zaterdag, december 05, 2015

Aflossen om meer zekerheid te hebben.

Aflosverhaal van een echtpaar. Hij is 50 jaar en zijn vrouw is 49. Samen hebben zij vier kinderen in de leeftijd van 16,17, 20 en 22 jaar oud. Alle kinderen wonen nog thuis en studeren.

Een update met meer info is op zondagmiddag 6-12-2015 toegevoegd.

Hij werkt nu 30 uur per week. Zij werd ziek en mede afhankelijk van uitkering.  Hij kon meer uren gaan werken en nu leven ze van zijn salaris.  De angst om afhankelijk te zijn van het UWV met vier kinderen wat enorm groot.

Wat deed je besluiten om af te lossen?
De angst dat we afhankelijk zouden worden van het UWV door de ziekte van mijn vrouw, en met vier kinderen was de reden dat wij wilden gaan aflossen.  We begonnen in 2011 met aflossen. Ons huis werd dertig jaar geleden gekocht, voor de toen gangbare prijs.

Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Wij weten dat nog niet. Wat is wijsheid  ??  Iedere keer denk ik  nu is mijn maandelijkse last laag genoeg        

Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
 De waarde van ons huis is veel hoger dan onze hypotheek. De WOZ waarde is €295.000 en de hypotheek is nog maar €64.000. Wij kochten het huis dertig jaar terug.

Hoe voelt het aflossen? 
Aflossen werkt verslavend.  Haha

Hoe hou je het vol?
We hebben er geen probleem mee en we houden allebei van eenvoudig leven, gewoon thuis.

Heb je het verder verteld?
Ja we hebben het verder verteld en het is bekend dat wij aflossen.

Wat voor reacties krijg je?
We krijgen geen reacties. Aflossen is in onze familie is  normaal dat je zorgt dat je geen of een  kleine hypotheek hebt.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
Omdat we houden van een eenvoudige levensstijl, hoeven we er niets voor te laten.

Wat voor hypotheek hebben jullie?
Wij hebben aflossingsvrije hypotheek bij de ING. Het rentepercentage is dit jaar omgezet naar een 2,35% rentepercentage. Het was 4,75%. We hebben een boete voor vervroegd aflossen betaald van €3.700. Maar onze maandelijkse rentelasten zijn nu €125 euro. De hypotheek is nu nog €64.000. In vier jaar hebben wij bijna €50.000 afgelost.

Hoe doen jullie het?
Ik los zonder vooraf plan af. Mijn banksaldi zijn ruim voldoende €100.000 om de hypotheek af te lossen,  maar ik wil veel achter de hand hebben voor de zekerheid   Ik heb erg veel behoefte aan zekerheid en rust. Ik heb graag alles onder controle. We hebben geld nodig voor de studie van de kinderen zonder studiefinanciering.
We hebben nu een ruim inkomen en gezien het feit dat we maar 125 euro rente betalen en sober leven kunnen we met minder dan 2000 in de maand heel erg goed rondkomen! We hebben geen dure auto en geen dure vakanties. enz   De  rest van ons inkomen  wordt gespaard het spaargeld is in 30 jaar opgebouwd.
door de lage lasten kunnen we altijd hier blijven wonen en de kinderen zonder schulden laten studeren dat is de bedoeling geweest van aflossen daarnaast willen we genieten van de rust en het leven nu , ondanks de ziekte van mijn vrouw.


Ik heb een vraag!
Wat is wijsheid, verder doorgaan met aflossen, of sparen voor 'later'.

Jouw aflosverhaal ook op dit blog? Stuur  een e-mail aan consuminderen @ outlook.com!

5 opmerkingen:

  1. Ik weet niet voor hoe lang de rente zo laag vaststaat, maar bij zo'n laag rentepercentage en zo weinig schuld (voor een huis dan), zou ik me concentreren op sparen voor de toekomst. Dus meer geld naar de spaarrekening dan naar de hypotheek. Misschien wel met een paar honderd euro per maand aflossen, zodat de hypotheek wel elk jaar een klein beetje kleiner wordt. Maar de toekomst van de kinderen is, denk ik, belangrijker. succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het verhaal heel summier is. Wonen alle kinderen nog thuis? Wat zijn de inkomsten? Wat voor een huis is dit. Hier in de Randstad heb je voor het bedrag van 114.000 nog niets eens een flat en dan is het ook nog minder wiaard dan de hypotheek. Het zou leuk zijn om ook de maandelijkse lasten te zien. Nu vraag ik me af hoe iemand, die 30 uren werkt er in hemelsnaam een gezin van 6 personen onderhoudt en ook nog eens € 100.000,-- op zijn spaarrekening heeft staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry, maar met dit aflosverhaal kan ik ook niks. Er blijven zoveel vragen over.
    Wat zijn de maandelijkse inkomsten?
    Wonen alle kinderen thuis?
    Studeren ze allemaal?
    Wat zijn de overige vaste kosten?
    Wat voor huis heb je?

    Natuurlijk snap ik dat het niet makkelijk is om je financiële gegevens bloot te geven. Maar iets meer info zou er wel mogen zijn.
    Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Allen, De aflossers lieten mij weten, dat
    'de hyp is zo laag omdat we 30 jaar geleden het huis gekocht hebben
    ja de kinderen wonen thuis en studeren
    we hebben nu n ruim inkomen en gezien het feit dat we maar 125 euro rente betalen en sober leven kunnen we met minder dan 2000 in de maand heel erg goed rondkomen
    ( geen dure auto geen dure vakanties enz)
    de rest wordt gespaard
    het spaargeld is in 30 jaar opgebouwd natuurlijk
    niet in 5 jaar!!!!
    door de lage lasten kunnen we altijd hier blijven wonen en de kinderen zonder schulden laten studeren dat is de bedoeling geweest van aflossen
    daarnaast willen we genieten van de rust en het leven nu , ondanks de ziekte"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je toch wat ontbrekende gegevens invult. Dat maakt een heleboel duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen