Die paar printjes kon ik toch ook wel in de bibliotheek uitprinten??
Nou ja, de pc-werkruimte is verbeterd en ik heb een all-in-one Brother zwart wit printer.

Was ik vroeger bevriend met de pc, we zijn nu allang geen goede maatjes meer. Ik zeg regelmatig, moet ik weer achter die p.... pc. Als ik er achter zit, vliegen de uurtjes weg.
De administratie moet tegenwoordig tip-top zijn. Dankzij de btw teruggave ben ik privé ook een ondernemer. Ik was op tijd met invullen, maar de definitieve aangifte heb ik nog niet retour. Wat duurt dat lang als je opeens geen privé mens meer bent.
Dankzij de WW en het UWV moeten de bijverdiensten perfect in kaart gebracht zijn en denk om die kleine prut en tut bonnetjes. Grrr....  Geneuzel in de marge noem ik dat.

Maar goed, al dat werk vereist toch een nieuwe aanpak. Iets dat maximaal tot een half uur teruggebracht kan worden. Maximaal. Ook in de tijd dat ik drie keer per week naar de moestuin moet.

Ik ben er uit. Alle dingen die regelmatig gedaan moeten worden heb ik per dag opgeschreven en aan de binnenkant van een keukenkastje gehangen. Regelmaat. De grote dingen, zoals glasgordijnen wassen (twee keer per jaar), de koelkast en luchtfilters (vijf  weken) de vriezer (twee keer per jaar) de auto wassen ( zes weken),  enz. hangt al ingelijst in de kamer.

Nee, de gewone dingen nog, gewoon opgeschreven, woensdag de administratie  en op vrijdag de boodschappen. Staat het goed opgeschreven hoef je er niet meer over na te denken. Schoonhouden is toch vooral een regelmaat dingetje.



5 opmerkingen:

  1. Ja dat klopt allemaal zeker, als je werkt ben je veel gestructureerd bezig, kan niet anders. Nu is het niet zo'n probleem om iets uit te stellen, maar voor een aantal dingen moet je wel een regelmaat aanhouden.

    Wat ik me afvraag: hoe zorg je ervoor dat je de lijstjes aan de binnenkant van kastje ook ZIET. Ik heb al van alles geprobeerd, op de to-do-lijst in Outlook,de vitaminepillen die ik dagelijks wil nemen staan in gesorteerd doosje naast me en toch doe ik dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Lot, ja, dat is met veel dingen zo. Meestal hou je een zelfde werkritme geen jaren vol. Het eerste jaar dat ik vrij van werk kwam wilde ik voor half tien klaar zijn. Toen nam ik twee krantenanabonnementen en las ik eerst de krant. De moestuin, kortom er kwam van mijn goede vooornemens minder terecht. Ik ergerde me groen en geel aan de rotzooi. Altijd spullen achter me aan slingeren. Altijd bezig. Ik miste structuur.

    Jaren terug werkte ik dagelijks 's avonds even een rondje bless the house in een half uur, alles glom, ik kreeg ander werk, nog wat veranderende omstandighedn en weer een ander iets. Op dit moment werkt dit het beste voor mij.
    Vroeger ontving ik e-mails van het huishoudclubje en daarin stonden de werkzaamheden per dag, heel simpel. Ik heb daar veel van geleerd.

    Erg gestructureerd is wel saai. Het werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk eens bij flylady.
    Soma kom ik er jaren niet, en dan ga ik weer even gluren.
    Die structuur ( of het ontbreken er van) herken ik .
    Soms zit je, heb je het niet naar je zin door de rommel, maar vind je even de moed niet meer.
    Eën keer aan de slag moet je juist ( ik dan) opletten dat je niet te hard van stapel loopt.
    Nou, die flylady met haar zone's is zo gek nog niet!
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar! ik zat een tijdje thuis en toen kwam iedere dag wel de stofzuiger uit de kast. Leek wel aslof er iedere meer vuil op de grond lag

    BeantwoordenVerwijderen