donderdag, december 10, 2015

DSW zorgverzekeraar stapt naar de rechter.

Chris Oomen, de directeur van DSW zei afgelopen week bij RTL Z dat hij naar de rechter gaat.
Hij is het niet eens met de budgetpolis. Dat je maar bij een beperkt aantal ziekenhuizen terecht kunt is niet volgens het afgesproken recht.

Een hinderpaal is dat, wanneer je naar een zorgverlener gaat die niet aangesloten is bij die verzekeraar, dat je dan fiks moet bijbetalen. Het kan wel, maar het kost je extra geld.
Budgetpolissen worden vooral afgesloten die gezond zijn en die weinig zorg nodig hebben, danwel mensen die zich een duurdere polis niet kunnen veroorloven.
Dit is niet afgesproken. In de wet staat: "iedereen moet zijn eigen zorgverlener kunnen kiezen, zonder dat het je extra geld kost.'
De rechter moet uitmaken of die hinderpaal strijdig is met de wet.

Chris Oomen vindt dat het extra eigen risico van 885 euro niet sociaal is. Het ondermijnt het sociale beginsel. DSW biedt het aan, omdat 25% van de nieuwe verzekerden een groot extra eigen risico neemt.  Vaak wordt een hoog eigen risico ook genomen door mensen die de vezekering niet kunnen betalen.
Chris Oomen meldt en passsant  dat Zekur is de aller goedkoopste budget verzekeraar. Het is een dochter van VGZ.

Hieronder het 8 minuten durende interview:

3 opmerkingen:

  1. Mijn oudste dochter en zoon hebben ook gekozen voor dat hoge eigen risico.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat hoge eigen risico is natuurlijk ook gewoon een rekensommetje.
    Als vind ik het triest dat mensen een hoog risico nemen omdat de zorgverzekering te duur is. Als je het uitrekent scheelt het op de basis verzekering 23 euro met 885 euro eigen risico. Op jaarbasis dus 276 euro als ik daar mijn verplicht eigen risico bij optel zit ik al op 661 dus ik hoef eigenlijk maar 224 zelf (extra) te betalen.

    Als je het echt solidair wil maken moet je het volgens mij inkomens afhankelijk maken.

    Nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat deze man aan de bel trekt. Hopelijk wordt hij in het gelijk gesteld, want op deze manier gaan we waarschijnlijk naar een situatie waarin medische zorg alleen nog voorbehouden is aan mensen met geld.

    Sinds dit jaar, toen oudste kind 18 werd, gaan wij ook voor het goedkoopste. Ik heb er wel naar gekeken dat het geen budgetpolissen zijn, om niet voor onaangename financiele verrassingen te komen te staan. Maar ik begin me steeds meer af te vragen of dat misschien alsnog kan gebeuren. Het schijnt dat de meeste verzekeringsmaatschappijen op dit moment niet eens alle contracten met ziekenhuizen e.d. rond hebben.

    Voor man betalen we per maand 70 euro met een eigen risico van 885, voor oudste 70 euro met een eigen risico van 885 en voor mezelf + jongste 90 euro met een eigen risico van 385. De premie is toch elke maand 230 euro bij een modaal inkomen. En dan hebben we nog niet klagen, want er zijn ook mensen die bijstand krijgen en deze bedragen moeten ophoesten.

    Bij mezelf kom ik elk jaar aan het eigen risico, helaas. Gelukkig bied de verzekeraar de mogelijkheid om dit in maandelijkse termijnen (vooraf) te betalen. En dan maar hopen dat we tweemaal het hogere eigen risico niet hoeven aan te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen