donderdag, november 05, 2015

Ontwijkende antwoorden

Een gewoonte die ik moet afleren is directe vragen stellen.

Zo sprak ik vandaag iemand die bezig was met de administratie van hun vakantiehuisje. Het is niet de eerste keer. Vandaag besloot ik om de vraag te stellen, raken jullie uit de kosten?
Een logische vraag leek mij. De mensen hebben een nieuwe beheerder die meer investeert in marketing. Deze beheerder krijgt zijn geld van huurders door middel van provisie.  De vorige beheerder kreeg een behoorlijke bedrag per jaar van de verhuurders.

Direct nadat ik de vraag stelde, werd om een antwoord heen gepraat.

Ik weet dat ik behoorlijk direct ben. Maar ja, als je al begint te vertellen over de verhuur, is een natuurlijke vervolgvraag, hieveel levert het op.

Ik realiseer me, dat vragen over energieverbuik, de prijs die betaald wordt voor energie geen goede vraag is. Ook dan heb ik inmiddels zoveel ontwijkende antwoorden gekregen dat ik vanaf vandaag nooit meer iemand een directe vraag kan stellen.

Het is de tijd van wel praten, maar geen inhoudelijke toetsbare antwoorden.  Wat een saai oppervlakkig leven zal dat worden. Brrr.. Kijken of ik het volhou,

5 opmerkingen:

  1. o dat heb ik ook zo vaak, ik ben altijd heel open over... noem eens wat... onze geldzaken, sexualiteit, hoeveel ik teveel drink, hoogte van uitgeven of spaarbedrag op de bank, wat we weggeven aan goede doelen, wat ik verdien, onze problemen en successen, hoe hoog mijn erfenis was, hoe goed of minder goed mijn gezondheid is, mijn geloof, kortom ik heb weinig taboes en dat maakt dat ik ook makkelijk vraag.. maar idd. heel vaak dan ontwijkende antwoorden als in lastig dat wil ik geheim houden.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat dit in de Nederlandse cultuur zit. "Je portomonee en je bed is voor jezelf, daar heeft een ander niets mee te maken" Zelf ben ik ook wel open, al heb ik door de jaren wel geleerd niet altijd open te zijn en soms mijn mond te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn vrouw vindt me veel te open antwoorden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een interessante vraag! En als de meneer zelf eerst als het ware de deur openzette ook een goede vraag. Jammer dat er zo'n ontwijkend antwoord kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, direct zijn en vragen stellen. Super combi haha. Welkom bij de club.

    BeantwoordenVerwijderen