maandag, december 21, 2015

De balans opmaken van het afgelopen jaar

Het einde van het jaar is typisch zo'n moment voor het terugkijken.

Het jaar begon met het overlijden van een broer. Deze broer is/was de vijfde in de rij van twaalf kinderen. Ik ben de jongste. Het hield me zo bezig, dat ik een poosje stopte met schrijven. Toen ik op de wereld kwam waren alle elf broers en zussen er al. Vanaf het bericht kwam dat hij kanker had, duurde het nog maar een paar weken voordat hij overleed.

Het afgelopen jaar was financieel een jaar van boksen. Er komt veel minder geld binnen. Ik los natuurlijk niet meer extra af, dat scheelt enorm. Zo voelde ik dat. De omzet van de nevenverdiensten waren gelijk aan crisisjaar 2012. Dankzij de nieuwe website, provisiebedrijven Airbnb en b.ook.ing punt com,langdurige projecten in de buurt steeg de omzet weer. Er is veel concurrentie. In de museumbuurt in Utrect is het aantal in tien jaar gestegen van vier naar vierendertig. Absurd.
Airbnb en B.ook.ing punt com heb ik niet langer meer nodig. Jammer dat die laatste miljoenenverdiener de plek onder mijn website op Google maps bezet houdt.

In ieder geval, wat vroeger goed was, voldoet niet meer. Er waren weer investeringen. Veel investeringen. Mijn motto: 'het moet goud zijn wat blinkt' is daar mede schuldig aan. Ik hou niet van losse eindjes.'

Ik kocht een boot. Het begon in maart nadat ik de His-wa bezocht. Mijn zeilmaat ging regelmatig met mij mee. Die boot was te duur, die te slecht. Dat vond ik ook, maar het is leuk als een ander het ook zei. Uiteindelijk vond ik een boot! Ik kocht hem. Jammer dat de kap vernieuwd moet worden, daar wordt nu aan gewerkt.

De moestuin verzorgde ik dit jaar meer dan afgelopen jaren ooit het geval was. Er heeft minder onkruid op gestaan. Zo ontdekte ik dat de bramen van mijn broers teveel licht weghielden op mijn stukje tuin. Ik snoeide ze en even later zag ik dat alle bramen verwijderd waren. Ze hebben nieuwe gekocht en in de buurt van de frambozen en druiven geplaatst. Eerlijk is eerlijk, ik had het niet eens in de gaten. Mijn schoonzus wees me er op. Zij tuint ook in dezelfde buurt als ik en ze vertelde me over het licht. Toen pas viel het kwartje.

Mijn huis is nog verder opgeruimd. Het valt niet mee, want er is al veel weg. Ik ben tevreden. Zo kan ik ook nog steeds met alleen handbagage weken op vakantie. Best lastig, veel verschillende schoenen kunnen niet mee. Meer bagage kost 70 euro. Ik ben nu op vakantie in een studio met superklein keukentje en ik ga er van genieten. Een keukentje is niet alleen voordelig, het is veel gezonder. Zo kan ik veel meer groente eten. Een paar excursies, lezen, lopen, de zee zien als ik wakker word. Heerlijk.

Update 21-12: dat keukentje s te klein en de kamer ook. Uitzicht had ik wel, maar minder dan ik in het appartement had, waar ik de afgelopen jaren verbleef.  Ik boekte dat appartement omdat het dichter bij de haven was. Dat viel in werkelijkheid ook flink tegen.
Nu ben ik omgeboekt naar het appartementencomplex waar ik altijd kwam. Ruim, leuke  ruimere keuken, helemaal opgeknapt. Ik heb nu een balkon en super uitzicht op zee.  Alleen eind december begin januari moet ik in een ander appartement zonder zeezicht, met balkon. Zelfde prijs.

3 opmerkingen:

  1. Mooi, zo'n overzicht. Jammer dat er ook trieste dingen bij zitten, maar dat is het leven. En super dat je zo lekker aan het opruimen bent! Reizen doe ik ook steeds vaker met alleen handbagage, zó ontzettend handig! Ik neem eigenlijk alleen nog een echte koffer mee als ik met anderen ga die dat ook doen, omdat ik dan toch moet wachten bij de bagageband.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heftig begin van het jaar heb je gehad zeg... Interessant om je ervaringen over het hele jaar zo op een rijtje te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LLmM, het is het leven, soms goed, soms slecht. De zon schijnt ook niet iedere dag. Idd handbagage, je hoeft nooit te wachten.

    @VlijtigLiesje, bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen