dinsdag, november 10, 2015

Thuisblijfmoeder en toch stinkend rijk

Primaten van Park Avenue
Schrijfster en antropologe Wednesday Martin, volgde haar man naar een woning op Park Avenue in NY, beschrijft het leven van de stinkend rijke thuisblijfmoeders die  in N.Y.

Ondanks haar vaste voornemen zich niet te laten intimideren door de andere leefstijl in deze buurt raakte het haar toch ook.
Op het moment dat ze boodschappen deed in de supermarkt, raakte ze in een dieptepunt van haar strijd om gewoon te blijven. Met een bungelende plastic zak bananen en een pak melk in haar handen werd ze opzij geduwd door een oudere cique dame. Niet zomaar eentje. De vrouw liep met een Birkin-tas als een soort pantser. "Het is een machtsspel" zo merkte ze.

Ze bestudeerde in de betonnen jungle van New York een stam hoogopgeleide, überrijke en machtsbeluste vrouwen. Haar pseudo-sociologisch-antropoligische studie van de 'mean girl moms' in New York wordt verfilmd!

'New Yourkers zijn 'eilandbewoners'die leven in verticale leefeenheden. Central Park is het 'grote veld", plastisch cirurgen zijn 'lichaams- en gezichtssjamanen'. Nanny's woprden álloparents' genoemd (niet-ouderlijke taken vervullen) en handtassen van tienduizenden dollars zijn 'amuletten' aldus de Wednesday Birkin.

Park Avenue is het toneel voor het boek. Samen met de nabije Fifth Avenue behoort Park Avenue tot de duurste straten van New York en de VS. "Je hebt er helikoptervluchten naar The Hampthons, muzieklessen voor tweejarigen en toelatingsexamens voor de kleuterschool. Alles kost een vermogen. Zo betalen de rijke thuisblijfmoeders voor een kinderfeestje gemakkelijk 5000 dollar. Maar dat is niets vergeleken met het shoppingbudget dat deze vrouwen hebben. "Bij de vrouwen die ik ken, is het niet ongewoon om in één dag 10.000 dollar te spenderen bij "Bergdorf Goodman of Barneys".

Ik ga dit boek zeker lezen. Hij is nog niet verkrijgbaar in de bibliotheek. Misschien als e-book mee op vakantie.

8 opmerkingen:

  1. @Zakelijk bezuiniger, zou jij je willen laten onderhouden? Plastische chirurgie en angstig dat jouw vrouw je niet inruilt voor een toy-boy?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek lijkt me leuk om te lezen! Maar goed, wil voorlopig even zo min mogelijk kopen, dus dat zit er even niet in. Ik houd altijd wel van dit soort verhalen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @anoniem: Ging me meer over het feit dat dit een gewoon een advertorial is. Als je op de link van het boek klikt kom je via het partnerprogramma op bol.com. Ergo, er wordt geld aan verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Zakelijk bezuiniger, sorry. Ik zal de bibliotheek er bij vermelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik las je stukje en ik heb een kopie doorgestuurd naar mijn dochter die culturele antropologie studeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Pecunia, Leuk. Wat ik leerde van dit boek is dat je overal antripologie kunt bestuderen. Vroeger dacht ik dat het alleen voor kleine groepen was. Boeiend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dit boek ook gelezen. Het is wel grappig omdat ze zich als een soort cultureel antropologe opstelt in haar nieuwe woonomgeving. Op Het Moederfront vind je een review van het boek.

    Wat ik er mooi aan vond was dat er uiteindelijk toch vrouwelijke solidariteit was. Maar daar ging het inde media helemaal niet over. Die berichtten allemaal over de bonus die de thuisblijfmoeders krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen