vrijdag, november 06, 2015

Nibud antwoorden op vragen over bufferberekenaar

Het antwoord is samengevat:

Het bedrag van 69.000 is het gemiddelde van wat mensen antwoorden bij het invullen van de vragenlijst.

De overige vragen worden niet echt beantwoord.  De volledige tekst luidt:
'De gemiddelde buffer in de huidige BufferBerekenaar geeft aan wat anderen in een vergelijkbare situatie achter de hand hebben. Bij de hoogte wordt rekening gehouden met het inkomen, de gezinssituatie, uw leeftijd en woonsituatie (koop- of huurwoning) en een auto. De overwaarde van een huis is geen vast gegeven en daarom buiten beschouwing gelaten. Hierbij worden alleen die huishoudens meegenomen die een buffer hebben. De gemiddelde buffer is niet een bedrag dat het Nibud adviseert. Het is aan u zelf om te beslissen wat u ermee doet. U kunt het gegeven bedrag te veel vinden, of een mooie richtlijn om naar toe te werken.
We gebruiken hiervoor in de tool de term 'gemiddelde buffer'. Strikt genomen geeft dit getal de mediaan aan: de helft van de vergelijkbare huishoudens heeft een hogere buffer, de andere helft een lagere.'

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij snappen ze niet helemaal het verschil tussen het gemiddelde en de mediaan, die kunnen namelijk toch fors afwijken van elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem: idd Mediaan is het bedrag dat het vaakst voorkomt binnen een klasse, c.q. bandbreedte. Gemiddelde is, tel alles bij elkaar op en deel door het aantal getallen, bedragen.
    Tja, wat zal ik zeggen. Ik wacht nog even op een extra vraag die ik aan het Nibud stelde,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo opnieuw beginnen, ik lees altijd met veel plezier je blogs.
    Helaas nu een klein foutje: mediaan is het midden van een reeks getallen. Modus: de mees voorkomende. Maar desalniettemin is het verhaal van het Nibud vaag.
    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daarnaast vind ik het vreemd dat de bufferlozen eruit worden gelaten als het om een gemiddelde gaat. als ik 0 euro heb en jij 2 dan is volgens hun het gemiddelde van ons dan 2 euro. Ik heb namelijk geen euro en ben dus niet ter zake doende.

    BeantwoordenVerwijderen