dinsdag, november 03, 2015

Nooit genoeg buffer

De hoeveelheid benodigde buffer berekende ik vandaag bij het Nibud naar aanleiding van het blog van Min-of-meer
Mijn persoonlijke buffer van 13.000  bestaat uit meerdere onderdelen zoals







10.000
Auto + scooter

2.000
privé uitgaven

2.000
Contant in de kluis

2.500
Onderhoud, spaarrekening

16.500








-1.000
Gereserveerde vakantie

-1.600
Nieuwe bootkap

-1.000
Te betalen belasting over 2015

-3.600
Verplichte reserveringen






12.900
Totaal reserveringen





Dacht ik toch echt dat het heel redelijk was, wat ik op grond van mijn netto inkomen aan buffer had. Nibud zegt, dan ook: 'U heeft voldoende achter de hand.'   Ik vind het nog steeds heel bijzonder dat ik voldoende buffer heb. Toen ik als een bezetene afloste had ik veel minder buffer dan nu.

Vergelijkbare huishoudens bezitten 62.130 euro.  De minimale hoeveelheid benodigde buffer is 3.655 euro.
Ik behoor in ieder geval tot de 60% van de Nederlandse huishoudens met voldoende buffer.
En dan krijg ik toch sterk het gevoel dat ik ergens de geldboot gemist heb. Lutsers.....  In de berekening wordt wel gevraagd of je een koophuis hebt en hoeveel geld je van de belasting terug krijgt.  Daaruit halen ze natuurlijk het bedrag dat je kwijt bent aan hypotheek, denk ik.





8 opmerkingen:

  1. Ik kan dat nooit rijmen met de berichten dat 80% van de Nederlanders rood staat, 75% geregeld rekeningen te laat betaalt en de ongekende populariteit van de persoonlijke lening en het consumptief krediet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Valhalla, ik ga toch eens contact zoeken met het Nibud. Ergens klopt hier iets niet. Misschien zijn er meer tweeverdieners, met slechts 1 x vaste lasten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net even die test gedaan en mensen in een vergelijkbare situatie hebben een buffer van 50.000!!!
    Ik begrijp daar helemaal niets van! Hoe doen ze dat? En hoe berekenen ze dat? Wij hebben bv een afgelost huis maar dat kunnen we in het vragenlijstje niet kwijt. Nou ja, ik ben heel blij met onze buffer want het is nog niet zo lang geleden dat ik wakker lag van een kapotte wasmachine en nu zou ik die zomaar direct kunnen vervangen, wat een weelde!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De test van het Nibud? ik kan er ook niets mee
    met een buffer van 23.000 vind ik dat we het goed doen
    Toch zie ik dat vergelijkbare huishoudens 80.000 buffer hebben.
    Dus t kan altijd beter.
    Maar het feit dat dat wij 300.000 euro aan overwaarde hebben
    ( inderdaad daar bleef al ons spaargeld in de extra aflossingen)
    Dat wordt niet meegeteld.
    Dus leef je heel bewust, en los je zoveel mogelijk extra af. Het Nibud zegt; andere huishoudens doen t veel beter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja precies, Nibut vergelijkt jouw situatie met anderen maar hoe dat precies gaat is onduidelijk. Daarom vind ik het zelf ook prettiger te kijken naar wat ik nodig meen te hebben en wat ik dus achter de hand moet houden. En dan nog, onze buffer is niet eens zo hoog, omdat we idd prioriteit geven aan aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Allen, geprobeerd contact op te nemen met Nibud. Ik kom er op terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat het Nibud o.a. uitgaat van enquetes die je o.a. via E.uroc.lix etc. in kunt vullen. En als je dat resultaat als onderzoeker serieus neemt, dan mis je ook ergens een contactje. Wat je ook serieus invult, vragen over inkomsten, vermogen en postcode (inclusief letters) weiger ik serieus in te vullen. Als ik ze niet mag overslaan is het kiezen tussen 0 of meer dan 500.000. Vaker dat laatste :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik mij niet vergis rekenen ze de mensen zonder spaargeld niet mee, waardoor het gemiddelde automatisch hoger uitvalt

    BeantwoordenVerwijderen