woensdag, november 11, 2015

Ja-nee sticker op de koelkast

Veel groente en fruit blijft langer goed buiten de koelkast.

Tomaat, paprika, aubergine en komkommer kunnen beter worden bewaard buiten de koelkast. Deze goenten lijden aan koudebederf. Bij een temperatuur van minder dan 4 graden gaan de cellen kapot, verliezen ze vocht en worden ze gevoelig voor rotting. Dat geldt ook voor citroen, avocado en banaan.

Omdat volgens het Voedingscentrum veel verwarring bestaat over het bewaren van voedsel, lanceerde het instituut een ja-nee sticker voor op de koelkast. Daarop staan twaalf producten afgebeeld waaover twijfel heest. Bepaalde prcucten blijven tot wel drie weken langer houdbaar als je ze binnen of juist buiten de koelkast bewaart.

De sticker is gratis te bestellen in de webshop van het voedingscentrum. Er worden verzendkosten van 1,95 berekend!

Zuinigaan had een leuke manier om bananen langer te bewaren.


10 opmerkingen:

  1. Bananen bewaar ik toch wel in de koelkast, ik koop 1x per week bananen en we vinden ze prima zo, ze worden dan niet bruin. Soms is de schil wat grijzig van kleur maar de inhoud prima. Elke avond de bananen voor de dag erna er uithalen dan zijn ze niet koud meer als ze gegeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij hebben geen koelkast en bewaar mijn groenten en fruit gewoon op een koele plek, ze blijven gewoon lang goed, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor het verzenden van de sticker betaal je 1,95!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hang mijn paprika's op met een touwtje om langer goed te laten blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ervaring is anders. Aubergines, rijpe avocado's, paprika's, komkommers blijven veel langer goed in de groentela dan buiten de koelkast. Alleen zoete aardappelen en pompoenen bewaar ik buiten de koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem. Verzendkosten Ik heb de tekst aangepast

    BeantwoordenVerwijderen
  7. citroenen (overscht) vries ik in..

    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. doordat we veel van de groenten buiten de koelkast bewaren, kunnen we voor ons 3-5 persoonshuishouden toe met een kleine koelkastje. Best wel n trots dingetje van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @KruidgMeisje, is heel knap. Mij lukt dat niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen