zondag, december 20, 2015

De jaarlijkse fooientip voor de krantenbezorger

Vanaf nu ongeveer kun je het gelukkige kerstdagen / nieuwjaar wensen door de krantenbezorgers verwachten.

Tips voor jouw gift aan de krantenbezorger, komen uit mijn stukje over de krantenbezorger

Een oudere krantenbezorger vertelde wat hij verdient en wat de fooien zijn die hij gemiddeld ontvangt. Een aantal  reacties van krantenlezers kwamen overeen met het verhaal van de oudere krantenbezorger.

De fooien voor de krantenbezorgers zijn heel erg welkom.

Krantenbezorgers komen rond kwart over vijf hun bed uit en bezorgen zes dagen per week de krant voor zeven uur in de bus van de abonnees.
Het bezorgen gebeurt met of zonder regenkleding, zaklamp er bij. Kranten insteken, de lijst met wijzigingen, fietsen en bezorgen. Dit levert bruto 9 euro per dag op. Dat is  9 euro x 6 dagen per week is 54 euro per week. Dankzij de fiscus houdt de wat oudere krantenbezorger er netto 5,50 per dag aan over.
Jongeren hebben minder bij inkomens. Hun kranteninkomen is vaak gelijk aan de belastingvrije voet, of net iets meer. Voor hen is bruto vaak gelijk aan netto.

Als je een oudere krantenbezorger ziet, dan weet je dat het geen vetpot is.  De oudere bezorger doet dit omdat hij/zij geen ander werk kan krijgen.
De krantenbezorger ontvangt tussen de € 0,50 en € 20,00 per fooi.
Tien % geeft niets. Tien % geeft tussen de €10 en €20. 80% geeft fooien die daar tussen in zitten.

Rijke mensen zijn zuinig. Dat is een gegeven. Rijke mensen geven het minst. Daar worden de meeste uitvluchten gegeven, zoas : 'jammer, net niks in huis' .
Eenvoudige mensen zijn het gulst en geven er ook nog een vriendelijk woord bij. En de keer dat ze niks in huis hebben, hangt er een envelop aan de deur voor de krantenbezorger.

Dat geeft een fijn gevoel en het is een fijn slot van het jaar.

16 opmerkingen:

  1. ik doe mee, heerlijk dat op zaterdagochtend de krant klaarligt op de mat en dat ik er niet wakker van ben geworden. We slapen boven de voordeur en ik hoor nooit iets! Kwam er dus achter dat het een leuke meid is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet lid van een krant, dus zie hier ook nooit een bezorger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ontvang alleen de zaterdagkrant. Ik begrijp van jou dat ik nogal zuinig ben als ik deze bezorger jaarlijks 2 euro geef. Meestal krijgt de bezorger van de gratis krant, de Groninger Gezinsbode 1 euro. Ik heb geen abonnement en voel me er minder bij betrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man is al jaren krantenbezorger, maar gaat nooit langs de deur voor een fooi. Hij vindt dat meer iets voor de jongere bezorgers. Het leuke is dat toch een paar abonnees hem verrassen met iets aan het einde van het jaar. Soms een fles wijn, een taart of een bloemetje en soms een envelop met inhoud. En dat is gewoon leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zuinigaan, ik schreef de ervaringen van een krantenbezorger op.
    Als kind woonde ik buiten de bebouwde kom. Ik moest blaadjes wegbrengen, de Elisabethbode. Omdat ik buiten de bebouwde kom woonde kon ik fietsend van boer naar huis en weer een boer. Zo collecteerde ik voor ? ik weet het niet meer. Een boer waar ik wel de bode bezorgde deed niets in de collectebus. Het was een lang pad naar de boerderij en de man gaf niets, je kunt je voorstellen wat dat voor mijn gevoel deed. Nog steeds, wanneer ik langs die boerderij kom, inmiddels ingebouwd door industrie, heb ik nog steeds de gedachte, zou die man er nog wonen?
    Ze waren rijk. In de ogen van dorpsgenoten waren wij dat ook. Maar er was toch een verschil in benadering.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben geen krant maar hier bellen de bezorgers van de gratis weekkrantjes en de reclamepakketten altijd aan. Het zijn bijna allemaal scholieren. Ik geef ze altijd 2 euro. Als ze dat overal krijgen hebben ze een aardig extraatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dankjewel dat je het zegt, het is echt fijn als mensen hun waardering uitspreken dat ze 6 dagen in de week, 52 weken per jaar voorzien worden van hun krant. Heb vroeger ook wijken gelopen en ik weet nog dat de 'normale' huizen echt zoveel fooi gaven dat mijn mond openviel. Dan kwam ik vervolgens in de wijk met - serieus: zelfgebouwde minikastelen - daar kreeg ik dus helemaal niks. (Nee, ook niet een beetje, ze gaven gewoon niks). Daar viel mijn mond dan ook van open ;) Consuminderen en bewust leven is niet hetzelfde als gierig zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je dit zo geschreven hebt. Alleen is het zo dat genoemde verdiensten niet per uur zijn, maar per dagbezorging,dus per 1,5 uur. Dit kan omdat er geen arbeidscontract is,maar werken per opdracht. Fijne kerstdagen allemaal. Hier de oudere krantenbezorger,die je aanhaalde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook zo`n oudere krantenbezorger : Ik ben een dame van 50 en zowel ik als mijn man bezorgen `s ochtends een krantenwijk. Wij doen dit nu bijna 2 jaar en inderdaad niet omdat we het rijk hebben, maar omdat we er wel toe genoodzaakt zijn daar wij nu drie jaar terug vanwege een terug lopende omzet onze tabakshop moesten sluiten ...! Wij doen momenteel onze uiterste best om met 5 verschillende parttime banen ons hoofd boven water te houden ....! Ik kan me dan ook helemaal in je stukje vinden en wil via deze weg gelijk iederèèn hier hele fijne kerstdagen en een gelukkig,gezond 2017 wensen !

      Verwijderen
  9. Mijn zoon is een bezorger van de reclamefolders en moet dus 1 keer per week zijn rondje bezorgen.
    Als 15 jarige zijn er hier in de buurt niet zo heel veel baantjes te krijgen en is hij blij met zijn bezorgbaantje.
    Voor de 2e sinds hij bezorgt kijkt hij er erg na uit op het moment dat hij aan mag bellen voor een eventuele extra fooi.
    Het is een blij makende aanvulling op zijn salaris want als bezorger krijg je echt niet veel betaald.
    Maar dit jaar was het minder wat de mensen gaven, echt minder, sommige stonden in de keuken of woonkamer en maakte niet eens open toen hij aanbelde, echt zo sneu.
    Ik bedoel je hoeft niet perse iets te geven maar loop even naar de deur en zeg vriendelijk dankjewel, dat is toch niet teveel gevraagd?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb in deze tijd van het jaar altijd wat los geld bij de voordeur liggen. Heb geen abonnement op een krant, maar de jongenlui die folders rondbrengen bellen aan om fijne dagen te wensen. Van mij krijgt ieder 50 cent tot 2 euro. Al naar gelang ik ze vaker zie. Vele beetjes maken veel toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb in deze tijd van het jaar altijd wat los geld bij de voordeur liggen. Heb geen abonnement op een krant, maar de jongenlui die folders rondbrengen bellen aan om fijne dagen te wensen. Van mij krijgt ieder 50 cent tot 2 euro. Al naar gelang ik ze vaker zie. Vele beetjes maken veel toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind 'verdiensten per dag' niet helemaal de juiste omschrijving; de arbeidstijd per dag is immers zeer beperkt.
    De Telegraafbezorger krijgt bij ons €2; de overige krantjes- en folderbezorgers €1. Ik vind dat voldoende; het is immers een extra fooi. Als de hele wijk een klein bedragje doet, dan is het leuk meegenomen.

    Ik vind het eerder lastig dat ik niet kan beoordelen hoeveel van die bezorgers nu echt elke week op onze stoep staan. Het lijken mij soms veel bezorgers voor die fooi t.o.v. het aantal krantjes wat we ontvangen.

    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jaren geleden belden de mannen van de vuilkar en de postbode na nieuwjaar aan om hun nieuwjaar te wensen en dan gaven wij hen altijd een fooi. Sinds een aantal jaar mag dat hier niet meer dus ze bellen niet meer aan en krijgen ook geen fooi meer. Ik zou eigenlijk ook niet weten wie onze vaste postbode is want het verloop is hier enorm groot. Ik vraag me zelfs af of de postbodes hier nog hun eigen vaste ronde hebben.
    De bedelers van de streekkrant en reclamefolders ken ik ook niet want de krantjes en folders worden hier meestal 's nachts in de brievenbus gestoken. Ik zou dus ook niet weten wie of wat de folders en streekkrant rondbrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. vanavond is onze AD bezorger geweest en 10 euro gekregen. Met uitzondering van enkele feestdagen is zo'n kind elke week 6 dagen vroeg op om ons op tijd een krant te bezorgen: ruim 300 dagen per jaar. 10 euro is dan eigenlijk nog te weinig. Een vriendelijk woord doet de rest. Daarnaast heb ik natuurlijk, zou ik bijna zeggen, een nee/nee sticker. Dus niemand anders belt aan. Een reclamefolder app is veel prettiger en milieuvriendelijker. Het plaatselijke krantje neem ik elke week mee uit de supermarkt.
    Groet,
    Connie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OK. Ik hoop dat dit blog tot een goede omzet bijdraagt.

      Verwijderen