donderdag, december 17, 2015

Aanvullende zorgverzekering is onvoldoende

Soms is het goed om de balans nog eens op te maken. Wat is verstandig, wel of niet een aanvullende zorgverzekering.

Alle extra kosten die ik maakte afgelopen jaar buiten de gewone basisverzekering waren 1694 euro.

Vandaag, aan het einde van het jaar, rekende ik nogmaals uit of ik er verstandig aan deed om een aanvullende verzekering te nemen bij DSW. De AV Top heet die aanvullende verzekering. Dat kost 393 euro per jaar. Hiervan zou ik bijna 200 euro terug hebben kunnen ontvangen.

De terugontvangsten zouden bijna 200 euro zijn geweest en via de belastingdienst kan ik rekenen op 621 euro.

De reden dat ik zo weinig terug kan ontvangen, is dat er per keer 25 euro vergoed wordt over alternatieve behandelingen. Ik betaal veel voor de alternatieve behandelingen. De kosten voor mondhygiëne zijn ook laag. Bovendien betaalde ik 524 euro aan vitaminen, die ik in mijn geval kan aftrekken van de belastingen. Daar is jurisprudentie voor.

Vorig jaar was mijn inkomen nog te hoog, omdat ik nog een paar maanden werkte en mijn vakantiegeld ook nog eens werd uitgekeerd.

Dit jaar haal ik het gemakkelijk.
Kortom ik ga volgend jaar gewoon zo door, ik verzeker mij niet aanvullend. Mijn premie betaal ik per jaar, de korting is 2% en dat is beduidend meer dan de rente op de spaarrekening.

Aan eigen risico had ik dit jaar €17,13. Een bloedonderzoek in juni dit jaar. De kosten hiervan worden binnenkort van mijn rekening afgeschreven.

Mocht het zo zijn, dat ik door een ongeval, of wat dan ook het maximale volledige eigen risico zou moeten ophoesten, dan is dat geen probleem. Ik ben hiermee niet sociaal.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb ook geen aanvullende zorgverzekering. En hoop die natuurlijk ook niet nodig te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom dan geen andere zorgverzekeraar? Onze zorgverzekeraar keert 40 euro per keer uit voor een alternatieve behandeling (Zilveren Kruis met collectieve korting)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Zakelijk bezuiniger. DSW geeft klanten de kans ook in het buitenland naar het zkh te laten gaan.
    Vrije artsenkeuze dat is belangrijk

    BeantwoordenVerwijderen