vrijdag, november 27, 2015

Groenten zijn gezonder dan fruit

Komt dat even goed uit. Ik ben meer een groentenliefhebber dan een fruitliefhebber. In de zomer vind ik kersen, aardbeien, frambozen en veel hollands zacht fruit lekker.
Sinaasappels zijn alleen te verteren als ze bio zijn en mandarijnen, als ze van de groentenboer afkomstig zijn. Dat vind ik dan. Je mag hier anders over denken. Bio citrusfruit maakt het fruit zoeter.

Maar nu eindelijk, 40 jaar na het overlijden van Dr. Moerman, is het wetenschappelijk bewezen, dat groenten eten kanker kan voorkomen.
Dr. Moerman experimenteerde met duiven. Bayer in Duitsland beweerde dat duiven geen kanker konden krijgen. sommige duiven kregen verkeerd eten, andere duiven goed eten, weer andere duiven te weinig eten en alle mogelijke varianten daartussen. Hij zag dat duiven ziek werden zonder goede voeding. Dat was toen een wereldschokkende ontdekking. Het werd niet geaccepteerd en het is niet wetenschappelijk te bewijzen.

Maar goed, nu is het dan wel wetenschappelijk bewezen. Dit onderzoek werd uitgevoerd onder 335.054 vrouwen  in een groot aantal landen. Hun groente- en fruitconsumptie werd gemeten door middel van land-specifieke vragenlijsten.
Elf jaar later werden de vrouwen opnieuw onderzocht en warempel, de vrouwen die de meeste groenten aten hadden een lager risico op het ontwikkelen van borstkanker. Dit verband werd niet gevonden onder fruit.

Eerder was al wetenschappelijk bewezen dat veel groenten eten bij rokers de kans op mond-, keel- en longkanker wordt verkleind. Nu het onderzoek langer loopt kunnen we meer specificeren naar verschillende tumoren en zien we dat dit effect ook geldt bij borstkanker.

Is dat niet geweldig? Wetenschappelijk bewezen bij mond-, keel- long- en borstkanker.
Jammer dar  nog meer wetenschappelijk bewijs nodig is bij alle andere soorten kanker?  Is Dr. Moerman nu eindelijk geen kwakzalver meer?

Zouden we ook eens stil kunnen staan dat het slikken van een vitaminepil B en C prima is, maar dat we dan vervolgens ziende blind zijn voor het gebruik van chips, zout, vlees, suiker en alcohol? Hoe is het mogelijk dat je denkt dat het slikken van 1 pilletje voor alle gezondheid moet zorgen en het tevreden goede gevoel om alle andere zonden te vergeten?

Bijzonder dat zoveel jaren na dato er meer en breder draagvlak is om gezonder te eten.

Bron, diverse waaronder: Nu.nl

5 opmerkingen:

  1. Er zou meer reclame gemaakt kunnen worden voor groente als tussendoortje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gebeurt nu alleen voor kinderen onder domme naampjes, zou dat eigenlijk werken.

    Zelf vind ik fruit lekkerder dan groente maar ik eet niet meer dan 2 per dag ivm de fruitsuikers.

    Groente eet ik wel maar niet erg veel, te weinig eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap het niet? Rokers hebben minder kans op keel long en mond kanker.. Kan ik me toch echt niet geloven.. Roken is echt het aller slechtste wat er bestaat... Alleen maar goed voor de staatskas...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem. Rokers hebben minder kans óp K als ze meer groenten eten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh ik las het ook zo, ik dacht ook al haha

    BeantwoordenVerwijderen