zaterdag, december 19, 2015

Aflossen om minder te gaan werken.


Zij werkt als verpleegkundige, 30 uur in de thuiszorg en heeft een nuluren contract bij een ziekenhuis.

Wat deed je besluiten om af te lossen? 
Ik wil geen schuld hebben en ik wil graag minder werken. Lagere woonlasten zijn de enige manier waarop ik dat kan gaan doen.  Ik heb 30 jaar in de VS gewoond en krijg dus bijna geen AOW uit Nederland, wel uit de VS, maar wie weet hoe dat zal gaan met de exchange rate en de belastingdienst.  Ik heb ook een pensioen uit de VS, maar daarvoor heb ik dezelfde zorgen ivm belasting en exchange rate.  Mijn pensioen in NL zal vermoedelijk ook niet veel zijn.

Wanneer begon je met aflossen?
Meteen het eerste jaar dat ik de hypotheek afsloot in 2013.

Tot hoever wil je gaan met extra aflossen?
Tot het afbetaald is, hopelijk in 5 jaar, dat is in 2020.

Is de waarde van je huis hoger of lager dan je hypotheek?
Hoger. De WOZ waarde ging 10.000 euro naar beneden dit jaar. Omdat ik een huis in de VS had verkocht heb ik maar een kleine hypotheek hoeven af te sluiten.

Hoe voelt het aflossen? 
Prima, ik voel me er erg postief over, ik mag per jaar 10% extra af lossen, en ik moet er wel erg mijn best voor doen om dat bij elkaar te sparen, maar het is nu al twee keer gelukt, en de aflossing voor 2016 staat al klaar, die doe ik in januari.

Hoe hou je het vol?
Aflossen stimuleert. Mijn woonlasten zijn sinds 2013 al 95 euro gezakt per maand. Dat voelt heel fijn.

Heb je het verder verteld?
Mijn familie weet ervan, maar niemand in mijn famlie heeft een koop huis. Mijn broer lijkt het kopen van een huis nu ook wel wat, nudat mijn woonlasten naar beneden gaan. Zijn huur stijgt ieder jaar.

Wat voor reacties krijg je?
In het begin snapte mensen het niet, want die dachten dat je juist belasting voordeel kreeg, maar de rente is altijd hoger dan een eventuele teruggave. Ik heb zelfs geen recht op teruggave. Mijn pensioen in de VS wordt hier gezien als bezit. Ik moet bij betalen aan de belastingdienst. Ik wil  financiële vrijheid, en zolang ik nog een hypotheek heb, heb ik die financiële vrijheid niet.

Welke dingen laat je voor het aflossen?
Ik ga niet op vakantie, dus ik gebruik mijn vakantiegeld en mijn 13e maand voor de aflossing .  Verder laat ik  niet veel. Ik leef aardig eenvoudig, maar heb bijvoorbeeld wel een auto. Ik ben alleen verdiener, dus het is aan mij om dit vol te houden, maar dat geeft niet.  Ik vind het nogal een persoonlijke uitdaging.

Welke hypotheek heb je?
Ik heb een annuïteitenhypotheek bij Delta Lloyd, met een 20 jaar vaste rente van 4,45%/


6 opmerkingen:

  1. Ik vraag me dan in dit geval weer af waarom iemand een hypotheek van 20 jaar afsluit i.p.v. eentje van 5 jaar doe qua rente voordeliger is en nu nog voordeliger zou zijn wanneer de renteperiode vernieuwd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik gedaan omdat ik alleen bekend was met vaste hypotheken uit de VS en ik geen idee had wat de rente zou doen, en toen ook niet zeker wist of ik wel extra kon aflossen. Toen eenmaal bleek dat dat wel kon, Vond ik het jammer dat er een grens van 10% was. IK wilde enige zekerheid dat ik mijn hypotheek kon betalen ook als de rente o hoog ging, of ik ziek werd of zo iets. - M.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou het wel leuk vinden om te lezen hoe hoog de afgesloten hypotheek is en hoeveel je er al op afgelost hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ellen, Vragen als hoe hoog is de hypotheek, daarbij moet je altijd het inkomen mee berekenen.
    Daarom is de vraag hoe hoog in geld niet relevant. Het maakt verder een groot verschil in waarde van de woning of je in de Randstad woont of in Limburg of Groningen.

    Misschien is het goed om te bedenken, wat de inkomsten zijn van iemand die na dertig jaar VS, een vrouw weer terug is in NL
    Ik kan je meegeven dat haar inkomen niet hoog is. Omwille van de privacy, want hoeveel mensen hebben nu eenmaal 30 jaar in de VS gewoond en nu terug in NL heb ik haar beroep niet aangegeven. Bovendien werkt ze in een beroep die geteisterd wordt door bezuinigingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor je antwoord M. Dat verduidelijkt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een interessant verhaal. 30 jaar in de VS wonen en dan nu hier kei hard werken, omdat ze het geld zien als bezit. Pff dat lijkt me zwaar. Zelf gebruik ik ook altijd mijn 13e maand om extra hypotheek af te lossen. Maar wij zin met zn tweeen dus dat scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen