donderdag, november 19, 2015

Zorgverzekeringen 2016 vergelijken

Jaarlijks je verzekeringen even vergelijken levert geld op. Net zoals je jaarlijks je energieleverancier even moet vergelijken. Sinds gisteren is het mogelijk om zorgverzekeringen 2016 te vergelijken.

Je kunt kiezen uit een budgetpolis waaarbij je vrijwel geen keuze hebt waar je zorg kunt afnemen.
Je kunt kiezen uit een polis die veel kosten dekt.
Aan alles hangt een prijskaartje.

AnderZorg zal zoals altijd het voordeligst zijn. Met maximaal eigen risico 69,00 euro per maand, net zo duur als dit jaar. Heb je tot nu toe een goede gezondheid en een buffer dan kun je kiezen voor het allerhoogste eigen risico. Heb je geen goede buffer dan is het misschien het handigst om het kleinste eigen risico te nemen. Het kleinste eigen risico is ook al behoorlijk hoog.

Nieuw is dat verzekeringsmaatschappijen een maandelijkse betaling kunnen vragen van je eigen risico, dan spreidt dat de kosten.

Misschien eerst een stappenplan maken  met Consuwijzer!!?

Vergelijken van de kosten kan onder andere via:

Consumentenbond

Independer

HoyHoy

Zorgverzekeringvergelijker

Prijsvergelijk

Geld.nl



Zorgwijzer

Zorgverzekering 2016 vergelijken


Dit jaar blijf ik bij DSW, omdat ik vrije artsenkeuze heel belangrijk vind. Bovendien mag ik, mocht ik het ooit nodig hebben naar de Helios klinieken in het buitenland. DSW doet niet mee aan de prijsvergelijkingen. Dat geld houden ze in eigen zak. Hun eigen vermogen is heel groot, ook al is het een kleine onderneming. 
Ik heb alleen een basisverzekering met het allerhogste eigen risico en ik ben in afwachting van de factuur voor bloedonderzoek in juli. Sinds mijn grote gebitsonderhoud in Izmir heb ik besloten om niet meer voor tandarts te verzekeren. Ik ga nog steeds naar de mondhygieniste en tandarts. Mijn inkomen is zo laag geworden, dat ik alternatieve behandelingen, vitamines en tandartskosten hoop in mindering te brengen van mijn inkomstenbelasting. Ik vind dat de vergoedingen te laag zijn in verhouding voor wat ik er aan kwijt ben.
De fysio ziet mij nooit.

12 opmerkingen:

  1. Verzekeringen sluit je af om risico's af te dekken en daar betaal je dus voor. Het is voor iedereen individueel rekenen geblazen. Het verplichte eigen risico is al op maandbasis al bijna €30,-. Veel mensen met simpele aandoeningen die chronisch medicijnen gebruiken zijn dat jaarlijks sowieso kwijt. Het bedrag moet je dus feitelijk optellen bij je basisverzekering. Het is de vraag of je daarbovenop nog meer kan dragen. Ik denk dat het antwoord voor veel mensen "nee" is.

    Tandartsverzekering vind ik persoonlijk onzinnig. Een controle kost rond de €20,-. Een dure drievlaksvulling ongeveer €75,-. Dat is makkelijk op te brengen. De meeste mensen die onder de 60 zijn hebben vanaf hun jeugd goed tandverzorging gehad en lopen weinig risico op hoge tandarts kosten.

    De fysiotherapeut zie ik nooit vind ik een gevaarlijke uitspraak. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Een sessie kost €29,- per half uur en is voor een paar keer wel op te brengen. Als het meer wordt kan het behoorlijk oplopen. Ook de Huidtherapeut en soms haptonomie valt er onder. Ik ben verzekerd bij 1 van de 3 verzekeringen die nog onbeperkt fysiothetherapie vergoeden. Hoewel ik ontzettend baal van weer een prijsverhoging en vermindering van zaken die verzekerd zijn, waag ik het niet om te switchen. Aftrekbaarheid heeft zo'n hoge drempel dat ik mijn wekelijkse bezoeken en lymfedrainage bij de Huidtherapeut helemaal zelf zou betalen en daarmee maakt het de veel te dure verzekering toch nog steeds de moeite waard.

    Ik vind persoonlijk, zeker als je boven de vijftig bent, kiezen op prijs erg dom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als je naar de fysio moet na een ongeval bijv in ziekenhuis of revalidatie zit het in de basisverzekering.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kreeg een mailtje van Anderzorg, maar de premie lijkt daar een dikke 40 euro meer dan dat ik dit jaar betaalde. Ik betaalde dit jaar (in 1x) ongeveer €770 en nu zou het een dikke €810 gaan kosten. Dan klopt er volgens mij toch iets niet helemaal, of ik moet het verkeerd zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn dochter is bij AZ verzekerd, maximale eigen risico, en geen aanvullende verzekeringen. Ze gaat 3 euro per maand meer betalen.
    Ze betaalt nu per kwartaal maar als studente met een studiebeurs en bijbaan vindt ze dit toch problematisch omdat het per maand toch makkelijker te overzien is.
    Dus die 40 euro per jaar meer zou wel kunnen kloppen. Heb je nog een aanvullende verzekering of een lager vrijwillige eigen risico misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn ook nu aan het kijken, zitten bij Zilveren Kruis met een collectiviteitsverzekering. Dacht dat dat wel goed was maar gezien de flinke stijging toch maar eens gaan vergelijken. met Ditzo voor ons al een ruim verschil. Wij zijn gezond en willen dit keer ook voor het hoogste eigen risico gaan. Heb alleen jaarlijks tandartskosten maar die komen op eigen rekening niet boven de 50 euro en dan kunnen we dit jaar ook wel voor de 75% vergoeding gaan omdat dat al 63 euro per jaar scheelt in premie en bij Natas zijn er amper kosten met haar gebit. Bij mij moet er nog wel eens een vulling vervangen worden of gerepareerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben de tandartsverzekering er ook uitgegooid. Die kostte me meer dan we er mee uitspaarden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap de opmerking niet van" boven de 50 dom om voor de prijs te gaan". Je algehele gezondheid kun je zelf het beste inschatten. En onverwachte ongelukken en ziekten kunnen op elke leeftijd toeslaan.
    Juist boven de 50 is er vaak wel een buffer om onverwachte dingen op te vangen. Beugels en kraamzorg hoeft zo wie zo niet meer. We rijden minder hard, sporten minder fanatiek, als we echt van slechte kwaliteit waren, was dat allang boven komen drijven. :)

    Ik ga ook voor DSW, iets duurder, maar ik kies voor de visie van DSW. Stop het geld maar in de zorg en niet in commercials en andere gekte. Ook mensen om me heen allemaal overgestapt naar DSW. Een ander voordeel daarvan? De enige met nog een klein loket hier in de buurt. Voor de minder digitaal handigen een groot pluspunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Hetminez, voor de gebitsverfraaiing in Turkije nam ik een verzekering met de maximale tandartskostenvergoeding. Dit was nog steeds onvoldoende. Bovendien als je je ergens voor hebt bijverzekerd kun je die kosten niet aftrekken. Kosten voor de NTTT arts kan ik me duur voor bijverzekeren maar dan ontvang ik 35 per keer met een maximum van niks, daar betaal ik veel geld voor. Eerste bezoek 180 euro vervolgebezoeken 90 euro. Mijn tandartskosten nu zijn, twee keer per jaar tandarts, vier keer per jaar mondhygieniste. Ik heb nu een andere tandarts. De mondhygienitse heeft passie voor haar vak, vroeger had ik een duurdere en het was nooit prettig. Wat ik ook deed, het was nooit goed. Ik had veel stress op het werk en dat had gevolgen voor gebit. Geen compassie. Nooit. Deze vrouw gaat er van uit dat je gemotiveerd bent, anders kom je niet bij haat. Ik heb jaarlijks een kleine 500 euro aan vitaminen en die kan ik dankzij die arts vergoed krijgen.
    Ik heb een keer last gehad van mijn rug, heel erg. Ik liep naar mijn topmasseuse met veel ervaring en bijbehorende diploma's. Na een uurtje kwam ik thuis en hielp een vriendin het vloerkleed optillen die zij buiten wilde uitkloppen. Ruim een uur eerder deed elke beweging zeer. Het koste 45 euro maar ik vind haar behandelingen top. Geen vergieding. Voordat je bij de fysio terecht kunt, mag je minstens een paar dagen wachten.

    De fysio heb ik na twee ongevallen mee te maken gehad, na de gebroken ruggewervel was die man top. Na een scooterongeval door eigen schuld had ik fysio's die door de huisarts waren geadviseerd. Ik kreeg ruzie met de bedrijfsarts ging er vaak naar toe en toen bleek pas dat er een botbruek zat, ben je weken thuis en dat interesseerde fie fysio niet. Drama

    Ik heb nog geen hartklachten en andere klachten.

    @Bueke, gelijk heb je, maar er zit een maximum aan,

    @LLmM, ik zag deze melding ergens op een vergelijkingssite / nieuws / internet voorbij komen. Misschien voordeliger voor nieuwe klanten?

    @Anoniem, neem ik heb geen aanvullende verzekring. Ik train mijn ogen op dit moment weer iedere dag, omdat de oogspieren iets minder zijn. Met het klimmen van de jaren is het trainen van de oogspieren lastiger.

    @Rose van der Hoeven er zijn veel verschillen. Als je weinig kosten hebt en een reserve, kun je zeker voor het goedkoopste gaan.

    @Vlijtig Liesjem idd er is steeds minder te halen bij de tandartsverzekeringen dan in het verleden. Bovenduen zijn de tandartstarieven weer vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Maria, idd, vooral dat en dat ze fraude harder bestrijden dan de grote maatschappijen. Deze directeur verschilt in zoverre van zijn voorganger, dat deze directeur meer in het nieuws komt. De vorige directeur had dezelfde instelling. Dat geeft vertrouwen voro de toekomst. Met de vorige directeur gingen we als vrijwilligersgroep voor een andere organisatie jaarlijks uit eten. Heerlijk eten en hij betaalde. De DSW heeft hier in de regio een aantal loketten op lokatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @OB, n.a.v. je reactie van van zojuist: ik doelde eigenlijk op LLMM met mijn opmerking over aanvullende verzekering. Zij komt bij AZ uit op ruim 40 euro meer en ik rekende voor dat mijn dochter bij AZ 36 euro premie meer per jaar gaat betalen met alleen een kale budgetpolis met maximaal eigen risico. Vandaar dat ik me afvroeg of ze nog een aanvullende verzekering had, of misschien minder dan 875 euro eigen risico.
    Zelf zit ik bij VGZ. Maar ik weet nog niet of ik daar blijf (premie ook weer omhoog, anders dan in de berichtgeving van afgelopen dagen!). Misschien naar de goedkopere internetpolis van VGZ: Zekur of Bewuzt. Dat beroerde Nederlands neem ik dan maar voor lief. Als de dekking maar goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je kan nog zo'n goede gezondheid hebben, een ongelukje zit in een klein hoekje. En dan wil ik wel beter verzekerd zijn dan alleen de basis. Mijn buffer wordt nooit zo groot dat ik een ziekenhuis rekening kan betalen. Dan maar een paar tientjes extra per maand. Ik heb een goed gebit, maar een paar jaar geleden moest ik totaal onverwacht naar de kaakchirurg en ik had net maximaal eigen risico genomem. Het beetje geld dat ik daarmee bespaarde per maand was ik dubbel en dwars kwijt aan aan de rekening. Dat was dus 1 keer en nooit weer.
    Mijn conclusie is dat de besparing van 2 of 3 tientjes per maand niet opweegt tegen het risico dat je loopt om al je spaargeld kwijt te raken aan behandelingen. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kaakchirutg zit in basis verzekering zkh ook

    BeantwoordenVerwijderen