woensdag, december 02, 2015

Kiloknaller spek niet aan de mens binden

Strak plan van de PvdA dat vlees niet meer onder de kostprijs verkocht mag worden. Het zou een nog strakker plan zijn, als er bij wet meer dierenwelzijn zou worden afgedwongen. Dieren die zo mogen leven dat ze een zo groot mogelijke opbrengst geven, voor zo min mogelijk geld. Volgepompt met antibiotica. Krijgen de mensen, als extra bijproduct ook antibiotica.

Dierenwelzijn kost geld. Er zijn meer mogelijkheden om je een volle buik te eten. Vlees kweken kost veel. Veel Co2, veel landbouwgrond die anders gebruikt zouden kunnen worden voor groenten, of graankorrels.

Ik zie het wel zitten dat er bij wet geregeld wordt dat dieren alleen op een diervriendelijke manier gehouden mogen worden. Alhoewel diervriendelijk houden, dan ook diervriendelijk doden??

Ik ben ook maar een mens en ik hou best van vlees, zeker als het een goed en eerlijk stuk vlees is. Toen ik dan ook kookte voor bijzonder thuisafgehaald is er bij mij ook een biologisch stukje afsnijdsel naar binnen gegaan.  Nog een reden voor mij om niet meer te koken voor anderen.
Zo gezond is vlees niet.

Vandaag was er een debat in de tweede kamer door de PvdA  mevrouw Dikkers, dat er een wettelijke minimumprijs moet komen voor vlees. Maar helaas, dat is niet slim voor de koopkracht van de consument.
Ik zou denken, dat het een prima stimulans is om de inflatie te verhogen. Dat wil maar niet lukken, en dat is lastig. De lonen moeten dan omhoog, de uitkeringen omhoog, de boeren krijgen voldoende voor hun product, dus kan er meer duurzaam vlees gegeten worden. Worden de mensen gezonder. Is beter voor de gezondheidszorg. Is beter voor de boer. Ik kan nog even doorgaan.

Vanwege al deze voordelen denk ik dat het advies van de PvdA, uiteraard gesteund door o.a. Partij van de Dieren, SP, Groen Links, Christen Unie

CDA en D'66 denkt dat een minimumprijs gaat zorgen voor een dalende kostprijs en dalend dierenwelzijn. Ik begrijp deze denkwijze niet.

Kopen jullie vaker antibiotica vlees, duurzaam vlees of geen vlees?

7 opmerkingen:

  1. Na 35 jr geen vlees eten,neem ik de laatste jaren zo'n twee keer per week een stukje bio-vlees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bestel altijd vlees bij OKe vlees. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik eet geen vlees, het is om meerdere redenen gewoon niet meer verantwoord. Ik vind het nog steeds wel heel lekker ruiken maar als ik er dan goed over nadenk hoef ik al niet meer. Na meer dan 20 jaar is het ook al zo'n gewoonte dat het ook niet lastig meer is om het te laten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tegenwoordig eten wij alleen nog bio vlees. Een arts wees mij op mijn antibiotica allergie en gewone vlees consumptie. Tja daar had ik dus nooit bij stil gestaan, ik voel me een stuk beter.... Gek eh? Hahah.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Amandjuhh, moet je na gaan. Ben je alergisch voor antibiotica en begrijp je niet dat je ziek wordt door je voeding. Het is gewoon misdadig die troep die ze de dieren en mensen aan doen,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik eet nooit vlees en mijn partner haalt biologisch vlees van boer uit de omgevimg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je 'gewone' dierlijke producten eet, wees je dan ook bewust dat de dieren gmo voer krijgen. Hoe gezond is dat voor de dieren en mensen die het eten. Er zit iig veel pesticiden in.

    BeantwoordenVerwijderen