vrijdag, december 11, 2015

Na vier jaar is mijn eerste Ipad versleten

In 2011 kocht ik  op de zwarte markt in Beverwijk mijn eerste Ipad. Afgelopen jaar liet ik de batterij en het scherm vervangen bij een Irepair of hoe dat ook moge heten in de big city Roterdam. De batterijduur is nog prima, alleen de eigenaardigheden, zoals de tig keer achter elkaar automatisch vernieuwende webpagina is een euvel dat steeds vaker voorkomt.

Tijd voor een nieuwe en helaas ik moet hem zelf betalen. Krantenabonnementen mogen wel door de stamrecht bv betaald worden. Mijn all in one printer mocht door de stamrecht bv betaald worden, maar een simpele Ipad mag ik prive ophoesten. Leuker wordt het niet.

De gemiddelde levensduur van een Ipad is ongeveer drie jaar. Met dit gegeven heb ik opeens veel minder zin om een dure aan te schaffen.
Na even nagedacht te hebben besloot ik om een Ipad mini te kopen. Kan deze ook nog eens in een handtas... Veel zaken heb ik niet opgeslagen, anders dan foto's en wat boeken. Ik verwacht dat een 16 gb ook in de toekomst prima voldoet.
Ik koop het ding gewoon in een Istore. Daar zijn er veel van. Bovendien ben ik verzekerd van service.  De Ipad heeft een langere levensduur dan een Android tablet. Bijzonder, want ik had verwacht dat een Ipad wel acht jaar mee kon.
Ik vind het maar jammer dat de levensduur van apparaten zo kort is. Al dat wegwerpspul. Zo zonde, totaal niet duurzaam.

Update zondag 13-12:  Bij de iphonekliniek aan de Westblaak te Rotterdam geweest.  Het lukte niet. Morgen word ik gebeld en hoor ik meer. 


13 opmerkingen:

  1. Is er geen krantenabo waar je een tablet bij krijgt?

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eind 2010 een iPad kado gedaan aan mijn vader, veel te kort maar wel veel plezier hebben mijn ouders daarvan gehad.
    De iPad doet het nog steeds, hebben wij nu in gebruik - mijn vader is er helaas niet meer. Ik had graag de iPad er voor ingeruild, maar die keuze krijg je niet.

    In elk geval is deze dus al 5 jaar, en behalve een sterk verouderd iOS en sommige apps die niet meer willen, doet hij het nog prima - zelfde accu ook nog steeds trouwens.

    Overigens heb ik zelf een iPhone zeer intensief dagelijks in gebruik sinds augustus 2010. Ook nog steeds met dezelfde accu. Krijgt wel steeds meer kuren en ik heb dan ook al het geld voor een nieuwe bij elkaar gespaard, maar zolang hij het nog doet....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Sabine. Die was bij NRC. Ik lees de Volkskrant en het FD. Ik zou nog kunnen overstappen naar Oxxio (haha) krijg je ook een tablet, maar uiteindelijk betaal je hem zelf.

    @Leesgraag, ja, het is een behoorlijk bedrag. Nu ik weet dat ze maar vier jaar meegaan, ga ik niet voor de mooiste en de duurste. Ik overweeg de minipad 4 aan te schaffen. 16 GB.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat laden ligt waarschijnlijk aan de websites.. Niet gebouwd voor tablets, ladingen banners en advertenties, waardoor je ipad de site maar blijft laden.

    Hier alweer vijf jaar een ipad. Afgezien van zeven sites die op de zwarte lijst staan niets aan de hand. Zelfs de nieuwe ios versie draait gewoon.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb mijn mini nu bijna drie jaar, ben er erg tevreden mee. Hiervoor had ik de gewone, maar vond het onzin om nog een keer zoveel geld uit te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ppetra, je bent een uitzondering. Het meest hinderlijke is dat de agenda niet synchroon is, verder laden de webpagina's te langzaam en soms helemaal nite, of laadt deze meerdere keren. Er is een speciale zaak in Rotterdam die hem helemaal opnieuw kan instellen. Je raakt dan alles kwijt, daarna heb je nog steeds een oude Ipad.

    @LLmM, zo denk ik er ook over. Toch invester je veel geld in ne Iphones,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze Nexus is ook bijna 4 jaar en werkt nog prima dus dat een ipad veel langer meegaat dan android geloof ik niet zo en zeker als je aanschafprijs meeneemt is een Ipad gewoon te duur wat het bied.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Nadasurf, zonder jouw ervaring teniet te willen doen. Op meerdere technische vergelijkingssites staat dat de android minder lang mee gaat. De meeste tablet gebruikers gebruiken hun tablet niet intensief.
    Ik ben een intensieve tabletgebruiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja maar dat is besturingssysteem zegt niets over de tablet zelf, Deze Nexus jaren aanbevolen hebben vaak bovenaan gestaan in welke test dan ook:) En wordt hier ook zeer vaak ter hand genomen soms wel 10 uur per dag !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben, behalve de mini, ook nog de allereerste Ipad. Volgens mij is die zeker 7 jaar en doet het nog goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Nadasurf. Ok ik geloof je en je geeft me moed

    @Janne. Ik ga hem nog eens ter reparatie aanbieden komende week. Dan beslis ik verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hier een ipad van 5 jaar en een iphone van 4 jaar oud. Worden beide nog steeds zeer intensief zonder problemen gebruikt. Mijn broer is ook nog in het bezit van de eerste ipad die nog steeds braaf dienst doet. Misschien heb je net een pechgevalletje?
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Anoniem, ik hou er niet van om in Rotterdam centrum te scooteren, nu alle helmscooters midden in de file tussen d auto's te scooteren. Ik hou er ook niet van om op zondag te shoppen.
    Toch heb ik zojuist een afspraak gemaakt om op zondagmiddag half vier in de Iphonekliniek aan de Westblaak mijn Ipad te laten reviseren.

    Er zijn op zondag geen files. Misschien snack ik nog een biologische friet in schil voor de Bijenkorf op de Coolsingel. Cross my fingers.

    BeantwoordenVerwijderen