maandag, december 28, 2015

Binnenkort gaan vrijwel alle mensen er financieel op vooruit

Over een paar dagen al gaan vrijwel alle mensen er financieel op vooruit. Op papier dan. In werkelijkheid zal het pas in april zijn, dat de belastingmaatregelen in werking treden.

Tweeverdieners met kinderen die in 2015 ook al het minst aan belasting betaalden, kunnen in 2016 het meest profiteren van meer inkomen, 2,5 Procent gaan zij er op vooruit, plus meer kinderbijslag en een hogere kinderopvangtoeslag is hun deel.

Werkenden zonder kinderen gaan er vanaf januari er 1,9 procent op vooruit.

Tweeverdieners zonder kinderen kunnen 1,8 procent bij tellen,

Alleenverdienenders die tevens kostwinner zijn en geen werkende partner hebben schrijven er netto 0,8 procent bij.
Een alleenstaande werkende verdient 0,9 procent meer.

Voor gepensioneerden en niet-werkenden, zoals ik, stijgt de koopkracht het minst. "De aanvullende pensioenen zijn volgend jaar iets lager dan in 2015, maar daar staat tegenover dat er andere maatregelen genomen  worden, zodat de gepensioneerden er onder de streep 0,3 procent op vooruit gaan,

Toen ik nog werkte maakte ik me vreselijke zorgen over de inkomensterugval. Nu ik terug gevallen ben, boeit het me veel minder.
De vrije tijd is zo heerlijk. Het is zo anders, dan wanneer je ziek bent bijvoorbeeld. Niemand die je opjut... Nou ja, dat opjutten van mezelf ben ik nog niet helemaal afgeleerd. Ik moet nog veel van mezelf. Zo staat er in mijn agenda: ' vandaag al de buikspieroefeningen gedaan? '. Ja, ik kan er wat van,

7 opmerkingen:

  1. De ervaring leert ons dat waar we op een front erop vooruit gaan er elders wel weer een tegenvaller is, dus dat erop vooruit gaan kunnen maar het beste met een grote korrel zout nemen. Jezelf rijk rekenen is meestal niet zo'n goed idee, ik ga meestal uit van het negatieve en dat valt het over het algemeen meestal wel mee. Zolang ik al mijn rekeningen kan betalen en genoeg over hou om de meest belangrijke dingen zoals boodschappen en af en toe te betalen ben ik tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer wonderlijk,die verdeling en verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben een gepensioneerde met een eigen bedrijf en heb een mede-verdiener die ook gepensioneer is en een eigen bedrijf heeft. Ben erg benieuwd hoe het voor ons uit zal pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jannem idd dat wordt heel lang wachten, zeker la je zzp-er bent of een kleien onderneming hebt. Voordat je dan je definitieve aanslag binnen hebt. Oef dat duurt heel lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meestal trek ik me niet zoveel aan van dit soort berichten, want elke situatie is toch uniek. Bovendien merk ik er vaak pas iets van met de aanslag (een poos later), dus dan weet ik allang niet meer wat er voorspeld was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moet je voor de grap eens kijken wat er per 2016 met de algemene heffingskorting gebeurd is. En dan bedoel ik dus niet de overdraagbare heffingskorting die in de volksmond aanrechtsubsidie heet. Die eerstgenoemde heffingskorting wordt bij een inkomen zo boven de 20.000 twee keer zo snel afgebouwd als vorig jaar nog het geval was. Voor werkenden gaat de arbeidskorting wel weer wat omhoog maar als niet werkende heb je daar niets aan. Gevolg: van de belastingverlichting zie je niets terug in bepaalde gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijzonder dat de realiteit dus veel minder erg bleek dan je gevreesd had. Dat is een fijne levensles ook denk ik. Ik ga hem tenminste ook onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen